Pagina 1 van 1
Relatie koppel/toerental/vermogen ?
Geplaatst: di 15 jan, 2008 23:11
door obrian
Als ik het als leek goed voor heb, is het vermogen van de quad afhankelijk van het koppel en het toerental. Daarbij zou het belangrijk zijn dat er een zo groot mogelijk koppel is over een zo groot mogelijk toerengebied, als ik me niet vergis ? Het lijkt logisch dat dan het vermogen per kg gewicht van de quad ook een belangrijke rol speelt ? Mijn vraag is of er een formule bestaat die de directe relatie beschrijft tussen cilinderinhoud en vermogen, m.a.w. zoveel cc komt overeen met zoveel Kw of PK ? Omdat het vermogen van de quads niet altijd vermeld wordt op sites of brochures. Of zit ik hier ergens in de mist ...?
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 09:52
door Ralph
Dat ligt aan de bouw van de motor. Compressie, aantal kleppen, etc...
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 10:01
door Prodigy
als je de druk in de cilinder weet kan je mss volgende formule gebruiken.
formule voor het vermogen bij een bepaald toerental
Verbrandingsdruk = p (zoals Ralph zegt, deze word gedeeltelijk bepaald door de vullingsgraad afh. van de kleppen en mengsel)
Boring oppervlak = A = (boring (in m)² x Pie) / 4
slaglengte = s (in m)
Moment op krukas (koppel) = M (in Nm)
toerental = n (RPM)
hoeksnelheid= w (rad/s)
vermogen = P (in kW)
Met A en P kunnen we de kracht berekenen op de zuiger p=F/A => F=p x A
Hierna kan je het moment op de krukas berekenen M = F x s
en met het moment kunnen we nu het vermogen berekenen maar dan moete eerst nog de hoeksnelheid weten
die krijgde door => (2Pie x n) / 60 en dan P=M x w dan hebbe we het vermogen in kW
als we die dan x 1.36 (m juist te zijn x 1.35916) om het om te zette naar pk
kW x 1.36 = pK
pK / 1.36 = kW
Pas op! is het vermogen aan de krukas! deel gaat verloren in de overbrengingen, de versnellingsbak tandwielen ketting enz
ook de rede waarom sommige constructeurs het omzette naar pk zijn grotere getalle trekke de mensen
hopelijk is het juist wa ik hier neerschrijf anders gaat het exaam voertuigtechnologie tegenslagen
hier ziede ook waarom hogedrukpiston of een langere slag meer vermogen geven
s word groter of p word groter
greetz Prodigy!
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 12:15
door obrian
Amaai, een hele boterham !
Succes met de examens en
alvast bedankt voor de info !
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 12:47
door Fré
Dit is voer voor simulatiepaketten, niet in formuletjes te verwoorden...
Het verband tussen cc en vermogen is als het verband tussen de breedte van de banden en de lengte van je auto: soms ver te zoeken.
@prodigy:
verbrandingsdruk is geen constante, evenals het moment op de kruk, ...
Hetgeen je hier berekend hebt is het gepresteerde vermogen van een constante druk achter een piston in een cirkelvormige buis, die een as aandrijft/meeneemt.
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 14:12
door Ralph
Krukas PK's zeggen ook weinig, zeker bij een quad waarbij veel vermogen verloren gaat in de overbrenging naar de wielen.
Geplaatst: wo 16 jan, 2008 16:07
door Prodigy
@obrian: Thx!
Is inderdaad voor een gemiddelde druk
maar geeft gewoon een theoretische waarde, niet de effectieve en zoals vermeld gaat er een pak van
de kW aan de krukas verloren door overbrengingen en wrijving enz.
Was de enigste formule die ik wist die een klein beetje in de buurt kwam
Denk dat er niet een formule bestaat waar je zonder een gekend moment of vermogen de effectieve waardes kan berekenen, vandaar dat die testbanken zo handig zijn
Zoals Fré zegt simulatiepaketten zijn hier voor.
Gebruiken we als eenvoudige oefening voor koppels en vermogen te bereken theoretisch voor vebrandingsmotoren.
greetz Prodigy