Pagina 1 van 2

In een bocht hoor ik TAKTAKTAK

Geplaatst: do 21 feb, 2008 00:18
door kees
Hallo,

Als ik een bocht maak (meestal linksom) hoor ik TAK..TAK...TAK en voel het ook. Ook als ik rustig rijd in de 1 5km bijv hoor/voel ik dit soms. En op rotondes (ja weer linksom) TAK TAK TAK. Niet altijd maar wel vaak. Als je naast de straat staat waar ik rijd, hoor je het ook. Kent iemand dit probleem?

Ik vermoed de ketting die over de tandwielen klatst? Kettingspanning is goed alleen wat ik wel merk is dat ik de ketting een beetje naar links en naar rechts kan bewegen. Normaal?

Gr Kees.

Geplaatst: do 21 feb, 2008 01:29
door Ralph
Zitten alle tanden er nog op bij het voortandwiel? Komt het van voor of achter? Ik begrijp uit je bericht dat het van achter komt.

Geplaatst: do 21 feb, 2008 07:36
door Tom#11
Misschien effe je achteraslagers controleren?

Geplaatst: do 21 feb, 2008 09:00
door Dozo
je moet ook even je as controleren of die nog goed vast staat.
ik had het ook ...
het "klapperen van de ketting over je tandwielen komt door zijdelingse speling.
even je moer aandraaien zodat je as weer vast staat.
:wink:

Geplaatst: do 21 feb, 2008 09:19
door yamaha_764
ik denk dat ralph gelijk heeft, ik denk dat het iets met je ketting/tandwielen te makenheeft.. Zijn deze niet versleten ..?

GrG

Geplaatst: do 21 feb, 2008 11:15
door ICHE
en ik denk dat dozo gelijk heeft, even de as vaster draaien, heb dit ook al eens gehad

Geplaatst: do 21 feb, 2008 11:37
door kees
Nee mijn ketting en tanden van de tandwielen zien nog goed uit.

Bij mijn achteras is volgens mij de koppeling verroest (wat ik zo verschrikkelijk erg vind). Ik kijk hier iedere dag tegenop en ik vind het zo verschrikkelijk uitzien.

Zie foto:

Afbeelding


Zou hier het probleem liggen? En moet ik die dikke moer wat je op de foto ziet aandraaien of los halen de hele as of hoe hebben julllie dit opgelost?

Misschien doordat die los zat is er vocht/water/zout tussen gekomen en gaan roesten. Ik ben echt ten einde raad. Het is zo irritant tijdens het rijden en klinkt echt niet gezond. Ik ben wel blij dat sommige dit ook gehad hebben en dus een oplossing weten.

Geplaatst: do 21 feb, 2008 12:08
door Dozo
draai die grote moer maar eens goed aan.(eerst de 2 kleine imbusjes die in de moer zitten losdraaien)

pak je achtertandwiel eens beet en beweeg hem naar voren en achteren.
als je hem kan bewegen ten opzichte van je as staat de boel te los.

heb je het al "langer" ? dan moet je ook je lagers nalopen.
Ik heb het ook gehad en bij het te lang met speling rijden help je je lagers naar zijn grootje.
de vervangende lagers koop je bij Yamaha tegen de hoofdprijs...
Ik heb een vervangings hub laten komen uit amerika...

Geplaatst: do 21 feb, 2008 15:00
door kees
Hoi achtertandwiel kan ik beetje naar voren en naar achter bewegen. Alleen dit zit aan de andere kant dan die roestmoer zoals je weet. Of is dit in princiepe als die gemonteerd is een geheel?

Die roest wat je op de foto ziet, zou die ook op de lagers geslagen zijn? Moet ik soms de hele as eraf halen ipv alleen aandraaien? Ik kan de as niet bewegen omdat de quad met de wielen op de grond staat ik heb geen brugje ofzo.

:(:(:( hopelijk krijg ik dit opgelost want dit vind ik echt erg

Geplaatst: do 21 feb, 2008 15:12
door Dozo
Kees ik kan je adviseren om bij dqt de manual van yamaha te downloaden.
http://manuals.dqt.be/index.php?option= ... elect&id=5
dan zal je zien dat het 1 systeem is wat doorloopt.
als je de grote moer aandraait, "trek "je ook je tandwiel weer vast op de as.
de roest...
daar moet je je idd toch wel wat zorgen over maken.
als dit aan de buitenkant zit...
kan het "slim"zijn om de binnenkant te bekijken.
machine vaak schoongemaakt met een hogedruk spuit ?
trek de boel maar uit elkaar, de kans is dan heel groot dat je lagers ook aangetast zijn...

Geplaatst: do 21 feb, 2008 15:55
door kees
Hoi,

Ja ik maak hem vaak schoon met de hogedruk spuit hoe weet je dat?

Gr Kees.

Geplaatst: do 21 feb, 2008 15:56
door Ralph
Dan moet je zeker de as zo snel mogelijk er uit halen. Minpuntje van de Raptor 700 die achteras.

Geplaatst: do 21 feb, 2008 16:13
door Dozo
kees schreef:Hoi,

Ja ik maak hem vaak schoon met de hogedruk spuit hoe weet je dat?

Gr Kees.
jammer genoeg weet ik dit uit pure ervaring...
ik maakte de boel ook altijd grondig schoon , nu ben ik met mijn achterbrug e.d. een stuk voorzichtiger geworden.

het is wat Ralph zegt het achterdeel is "watergevoelig"als het uit een hogedrukspuit komt ...

Geplaatst: do 21 feb, 2008 16:22
door kees
Oke, dus als ik goed begrijp is het daar spatwaterdicht maar niet voor hoge druk. Had ik dat geweten! Ik spuit hem iedere week zeer grondig schoon.

Is het lasting om daarachter alles te demonteren? Handleiding heb ik zelf ook (boekje).
Ik weet niet wat ik daarachter aantref, ringetjes, veertjes en keeringen ben stuk voorzichtiger mee geworden (ook uit ervaringen). Niet met de quads trouwens heb nooit eraan gesleuteld.

Als het zo gaat als op blz 290 enz ziet het er best lasting uit om te doen. Ik moet dus ook de remschijf en alles demonteren. Is het aan te raden dat ik dit zelf doe?

Mijn remschijf heeft ook speling. Helemaal links zie dat speling heef en je voelt het ook als je hem omhoog en omlaag trekt en duwt.

Re: In een bocht hoor ik TAKTAKTAK

Geplaatst: do 21 feb, 2008 19:53
door FLIPmode
kees schreef:Hallo,

Als ik een bocht maak (meestal linksom) hoor ik TAK..TAK...TAK en voel het ook. Ook als ik rustig rijd in de 1 5km bijv hoor/voel ik dit soms. En op rotondes (ja weer linksom) TAK TAK TAK. Niet altijd maar wel vaak. Als je naast de straat staat waar ik rijd, hoor je het ook. Kent iemand dit probleem?

Ik vermoed de ketting die over de tandwielen klatst? Kettingspanning is goed alleen wat ik wel merk is dat ik de ketting een beetje naar links en naar rechts kan bewegen. Normaal?

Gr Kees.
Rij je door het bos?
(kon het niet laten :p :wink: )