Toekomst enduro/quadrijden omgeving Merchtem-Asse
Geplaatst: wo 02 apr, 2008 13:01
Op uitnodiging van de burgemeester van Merchtem,Eddy De Block en de afgevaardigde van de politiezone AMOW,Jan Fieremans is er op datum van 01/04/2008 een eerste positieve evaluatie vergadering geweest op het gemeentehuis van Merchtem.
Dankzij de groter dan verwachte opkomst van een 20 tal enduro en quad rijders hebben we aan de bevoegde instanties een duidelijk signaal kunnen geven dat we bereid zijn om mee te werken aan alle intiatieven die nodig zijn om de toekomst van onze hobby veilig te stellen.
De problemen zijn onderhand gekend,deze werden door de burgemeester en politie nogmaals op tafel gelegd.Het gaat vooral om:geluidsoverlast,niet aangepast rijgedrag en het niet respekteren van prive eigendommen.
Daarop werd aan de burgemeester de 10 hoffelijksregels van het offroadrijden voorgesteld.
Deze werden positief onthaald.
Het resultaat van deze vergadering is dat er verder een constructief overleg komt tussen de bevoegde instanties en wijzelf de enduristen/quadrijders.Wijzelf gaan met enkele personen een kleine werkgroep oprichten om te kunnen in dialoog gaan met de burgemeester en politie.
Dit alles zal uitmonden in een bijeenkomst waarop iedereen uitgenodigd wordt die het goed meent met onze hobby.Streefdatum is eind mei,de gemeentelijke fuifzaal van merchtem zal dienst doen als lokatie.
Op deze bijeenkomst zullen de gemaakte afspraken toegelicht worden door de gemeentes en politie van de zone Asse,Merchtem,Opwijk,Wemmel enerzijds en de enduro/quadrijders anderzijds.
Deze bijeenkomst wordt een unieke kans om aan de bevolking en instanties te tonen dat offroadrijders respektvol en met verantwoordelijkheidszin hun hobby kunnen beoefenen.
Onze dank gaat al uit naar burgemeester Eddy De Block en politiecommessaris Jan Fieremans voor hun positieve medewerking.
dit zijn de 10 hoffelijksregels die we voorgesteld hadden:
De 10 geboden van de offroader.
1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.
Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar zondag's wanderlaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. ezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.
2. Rij niet buiten de pistes.
Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!
3. Maak van de rit geen wedstrijd.
Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!
4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).
Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.
5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.
Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets uniek, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?
6. Respecteer de staat van de wegen
Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.
7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.
Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.
8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.
Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!
9. Respecteer de wetgeving
U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!
10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt
Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeer te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.
Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze hobby (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.
ps:hou dit topic in de gaten, meer data volgt!
Ik wil hierbij ook melden dat dit niet wil zeggen dat deze dorpen een speelterein wordt en iedereen carte blanche heeft, integendeel, er zullen verscherpte controles zijn, maar wie in orde is hoeft niets te vrezen! zorg dat die nummerplaat proper is op de openbare weg!
Dit bericht kreeg ik net binnen van peter van assche:
Hallo iedereen,
Blijkbaar is onze vergadering van gisteren al redelijk bekend geraakt.
Vanochtend ben ik via de telefoon geinterviewd geweest door Radio 2 Vlaams Brabant.
De presentator had mijn gsm nummer van de burgemeester gekregen.
Op de link hieronder kan je het nog eens beluisteren.
Het begint rond minuut 13:15.
http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 22rmpb.xml
ik hoop dat ik niets verkeerd gezegd heb!
De burgemeester heeft er ook al melding van gemaakt op zijn website:
http://www.eddiedeblock.be/actuaeneddie.asp
mvg,
Peter
Dankzij de groter dan verwachte opkomst van een 20 tal enduro en quad rijders hebben we aan de bevoegde instanties een duidelijk signaal kunnen geven dat we bereid zijn om mee te werken aan alle intiatieven die nodig zijn om de toekomst van onze hobby veilig te stellen.
De problemen zijn onderhand gekend,deze werden door de burgemeester en politie nogmaals op tafel gelegd.Het gaat vooral om:geluidsoverlast,niet aangepast rijgedrag en het niet respekteren van prive eigendommen.
Daarop werd aan de burgemeester de 10 hoffelijksregels van het offroadrijden voorgesteld.
Deze werden positief onthaald.
Het resultaat van deze vergadering is dat er verder een constructief overleg komt tussen de bevoegde instanties en wijzelf de enduristen/quadrijders.Wijzelf gaan met enkele personen een kleine werkgroep oprichten om te kunnen in dialoog gaan met de burgemeester en politie.
Dit alles zal uitmonden in een bijeenkomst waarop iedereen uitgenodigd wordt die het goed meent met onze hobby.Streefdatum is eind mei,de gemeentelijke fuifzaal van merchtem zal dienst doen als lokatie.
Op deze bijeenkomst zullen de gemaakte afspraken toegelicht worden door de gemeentes en politie van de zone Asse,Merchtem,Opwijk,Wemmel enerzijds en de enduro/quadrijders anderzijds.
Deze bijeenkomst wordt een unieke kans om aan de bevolking en instanties te tonen dat offroadrijders respektvol en met verantwoordelijkheidszin hun hobby kunnen beoefenen.
Onze dank gaat al uit naar burgemeester Eddy De Block en politiecommessaris Jan Fieremans voor hun positieve medewerking.
dit zijn de 10 hoffelijksregels die we voorgesteld hadden:
De 10 geboden van de offroader.
1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.
Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar zondag's wanderlaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. ezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.
2. Rij niet buiten de pistes.
Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!
3. Maak van de rit geen wedstrijd.
Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!
4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).
Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.
5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.
Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets uniek, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?
6. Respecteer de staat van de wegen
Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.
7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.
Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.
8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.
Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!
9. Respecteer de wetgeving
U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!
10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt
Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeer te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.
Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze hobby (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.
ps:hou dit topic in de gaten, meer data volgt!
Ik wil hierbij ook melden dat dit niet wil zeggen dat deze dorpen een speelterein wordt en iedereen carte blanche heeft, integendeel, er zullen verscherpte controles zijn, maar wie in orde is hoeft niets te vrezen! zorg dat die nummerplaat proper is op de openbare weg!
Dit bericht kreeg ik net binnen van peter van assche:
Hallo iedereen,
Blijkbaar is onze vergadering van gisteren al redelijk bekend geraakt.
Vanochtend ben ik via de telefoon geinterviewd geweest door Radio 2 Vlaams Brabant.
De presentator had mijn gsm nummer van de burgemeester gekregen.
Op de link hieronder kan je het nog eens beluisteren.
Het begint rond minuut 13:15.
http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 22rmpb.xml
ik hoop dat ik niets verkeerd gezegd heb!
De burgemeester heeft er ook al melding van gemaakt op zijn website:
http://www.eddiedeblock.be/actuaeneddie.asp
mvg,
Peter