Pagina 1 van 2

Koppeling YFZ 450 net nieuw en nu al slippen..

Geplaatst: ma 21 apr, 2008 19:38
door Twanneke
Omdat mijn koppelingsplaten van mijn YFZ 450 versleten waren heb ik nieuwe besteld en deze gemonteerd.
Na de montage van de platen werkte de koppeling weer 100%.
Tevens gelijk nieuwe olie en een oliefilter natuurlijk...

Nu heb ik afgelopen zondag een lange rit gehad..
Tijdens deze rit heb ik door een (voor een YFZ) diepe plas heen gereden.
Daarna is mijn koppeling erg gaan slippen, dit terwijl de platen nog geen 5 uur hebben gedraaid.
Tevens lekte hij een klein beetje koelvloeistof constateerde ik, op de plaats rechts onder op de hoogte van het oliefilter.

Wat kan de oorzaak zijn van de slippende koppeling en de lekkage?
Misschien de overgang van een warme motor naar een opeens koude waterplas?
Daardoor de pakking lek? En die slippende koppeling? Ik kan het probleem nog niet plaatsen.

Wie heeft een idee over deze oorzaak? :engel:

Alvast bedankt :)

Geplaatst: ma 21 apr, 2008 20:42
door Frank MB
Welke olie gebruik jij?

Geplaatst: ma 21 apr, 2008 21:13
door Twanneke
Bel-Ray Atv Racing Motor Olie 10W-40

Geplaatst: ma 21 apr, 2008 22:19
door JohnBeton
Had je de platen eerst in olie gedompeld voor je ze installeerde of gewoon droog geinstalleerd ?

Geplaatst: ma 21 apr, 2008 22:38
door Twanneke
droog

Geplaatst: di 22 apr, 2008 08:59
door JohnBeton
ai, dat is al niet zo goed, je kan ze best in olie dompelen anders slijten ze direct een stuk sneller...

Geplaatst: di 22 apr, 2008 11:50
door Robby
ik gok ook op foute montage, ben je voor originele koppelingsplaten gegaan of after market? anders zou dit hieraan ook kunnen liggen. heeft je koppelingslever nog genoeg speling? soms durft deze bij een nieuwe koppeling de speling verminderen en krijg je ook een slippende koppeling.
een koppeling moet heel goed ingereden worden.
greetz

Geplaatst: di 22 apr, 2008 18:11
door Twanneke
Mmm wist niet dat je ze in olie moet dompelen voordat ze je monteerd?
Als je olie in het blok gooit draaien ze toch ook in de olie? Of werkt dat dus niet zo...

Het zijn geen orginele koppelingsplaten..
Heb de oude eruit gehaald en de nieuwe erin gezet op dezelfde manier.
Wel zater er inkepingen aan de buitenkanten van de platen, deze hadden de orginele niet geloof ik...

Koppeling dus naar de klote ?

Geplaatst: di 22 apr, 2008 18:47
door Robby
uit ervaring weet ik dat er niets boven originele koppelingsplaten gaat, ze zijn duurder,maar het loont voor montage ze in een bakje met motorolie leggen zodat ze kunnen olie opnemen,in de motor komen ze ook in olie terecht maar hebben ze de kans niet om direkt doordrenkt te geraken.
welk merk heb je genomen van koppelingsplaten? kurken en ijzeren vervangen?
greetz

Geplaatst: di 22 apr, 2008 19:42
door craptor
zeg robby werk jij in een garage :?:
jij weet er ook wel wat van

Geplaatst: di 22 apr, 2008 19:53
door No Limit W-tec
Idd avond voor montage al in bakje olie leggen. Een tip : de snoepdozen van Haribo zijn net perfect van formaat :p

Vermoed echter dat het dat dat niet echt het probleem is, als ze niet gedompeld zijn 'plakken' ze meestal en komt je koppeling niet los. Je kan dan je koppeling niet voorzichtig laten lossen in eerste, gaat telkens stil vallen. Bij jou echter niet het geval, integendeel.

Vrees idd ook verkeerde montage of slechte kwaliteit platen of kabel niet bijgeregeld.. Als ik het goed voor heb zit er in de yfz een veerring, zelfde formaat +/- als de metalen platen. Je moet opletten dat die goed zit qua richting.

Wat betreft lekje koelvloeistof zal dat hoogstwaarschijnlijk de dichting van de waterpomp zijn, gekend probleem bij de YFZ na 1-2 jaar.

Geplaatst: di 22 apr, 2008 20:08
door ProBlaster
als je ze zelf geplaatst heb kan het zijn dat je het verkeerd hebt gedaan
de voorkant van de koppeling pakt normaal op 5 steunen waar de veren op komen wel het kan zijn dat je ze niet meer op zijn plaats hebt terug gezet probeer eens zonder de koppeling platen tussen de voorkant en de achterkant van de koppeling en dan kan je zien door ze steets te herdraaien en terug op de schuiven dat zo op een manier er dieper in gaat en ik denk dat jij daar bij gemist hebt probeer ze gewoon eens te hersteken tis niet moeilijk er zijn 5 steunen op de achterplaat van de koppeling en 5 gaten in de voorste plaat markeer er gewoon 1 steun van en 1 gat en werwissel ze dan helemaal rond tot je het gevonden hebt




ik zal er foto's bij wat ik bedoel kij goed naar de 2 markeringen het zwart grote punt is op de achter plaat van de koppeling bedoelt en de zwarte streep op de voorste koppeling plaat

Afbeelding

en nu en foto van als ze herdraait is (zogezecht)

Afbeelding

Geplaatst: di 22 apr, 2008 20:29
door Twanneke
Ja ik heb de kurken en de ijzeren vervangen.

De eerste ijzeren is rond gebogen (Zoals een halsketting uit 1 stuk bestaat zal ik maar zeggen) die heb ik goed geplaatst.
En de eerste kurke plaat is wat dunner van diamter want die valt eroverheen,
Deze zit als eerste op de koppeling.

Verder heb ik ze gewoon om en om gedaan zoals ze eruit kwamen...

Merk: Frixion of zoiets... Geen idee of het goed is... of slecht, niet orgineel iniedergeval :wink:
(besteld bij Quadfun)

Ik zal hieronder even een foto plaatsen van waar er koelvloeistof lekt...
Het is minimaal maar toch...

Afbeelding

Afbeelding

En hier de verpakking van de koppelingsplaten:

Afbeelding


:yummie:

Geplaatst: wo 23 apr, 2008 07:30
door mx jake
kijk even naar de post van no limid
de keering van je waterpomp is lek
is een veel voorkomend iets bij yfz
kost minder dan €10 om te maken

Geplaatst: wo 23 apr, 2008 08:16
door Twanneke
oke, dat is duidelijk 1 probleem opgelost dan..