Pagina 1 van 1
Europees verbod op tweetaktmotoren?
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 12:43
door Riksken
Saïd El Khadraoui (sp.a): Europees verbod op tweetaktmotoren
De Europese Commissie overweegt een verbod voor te stellen op de productie van tweetaktmotoren. “Die lawaaiierige motoren in heel wat brommers en grasmachines zijn bijzonder vervuilend,” zegt Europarlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a), die de vraag vanavond stelde aan Europees Commissaris Verheugen.
Studies van de Universiteit van Utrecht en de VUB toonden onlangs aan dat de uitstoot van fijn stof door brommers – tot 350 000 partikels per kubieke centimeter – hoger ligt dan de uitstoot van fijn stof door vrachtwagens.
“De uitstoot van fijn stof heeft een bijzonder negatief effect op fietsers en voetgangers,” zegt El Khadraoui. “Als we strenge emissienormen opleggen voor personenwagens en vrachtwagens, lijkt het me logisch dat we dat ook doen voor zwaar vervuilende brommers en scooters.”
De Europese Commissie is zich bewust van de problematiek, maar hoopt in de eerste plaats dat de vervuilende tweetaktmotoren door de producenten automatisch worden vervangen door minder vervuilende viertaktmotoren. Dat zou nodig zijn om de nu al bestaande normen voor koolwaterstof te halen.
Als die normen niet volstaan – de Commissie verwacht de resultaten van een studie later dit jaar – komt er volgend jaar een voorstel van richtlijn waarin de Commissie een verbod op tweetaktmotoren zal voorstellen.
El Khadraoui reageert tevreden op het antwoord van de Commissie.
Bron: politics.be
Waar die gasten zich allemaal mee bezig houden
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 12:53
door Haagje
ze kunnen de 2takt motoren toch niet verbieden...
kijk eens hoeveel scooters en brommers er rond rijden,
ik wil zijn vespa snor wel eens op een 4takt zien lopen...
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 13:03
door Ralph
PRODUCTIE van 2 takt motoren, dat betekent niet dat de bestaande 2 takt motoren verboden worden. 2 takt is toch al bezig te verdwijnen, zat er een keer aan te komen.
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 13:11
door Haagje
ow ahha wat te snel gelezen
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 14:17
door cyberdrone
Dat ze alle ministers eens eerst in een hybride doen rondrijden idv vette mercedessen, audi's, BMW's en porches, bende hypocrieten
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 15:37
door epix no-fear
een hybride is zeker zo vervuilend als een gewone auto.
dit omdat er voor het produceren van de accu's al zo veel energie nodig is dat je dat met je zuinige autotje nooit meer goed gemaakt krijgt
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 16:22
door craptor
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 16:31
door Tom#11
Jammer als dit doorgaat
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 17:41
door Riksken
Kan me toch moeilijk inbeelden dat er geen andere maatregelen kunnen genomen worden om aan de hype van de opwarming die tegenwoordig heerst te voldoen.
Men kan niet ontkennen dat zo een tweetaktje zijn charme's heeft.
Steeds is de kleine gebruiker die, zoals in dit geval, met tweetakt rijdt, uit noodzaak of recreatief, slachtoffer van dergelijke maatregelen.
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 18:13
door Robby
in die milieubazaar kan ik me zo opwinden he,zou ne slechte zijn ze voor int parlement te zitten (of just ne goeie)
die mannen he, pakken om van nederland na frankrijk te gaan de vlieger, ze nemen de vlieger voor alles, al eens gehoord wat ne vlieger voor uitstoot geeft? uitgerekend komt het nog niet overeen dat de 150 reizigers op die vlieger met de 2takt naar frankrijk rijden als uitstoot dat die vlieger geeft voor op te stijgen...
degenen die in het parlement zitten nemen nog liever de bmw met chaufeur om achter de hoek achter een brood te gaan...
ze willen ons... de kleine man beboeten om fouten die zij maken,om dingen die zij uitsteken, per atoombom gaat de aarde 5mm uit haar draaicirkel, per raket naar de maan bijna 1cm, al eens gekeken wat zo een raket uitstoot? daar vraag ik niet om ze dat ze op de maan gaan springen... maar die expedities zullen ze niet minderen omwille van het milieu...
dat de 2takt er onderuit moest was al lang bekend, maar wees gerust,zal de mijne nog jarenlang reviseren en nog wat extra olie bijdoen om de geur aleen al.
men gaat nu over milieu beginnen zeuren terwijl dat de grootste fouten meer dan 50j geleden gebeurden, waar liggen al die vaten chemisch afval in betonblokken in de zee? waneer gaan die boven komen? hoeveel geld heeft de belgische regering ontvangen van andere landen om in onze gesloten mijnen tonnen afval te dumpen?
ik ben bereid wel men steentje bij te dragen voor de natuur, maar het zijn wel de misse mensen die erover beslissen hoe we dit gaan oplossen... het gat in de ozonlaag is niet op 1dag gekomen...
in wapenfabrieken en oorlogsfabrieken zullen de produkties niet beperkt worden voor het milieu...
vroeger koste 1l benzine +-1,10€ waarop we toen 21% betaalden nu kost die zelfde liter 50cent meer waarop we ook nog 21%BTW betalen, in plaats van die in de staatskas te steken en al die dikkekoppen van te betalen zouden ze liever misschien wel investeren in nuttige dingen, biobrandstoffen en dergelijke.
ik zou er zo nog uren kunnen over doorratelen,mijn mening kennen jullie alvast
greetz
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 18:33
door JR
Mensen, je moet een beetje opletten met de Europese Unie (EU).
Hij (Said) stelt een parlemenataire vraag aan een Commissaris. Negen op de tien een vraag die de Europese Commissie (EC) hem heeft doorgespeelt.
Wat wil dat zeggen? Ze laten een ballonnetje op. Mensen die in die sector actief zien en die een beetje oplettend zijn kregen dit bericht nu officieel te horen. Nu begint het enorm lange wetgevende proces pas.
Zij (motortindustrie) zullen lobbyen bij de EC en bij hun hooftstad. Er komen werkgroepen met experten, met ... Dan zal de EC (of beter gezegd 1 of 2 personen ervan) een witboek lanceren. Hierover kan iedereen zijn mening geven op de EU website! (Doen dus!) Erna komt het uiteindelijke commissievoorstel.
Dan gaan de diplomatieke diensten van de lidstaten dit bespreken in werkgroepen en uiteindelijk zal COREPER (de permanente vertegenwoordigers van de lidstaten) een compromis voorstellen aan de Raad van Ministers (waarschijnlijk Mobiliteit/Transport of misschien Milieu). Als de ministers er uiteindelijk akkoord over geraken dan zal er een datum bijstaan wanneer het een richtlijn of verordering inwerking treedt. ( beide zijn +- een Europese wet, maar verschillen in de manier van implemantatie voor de lidstaten).
DUS KORT GEZEGD: het gaat nog een tijdje duren en er zullen nog veel vijven en zessen vallen. Ge kunt nog een tijdje je geliefde 2-takt kopen. (alhoewel ik liever viertakt heb
)
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 19:11
door zilladude
ze gaan het dus allemaal verneuken ...
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 22:46
door Ralph
Het gaat ze ook om de fijnstof uitstoot.
Geplaatst: wo 23 apr, 2008 23:56
door chupkes
Ja, dat zat er natuurlijk dik aan te komen.
Beetje jammer dat dit ook voor de brommers geldt.. Die dingen zijn al niet zo snel, nja je kunt wel raden wat je hebt als je er 4takt motoren in gaat bouwen.. Leuke voorwaarde zou zijn, dat ze dan 70/80cc worden
Geplaatst: do 24 apr, 2008 08:48
door Ralph
Dat is een mooie bijkomstigheid voor ze, 4 takt is moeilijker te tunen. Zal misschien wel een hoop doden schelen.