Yamaha YFZ 450 Schokdempers op banshee monteren
Geplaatst: vr 23 mei, 2008 01:34
Dus zoals de titel vernoemd:
met dit materiaal werken we vandaag:
zoals u kan zien is de yfz schokdemper groter in elk opzicht. het meeste kritieke punt van deze wissel is de lengte van schokdempers. die van de YFZ zijn paar cm langer als die van banshee orgineel. dus de banshee gaat omhoog trekken vanvoor.
als voorbeeld, een foto van de banshee met orgiginele schokdempers
vooraleer ge start met alles los te draaien enzo, stel uw schokdempers eerst zacht in, dit doet men door aan de 8hoekige ronde moer te draaien die boven en onder op de schokdemper zit. als deze losser zijn gedraaid, gaan de schokdempers er makkelijker tussenuit.
1. Start met de banshee vanvoor omhoog te leggen zodat de wielen de grond niet raken.
2. verwijder de bovenste en onderste moer van de schokdempers
3. Trek de orginele schokdemper tussen het kader en a-armen uit.
4. neem de YFZ schok ter hand en plaats die op de plaats waar de orginele zaten
5. draai alleen de onderste moer trg vast, zo kan u zien wat er nog gedaan moet worden.
6. tot uitkeer blijkt dat het gat van de schokdemper hoger ligt dan dat op het kader. hiervoor moeten er dus
aanpassingen voor worden gebeurd.
hier is een foto van het materiaal dat ik heb verwijderd op de schokdemper , rood lijntje :
7. ook vanonder weer een lijntje gemaakt voor te laten zien wat er weg moet:
8. vanbove ook nog wat aan het kader wegvlijlen of slijpen, how you like it duidelijk toch :
9. Nu komen de punten overeen om de bout erdoorheen te duwen, wel op zwakste/slapste stand van de YFZ veer
(ik moet wel zeggen nog vereisd dit nog wat duw en trek werk )
10. Als ge daarmee klaar zijt moet het ongeveer zo uitzien aan 1 kant
12. Nu herhaal stap 7 en 8 voor de andere kant.
13. Nu alleen nog op hoogte brengen met de 8hoekige moer waar we alles mee zijn begonne...
uiteraard aan beide kanten op gelijke hoogte
We eindigen met een dikke geveerde MX banshee, voila
14. na meerdere ritjes te hebben gemaakt met de YFZ veren kunt ge uw veren gaan aanpassen aan uw rijgedrag, zo kunt ge
de compressie instellen op de piggybags (=reservoirs) en de "rebound" vanonder aan de schokdempers aanpassen
op uw gewicht, rijstijl, ...etc
in de hoop mensen hiermee te helpen offcourse, een goede daad toch nee ?
Greetzzz
Sven