tutorial alu polish
Geplaatst: za 31 mei, 2008 11:19
Hoe polieren
Polieren van aluminium en aluminiumlegeringen van quads, autos en motorfietsen
Quads zijn voorzien van diverse aluminium onderdelen zoals bijvoorbeeld de motorcarters, veerbevestigingen en hendels.
In de loop der tijd corrodeert het aluminium oppervlak en wordt dof en grijs. Vaak ontstaat er een lelijke witte aanslag op het oppervlak. Hoe kun je zulke onderdelen nu weer schoon en glimmend als chroom krijgen? Om dit te bereiken moeten de onderdelen gepolijst worden wat een tijdrovend en arbeidsintensief werk is maar wat zeker de moeite loont! Even ter verduidelijking: het polijsten is enkel aan te raden bij aluminium en alu-legeringen, dit is zachter metaal en roest niet.
Je kan ook onderdelen polieren die nog gelakt zijn, deze moeten echter zorgvuldig ontlakt worden en eventueel geschuurd tot op fijne korrel om het oppervlak optimaal voor te bereiden op het echte polijstwerk.
Algemene benodigdheden.
- schuurpapier variërend van grof naar fijn (variërend van p180 tot desgewenst p2000)
- kleine schuurmachine
- poetsmiddel (bijvoorbeeld Belgom Alu)
- polijstmachine met polijstschijven (boormachine met regelbaar toerental volstaat ook)
- polijstpasta
- dremel met polijstschijfjes
- emmer met heet water
- schuursponsjes of staalwol
- droge zuivere doeken
- ontvetter
Voorbereiding
De eerste stap in het polijstproces is de voorbereiding van het, te polijsten, onderdeel. Het oppervlak moet schoon en vrij zijn van vet en olieresten.
Als het oppervlak erg vervuild is met vet en olie kun je dit schoonboenen met wasbenzine of koudontvetter.
Als het te polijsten onderdeel voorzien is van een laagje verf, kun je dit het makkelijkst verwijderen door middel van verfafbijt. Het stuk insmeren met een dikke laag hiervan,
dit kun je best met een verfborsteltje doen oplettend voon je huid want dit goedje kan wel eens branden. Als alles goed verloopt komen er blaasjes op de lak, wrijf je stukje schoon met een vod, schuursponsje of indien t hardnekkiger is met staalwol en herhaal indien nodig deze stap tot je stuk verfvrij is.
Indien je de mogelijkheid hebt om onderdelen te glasparelen (stralen met glasparels) kun je hier het oppervlak ook mee reinigen. Dit kan vooral makkelijk zijn als de verontreinigingen
in het oppervlak getrokken zijn, of in het geval van een sterk reliëf in de ondergrond. Het is natuurlijk de bedoeling om alleen een schoon oppervlak te creëren en niet om het extra op te ruwen.
Nadat je het onderdeel gereinigd hebt kun je gaan beoordelen hoe je het verder moet behandelen. Is het, te polijsten, oppervlak gaaf en vrij van enigerlei ongerechtigheden als
krassen en/of ingevreten putjes, dan kun je direct met de polijstmachine aan de slag. Is het opperval echter ruw en ingevreten, zul je het eerst moeten voorbehandelen door het
helemaal glad te gaan schuren.
Het schuren van de delen :
Benodigdheden:
- waterschuurpapier (korrel 800, 1000, 1200, 1500, 2000)
- emmertje met water
- zuivere doek
Hoe ga je tewerk ?
Na je de lak van je onderdelen afgebeten hebt dien je de onderdelen te schuren.
Dit doe je met waterschuurpapier.
Als een keer alle (of bijna alle) vernis of lak afgebeten is, kan je beginnen met schuren.
Je neemt een emmertje met lauw water en je schuurpapier,
beginnen met korrel 800.
Nu begin je te schuren. Hoe langer je schuurt, hoe gladder 't oppervlak gaat
worden. Belangrijk is dat je alle putjes en krasjes eruit schuurt.
Schuur ook goed in de hoekjes. Neem wel genoeg water als je schuurt,
om evt. diepe schuurkrasjes te vermijden.
Als je grondig met 800 geschuurd hebt, neem je 'n fijnere korrel om de krasjes van de vorige korrel
eruit te schuren. Worden de krasjes minder, dan ga je de goeie weg op.
Deze stappen herhaal je tot je onderdelen compleet geschuurd zijn.
Veeg en spoel je onderdelen ook tussendoor even af.
Als final touch kan je je onderdelen opschuren met korrel 2000, hiermee komt al 'n beetje 'n blinkend effect op je velgen.
Als je klaar bent met schuren, veeg je de onderdelen proper met 'n zuivere doek.
polijsten
Nadat je het onderdeel geschuurd hebt, waarbij de laatste schuurgang met zeer fijn schuurpapier (P1000 of fijner) is uitgevoerd kan het oppervlak tot hoogglans afgewerkt worden. Als je het oppervlak nu goed gaat poetsen met Belgom Alu zul je zien dat het gaat glimmen als een spiegel. Als je echter een supermooi resultaat wilt verkrijgen zul je het nu moeten gaan polijsten. Dit doe je het liefst met een polijstmachine en bijbehorende schijven en polijstpasta.
In het geval je niet over een polijstmachine beschikt kun je die zelf maken van een slijpbank. Als je de beschermkappen en slijpstenen demonteert kun je daar met behulp van ringen de polijstschijven op monteren. Het spreekt voor zich dat de slijpbank natuurlijk stevig aan de ondergrond verankerd moet zijn. Als ook een slijpbank niet voorhanden is, dan kan je een poliersetje aanschaffen die simpelweg in de kop van je boormachine past. Zet deze boormachine dan vast in een bankschroef en je heb jezelf een low budget polijstmachine gemaakt. Wie ook geen bankschroef heeft, kan proberen de boormachine tussen zijn benen te klemmen maar dit kan nadelige gevolgen hebben voor zowel het polierresultaat als de polierder.
Als het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel glad is maar nog wel hele fijne krassen vertoont, begin je met een Sisal schijf en groffe polijstpasta.
Polijstpasta's zijn in diverse kleuren te verkrijgen maar helaas gebruiken niet alle fabrikanten dezelfde kleuren voor de verschillende pasta's.
Je zult zelf dus moeten bekijken welke pasta je hier, en in de volgende stappen, nodig bent.
De Sisal schijf is een harde schijf, gemaakt van kokosvezels met schurende werking, waarmee je hele fijne krassen in het oppervlak weg kunt halen.
Breng wat polijstpasta aan op de schijf (door het blok pasta tegen de draaiende schijf aan te houden) en hou daarna het onderdeel met enige druk tegen de schijf.
Pas op dat je niet teveel pasta op de schijf aanbrengt omdat dit anders zwart afgeeft op het werkstuk. Die zwarte vlekken laten zich moeilijk verwijderen en beinvloeden het eindresultaat nadelig.
Let ook op dat je het onderdeel niet te warm laat worden omdat er zich dan verkleuringen in het oppervlak voor kunnen doen.
Als je het werkstuk met de Sisal schijf hebt bewerkt zal het een mat oppervlak hebben.De vezels van een Sisalschijf kunnen loskomen wat letsel aan de handen kan veroorzaken. .
Indien het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel helemaal glad en vrij van krasjes is, hoef je dit niet met de sisal schijf voor te polijsten.
Je kunt het dan direct met een katoenen lappenschijf gaan polijsten.(nessel) Dit is een schijf die, zoals de naam al doet vermoeden, is samengesteld uit lappen katoen.
Breng een voorpolijstpasta aan op de schijf en hou het werkstuk wederom met enige druk tegen de schijf aan.
De voorpolijstpasta is een fijnere pasta dan gebruikt wordt op de Sisal schijf. Ook hierbij niet teveel pasta op de schijf aanbrengen.
Bij het werken met een lappenschijf is het van belang dat je het onderdeel van het midden uit naar buiten toe polijst.
Bij scherpe randen en hoeken kan een lappenschijf namelijk gaan "happen" en het onderdeel letterlijk uit jouw handen rukken wat letsel kan veroorzaken. Wees daar dus op bedacht!
Na behandeling met de katoenen lappenschijf zal het onderdeel reeds zijn gaan glimmen.
Nu wordt het tijd voor de laatste polijstgang waarvoor we gebruik gaan maken van een flanellen lappenschijf (molton) en napolijstpasta.
Deze schijf is samengesteld uit lappen flanel en zal in combinatie met de napolijstpasta het onderdeel tot een echte hoogglans polijsten.
Ook hier moet je bedacht zijn op het "happen" van de schijf.
Nadat het onderdeel met de flanellen lappenschijf is behandeld zal het klaar zijn. Haal eventuele zwarte aanslag weg en maak het werkstuk schoon door
het eventueel nog tegen een schone polijstschijf aan te houden. Je kunt het ook met een schone doek en een (niet schurend!) poetsmiddel oppoetsen en je
hebt een prachtig glimmend werkstuk verkregen.
Nog 'n paar tips:
- maak je polierborstels regelmatig zuiver door 'n stalen borsteltje er op te houden als ze draaien.
- voor de mensen die hun stukken hebben geschuurd met korrels : 1000, 1200, 1500, 2000
deze hoeven de eerste polierborstel & pasta niet te gebruiken. Omdat na 't schuren met 2000 de stukken al
vrij goed blinken. En dan is 't enkel nodig om deze op te blinken met de lappenborstel.
Voor diegenen die maar geschuurd hebben tot korrel 800 - 1000 is het wel noodzakelijk om deze te gebruiken.
- Gebruik 'n stofmasker & veiligheidsbril, er vliegt veel rotzooi (pasta, vuil) omhoog tijdens 't polieren. Het is niet
aangenaam als je dit in je gezicht krijgt.
Nadat het onderdeel met de flanellen lappenschijf is behandeld zal het klaar zijn. Haal eventuele zwarte aanslag weg en maak het werkstuk schoon door het eventueel nog tegen een schone polijstschijf aan te houden. Je kunt het ook met een schone doek en een (niet schurend!) poetsmiddel oppoetsen en je hebt een prachtig glimmend werkstuk verkregen.
Onderhoud
Als het goed is heb je nu een onderdeel dat glimt alsof het verchroomd is. Het slechte nieuws is dat dit helaas niet zo zal blijven omdat het oppervlak bloot staat aan weer en wind
en weer opnieuw zal gaan corroderen. Je zult het dus moeten onderhouden om de glans te behouden.
Om de glans te behouden zul je het oppervlak regelmatig moeten poetsen met bijvoorbeeld Belgom Alu (verkrijgbaar bij de betere fietsenhandelaar, motorzaak of automaterialenhandel).
Het klinkt misschien vervelend maar het is echt de enigste remedie.
Spuit nooit blanke lak over het gepolijste oppervlak. Als de laklaag namelijk beschadigt gaat het gepolijste oppervlak corroderen onder de laklaag en kom je er, door de laklaag,
niet meer bij om het te poetsen.
Tips en aanmerkingen.
- denk altijd aan je eigen veiligheid!
Gebruik ademhalingsbescherming. Draag een veiligheidsbril en handschoenen. Draag geen loshangende kleding.
- polijstschijven dienen tijdens het gebruik ook regelmatig van oude aangekoekte polijstpasta ontdaan te worden door bijvoorbeeld een stalen borstel tegen de draaiende schijf aan te houden.
Losgekomen vezels van een polijstschijf kunnen met een schaar of scherp mes verwijderd worden (alleen bij een stilstaande schijf!)
- kleine, bewerkelijke, onderdelen zijn heel goed te behandelen met een Dremel waar ook lappenschijfjes voor te verkrijgen zijn.
- verchroomde onderdelen zijn niet te polijsten. Als het chroom verweerd en weggesleten is kan het oppervlak alleen opnieuw verchroomd worden.
- aluminium onderdelen die geanodiseerd zijn kunnen ook gepolijst worden maar daarvoor moet de geanodiseerde toplaag eerst helemaal weggeschuurd worden.
- om je onderdelen te poetsen en ondehouden gebruik steeds een zachte zuiver doek, breng de belgom geleidelijk aan en wrijf deze uit onder lichte druk,
duw niet te hard maar ook niet als n wussy he, blijf dit doen en je merkt dat de witte belgom zwart wordt, geen paniek wrijd foor tot je door het zwart een zachte glans van het alu ziet.
neem vervolgens een nieuwe zuiver zachte doek en wrijf de restjes zwarte belgan zachtjes uit tot deze helemaal opgelost is, je kan deze handeling nog eens herhalen om een nog fijnere glans
te bekomen.
- als je al moe bent geworden van het lezen van dit verhaal hoef je niet met polijsten te beginnen. Waarschijnlijk kun je daar het benodigde geduld niet voor op brengen!
hierbij zou ik ook mijn dank willen betuigen aan stip van cleaned en de leden van het daxforum die beiden een vrij complete polijsthandleiding hadden,
ik heb enkel de beste delen samengevoegd en met eigen woorden tot een geheel gevormt.
ik wens iedereen veel succes toe als ze zich eraan wagen maar denk eraan geduld is een schone zaak
en euh...BLINGBLING!
Polieren van aluminium en aluminiumlegeringen van quads, autos en motorfietsen
Quads zijn voorzien van diverse aluminium onderdelen zoals bijvoorbeeld de motorcarters, veerbevestigingen en hendels.
In de loop der tijd corrodeert het aluminium oppervlak en wordt dof en grijs. Vaak ontstaat er een lelijke witte aanslag op het oppervlak. Hoe kun je zulke onderdelen nu weer schoon en glimmend als chroom krijgen? Om dit te bereiken moeten de onderdelen gepolijst worden wat een tijdrovend en arbeidsintensief werk is maar wat zeker de moeite loont! Even ter verduidelijking: het polijsten is enkel aan te raden bij aluminium en alu-legeringen, dit is zachter metaal en roest niet.
Je kan ook onderdelen polieren die nog gelakt zijn, deze moeten echter zorgvuldig ontlakt worden en eventueel geschuurd tot op fijne korrel om het oppervlak optimaal voor te bereiden op het echte polijstwerk.
Algemene benodigdheden.
- schuurpapier variërend van grof naar fijn (variërend van p180 tot desgewenst p2000)
- kleine schuurmachine
- poetsmiddel (bijvoorbeeld Belgom Alu)
- polijstmachine met polijstschijven (boormachine met regelbaar toerental volstaat ook)
- polijstpasta
- dremel met polijstschijfjes
- emmer met heet water
- schuursponsjes of staalwol
- droge zuivere doeken
- ontvetter
Voorbereiding
De eerste stap in het polijstproces is de voorbereiding van het, te polijsten, onderdeel. Het oppervlak moet schoon en vrij zijn van vet en olieresten.
Als het oppervlak erg vervuild is met vet en olie kun je dit schoonboenen met wasbenzine of koudontvetter.
Als het te polijsten onderdeel voorzien is van een laagje verf, kun je dit het makkelijkst verwijderen door middel van verfafbijt. Het stuk insmeren met een dikke laag hiervan,
dit kun je best met een verfborsteltje doen oplettend voon je huid want dit goedje kan wel eens branden. Als alles goed verloopt komen er blaasjes op de lak, wrijf je stukje schoon met een vod, schuursponsje of indien t hardnekkiger is met staalwol en herhaal indien nodig deze stap tot je stuk verfvrij is.
Indien je de mogelijkheid hebt om onderdelen te glasparelen (stralen met glasparels) kun je hier het oppervlak ook mee reinigen. Dit kan vooral makkelijk zijn als de verontreinigingen
in het oppervlak getrokken zijn, of in het geval van een sterk reliëf in de ondergrond. Het is natuurlijk de bedoeling om alleen een schoon oppervlak te creëren en niet om het extra op te ruwen.
Nadat je het onderdeel gereinigd hebt kun je gaan beoordelen hoe je het verder moet behandelen. Is het, te polijsten, oppervlak gaaf en vrij van enigerlei ongerechtigheden als
krassen en/of ingevreten putjes, dan kun je direct met de polijstmachine aan de slag. Is het opperval echter ruw en ingevreten, zul je het eerst moeten voorbehandelen door het
helemaal glad te gaan schuren.
Het schuren van de delen :
Benodigdheden:
- waterschuurpapier (korrel 800, 1000, 1200, 1500, 2000)
- emmertje met water
- zuivere doek
Hoe ga je tewerk ?
Na je de lak van je onderdelen afgebeten hebt dien je de onderdelen te schuren.
Dit doe je met waterschuurpapier.
Als een keer alle (of bijna alle) vernis of lak afgebeten is, kan je beginnen met schuren.
Je neemt een emmertje met lauw water en je schuurpapier,
beginnen met korrel 800.
Nu begin je te schuren. Hoe langer je schuurt, hoe gladder 't oppervlak gaat
worden. Belangrijk is dat je alle putjes en krasjes eruit schuurt.
Schuur ook goed in de hoekjes. Neem wel genoeg water als je schuurt,
om evt. diepe schuurkrasjes te vermijden.
Als je grondig met 800 geschuurd hebt, neem je 'n fijnere korrel om de krasjes van de vorige korrel
eruit te schuren. Worden de krasjes minder, dan ga je de goeie weg op.
Deze stappen herhaal je tot je onderdelen compleet geschuurd zijn.
Veeg en spoel je onderdelen ook tussendoor even af.
Als final touch kan je je onderdelen opschuren met korrel 2000, hiermee komt al 'n beetje 'n blinkend effect op je velgen.
Als je klaar bent met schuren, veeg je de onderdelen proper met 'n zuivere doek.
polijsten
Nadat je het onderdeel geschuurd hebt, waarbij de laatste schuurgang met zeer fijn schuurpapier (P1000 of fijner) is uitgevoerd kan het oppervlak tot hoogglans afgewerkt worden. Als je het oppervlak nu goed gaat poetsen met Belgom Alu zul je zien dat het gaat glimmen als een spiegel. Als je echter een supermooi resultaat wilt verkrijgen zul je het nu moeten gaan polijsten. Dit doe je het liefst met een polijstmachine en bijbehorende schijven en polijstpasta.
In het geval je niet over een polijstmachine beschikt kun je die zelf maken van een slijpbank. Als je de beschermkappen en slijpstenen demonteert kun je daar met behulp van ringen de polijstschijven op monteren. Het spreekt voor zich dat de slijpbank natuurlijk stevig aan de ondergrond verankerd moet zijn. Als ook een slijpbank niet voorhanden is, dan kan je een poliersetje aanschaffen die simpelweg in de kop van je boormachine past. Zet deze boormachine dan vast in een bankschroef en je heb jezelf een low budget polijstmachine gemaakt. Wie ook geen bankschroef heeft, kan proberen de boormachine tussen zijn benen te klemmen maar dit kan nadelige gevolgen hebben voor zowel het polierresultaat als de polierder.
Als het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel glad is maar nog wel hele fijne krassen vertoont, begin je met een Sisal schijf en groffe polijstpasta.
Polijstpasta's zijn in diverse kleuren te verkrijgen maar helaas gebruiken niet alle fabrikanten dezelfde kleuren voor de verschillende pasta's.
Je zult zelf dus moeten bekijken welke pasta je hier, en in de volgende stappen, nodig bent.
De Sisal schijf is een harde schijf, gemaakt van kokosvezels met schurende werking, waarmee je hele fijne krassen in het oppervlak weg kunt halen.
Breng wat polijstpasta aan op de schijf (door het blok pasta tegen de draaiende schijf aan te houden) en hou daarna het onderdeel met enige druk tegen de schijf.
Pas op dat je niet teveel pasta op de schijf aanbrengt omdat dit anders zwart afgeeft op het werkstuk. Die zwarte vlekken laten zich moeilijk verwijderen en beinvloeden het eindresultaat nadelig.
Let ook op dat je het onderdeel niet te warm laat worden omdat er zich dan verkleuringen in het oppervlak voor kunnen doen.
Als je het werkstuk met de Sisal schijf hebt bewerkt zal het een mat oppervlak hebben.De vezels van een Sisalschijf kunnen loskomen wat letsel aan de handen kan veroorzaken. .
Indien het oppervlak van het, te polijsten, onderdeel helemaal glad en vrij van krasjes is, hoef je dit niet met de sisal schijf voor te polijsten.
Je kunt het dan direct met een katoenen lappenschijf gaan polijsten.(nessel) Dit is een schijf die, zoals de naam al doet vermoeden, is samengesteld uit lappen katoen.
Breng een voorpolijstpasta aan op de schijf en hou het werkstuk wederom met enige druk tegen de schijf aan.
De voorpolijstpasta is een fijnere pasta dan gebruikt wordt op de Sisal schijf. Ook hierbij niet teveel pasta op de schijf aanbrengen.
Bij het werken met een lappenschijf is het van belang dat je het onderdeel van het midden uit naar buiten toe polijst.
Bij scherpe randen en hoeken kan een lappenschijf namelijk gaan "happen" en het onderdeel letterlijk uit jouw handen rukken wat letsel kan veroorzaken. Wees daar dus op bedacht!
Na behandeling met de katoenen lappenschijf zal het onderdeel reeds zijn gaan glimmen.
Nu wordt het tijd voor de laatste polijstgang waarvoor we gebruik gaan maken van een flanellen lappenschijf (molton) en napolijstpasta.
Deze schijf is samengesteld uit lappen flanel en zal in combinatie met de napolijstpasta het onderdeel tot een echte hoogglans polijsten.
Ook hier moet je bedacht zijn op het "happen" van de schijf.
Nadat het onderdeel met de flanellen lappenschijf is behandeld zal het klaar zijn. Haal eventuele zwarte aanslag weg en maak het werkstuk schoon door
het eventueel nog tegen een schone polijstschijf aan te houden. Je kunt het ook met een schone doek en een (niet schurend!) poetsmiddel oppoetsen en je
hebt een prachtig glimmend werkstuk verkregen.
Nog 'n paar tips:
- maak je polierborstels regelmatig zuiver door 'n stalen borsteltje er op te houden als ze draaien.
- voor de mensen die hun stukken hebben geschuurd met korrels : 1000, 1200, 1500, 2000
deze hoeven de eerste polierborstel & pasta niet te gebruiken. Omdat na 't schuren met 2000 de stukken al
vrij goed blinken. En dan is 't enkel nodig om deze op te blinken met de lappenborstel.
Voor diegenen die maar geschuurd hebben tot korrel 800 - 1000 is het wel noodzakelijk om deze te gebruiken.
- Gebruik 'n stofmasker & veiligheidsbril, er vliegt veel rotzooi (pasta, vuil) omhoog tijdens 't polieren. Het is niet
aangenaam als je dit in je gezicht krijgt.
Nadat het onderdeel met de flanellen lappenschijf is behandeld zal het klaar zijn. Haal eventuele zwarte aanslag weg en maak het werkstuk schoon door het eventueel nog tegen een schone polijstschijf aan te houden. Je kunt het ook met een schone doek en een (niet schurend!) poetsmiddel oppoetsen en je hebt een prachtig glimmend werkstuk verkregen.
Onderhoud
Als het goed is heb je nu een onderdeel dat glimt alsof het verchroomd is. Het slechte nieuws is dat dit helaas niet zo zal blijven omdat het oppervlak bloot staat aan weer en wind
en weer opnieuw zal gaan corroderen. Je zult het dus moeten onderhouden om de glans te behouden.
Om de glans te behouden zul je het oppervlak regelmatig moeten poetsen met bijvoorbeeld Belgom Alu (verkrijgbaar bij de betere fietsenhandelaar, motorzaak of automaterialenhandel).
Het klinkt misschien vervelend maar het is echt de enigste remedie.
Spuit nooit blanke lak over het gepolijste oppervlak. Als de laklaag namelijk beschadigt gaat het gepolijste oppervlak corroderen onder de laklaag en kom je er, door de laklaag,
niet meer bij om het te poetsen.
Tips en aanmerkingen.
- denk altijd aan je eigen veiligheid!
Gebruik ademhalingsbescherming. Draag een veiligheidsbril en handschoenen. Draag geen loshangende kleding.
- polijstschijven dienen tijdens het gebruik ook regelmatig van oude aangekoekte polijstpasta ontdaan te worden door bijvoorbeeld een stalen borstel tegen de draaiende schijf aan te houden.
Losgekomen vezels van een polijstschijf kunnen met een schaar of scherp mes verwijderd worden (alleen bij een stilstaande schijf!)
- kleine, bewerkelijke, onderdelen zijn heel goed te behandelen met een Dremel waar ook lappenschijfjes voor te verkrijgen zijn.
- verchroomde onderdelen zijn niet te polijsten. Als het chroom verweerd en weggesleten is kan het oppervlak alleen opnieuw verchroomd worden.
- aluminium onderdelen die geanodiseerd zijn kunnen ook gepolijst worden maar daarvoor moet de geanodiseerde toplaag eerst helemaal weggeschuurd worden.
- om je onderdelen te poetsen en ondehouden gebruik steeds een zachte zuiver doek, breng de belgom geleidelijk aan en wrijf deze uit onder lichte druk,
duw niet te hard maar ook niet als n wussy he, blijf dit doen en je merkt dat de witte belgom zwart wordt, geen paniek wrijd foor tot je door het zwart een zachte glans van het alu ziet.
neem vervolgens een nieuwe zuiver zachte doek en wrijf de restjes zwarte belgan zachtjes uit tot deze helemaal opgelost is, je kan deze handeling nog eens herhalen om een nog fijnere glans
te bekomen.
- als je al moe bent geworden van het lezen van dit verhaal hoef je niet met polijsten te beginnen. Waarschijnlijk kun je daar het benodigde geduld niet voor op brengen!
hierbij zou ik ook mijn dank willen betuigen aan stip van cleaned en de leden van het daxforum die beiden een vrij complete polijsthandleiding hadden,
ik heb enkel de beste delen samengevoegd en met eigen woorden tot een geheel gevormt.
ik wens iedereen veel succes toe als ze zich eraan wagen maar denk eraan geduld is een schone zaak
en euh...BLINGBLING!