Pagina 1 van 4

Aanschaf Yamaha Raptor 660r

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 17:39
door Ardjuh
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hierzo en van plan een quad aan te schaffen om naar me werk te rijden (+/- 60 km),
het alternatief is een auto.. maar daar staan er al 2 van thuis.

Als ik de quad dan toch heb staan is de kans ook groot dat ik ermee offroad ga! :p

Mijn oog was gevallen op de yamaha raptor 660r, alleen heb ik nog een paar vragen die na
het doorspitten van het forum nog open blijven staan:

- De zoals ik al ergens gelezen heb moet je geen raptor hebben in 2001 / 2002 gebouwd is ivm
de versnellingsbak... is dit daadwerkelijk zo? Of kan dit op een professionele manier opgelost zijn?

- Is de 660 geschikt om lange afstanden te rijden, 250 km over de weg/snelweg. En eventueel
ook met 2 personen? En hoeveel keer moet je onderweg tanken? :wink:

- Is het mogelijk om 2 configuraties aan te houden, weg zodat de top hoog is... en cross modus
lagere top maar betere accelleratie. En is dit snel om te wisselen?

- Wordt je (erg) nat als het niet regent maar alleen het wegdek nat is?

- Hoe zijn de ervaringen met het dry-sump systeem, collega motor crosser is daar niet echt positief over...?

- Is een budget van +/- €6000,- realistisch? Dealer (Wil van der Laan) hier in de buurt importeert ze uit spanje,
en verkoopt ze rond dit bedrag...

- Wat is het verschil tussen de 660 en de 660r?

- Is de 660(r) een goede keuze?


Alvast bedankt,

Gr, Ard

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 18:45
door quadje
hey
een 660 is zeker een goede keuze
en een betrouwbaare keus

1 tja word je nat met een nat wegdek ...nee je word niet echt nat
maar ligt er ook aan hoeveel water er op de weg blijft staan

2met zun 2e op de quad en dan de snelweg op
is ook geen aanrader
levensgevaarlijk als je plotseling uit moet wijken
kan het al gauw mis gaan met zon snelheid

3 60 km naar je werk is zeker goed te doen
ik rij geregeld 100km naar me werk
ook niet dagelijks natuurlijk vanwege de km stand
maar is zeker goed te doen


als je nog vragen heb stel ze gerust
gr peter

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 19:10
door Ardjuh
Nu had ik zelf bedacht om 2 set's tandwielen/ketting te kopen, 1 standaard om te crossen (lagere snelheden
maar wel snel op te kunnen trekken etc.) en setje met een kleiner tandwiel voor en eventueel groter achter
om op de weg wat lager in toeren te kunnen blijven/zuiniger te rijden en sneller te kunnen.

Is dit mogelijk? en wordt dit wel meer gedaan?
hoe snel kun je dit wisselen?

Is er een max aan het aantal km wat je kunt rijden voordat de quad helemaal op is? Finnancieel op ;)
Bij normaal gebruik... of kun je door goed onderhoud/revisie "oneindig" door blijven rijden.

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 19:19
door quadje
hey
optijd onderhoud
en warm laten lopen is van levens belang
en na een rivisie kan ie er weer een heele tijd tegen aan
maar oneindig door blijven rijden zal niet gaan
net als een auto
je kan je cilinder niet blijven uithoonen
maar tegen die tijd ben je hem al lang beu
en zijn er al tig andere nieuwe modellen

en heel de tijd van tandwielen blijven wisselen
is ook geen optie denk ik
ik denk dat je gewoon een tandwiel verhouding
moet zoeken die je voor bijde geschikt vind

gr peter

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 19:42
door Ardjuh
Hey Peter,

Alvast bedankt voor je reactie's!

Ben aan het uitvogelen of het verstandig is om een quad te kopen... ik ben nu nog arm studentje :p per 1 september niet meer
en ga ik ergens anders werken. Daar ga ik wel genoeg verdienen maar heb voor die tijd wel vervoer nodig...en ik kan me geld
maar 1x uit geven, het liefst aan een quad dus...

De dealer hier in de buurt zei dat het wel kon, maar dat zou ik ook doen als ik wat kon verkopen... :lol: Dus probeer nu beetje
achter de voordelen en nadelen te komen waar je anders pas achter komt als je hem een paar weken hebt.


Je zou een nieuwe cilinder kunnen kopen... maar dat gaat wel in de cijfers lopen vrees ik..

Wat is jouw definitie van een hele tijd? Is dat in kilometers's uit te drukken?

Voor het wisselen van die tandwielen bedoelde ik meer op als ik bijvoorbeeld een weekend naar limburg/braband zou gaan,
dan moet ik eerst 140 tot 250 km rijden. En dan daarzo wisselen... aangezien verschil tussen offroad en snelweg mij
toch wel heel groot lijkt...


Maar zijn er mensen die dagelijks mee naar het werk gaan? En hoeveel km rijden die ongeveer?

Geplaatst: di 17 jun, 2008 16:12
door vanpee jelle
ik heb als tandwiel verhouding 14/38en dat is goed voor zowel cross als op de baan.
ik heb ook al met 15/38 gereden en dat rijd super op de baan maar voor de cross is dit niet te doen,
ik wisselde alleen het voorste tandwiel.
maar als je dat ter plekke wil doen zal je toch een heel deel sleutels en een stuk buis moeten meenemen want da voorste tandwiel staat zeer vast vandaar die buis van pakt een 40-tal cm. je zal ook een hamer en een platte schroevendraaier moete meenemen en dat loopt ook al op in kilo's dat je zal moeten meesleuren.

grtz jelle

Geplaatst: di 17 jun, 2008 17:16
door Jarcos
Ik rij elke dag naar m'n werk met mijn Warrior (350 CC). Dat is een ritje van 80 km. per dag. Velen vinden dit erg veel, ik vind het goed vol te houden (zeker met een beetje mooi weer). Gewoon goed warm rijden en dan gaan met die banaan!

Geplaatst: di 17 jun, 2008 17:26
door Ardjuh
Jarcos schreef:Ik rij elke dag naar m'n werk met mijn Warrior (350 CC). Dat is een ritje van 80 km. per dag. Velen vinden dit erg veel, ik vind het goed vol te houden (zeker met een beetje mooi weer). Gewoon goed warm rijden en dan gaan met die banaan!
Kijk dat geeft me weer wat vertrouwen in het quad verhaal!

Begon wat te tweifelen omdat ik nogal wat kilometers ga maken zeker op jaarbasis...
maar dat is altijd nog minder als jij :p


Als het regent volstaat een waterdichte motorbroek dan?

Geplaatst: di 17 jun, 2008 18:28
door JohnBeton
het versnellingsbak probleem is enkel bij model 2001, vanaf 2002 is dat in orde.

Geplaatst: di 17 jun, 2008 20:05
door cyclonedriver
en zien dat je olie bij hebt :wink:

Geplaatst: di 17 jun, 2008 22:08
door Jarcos
ardkapteijn schreef:Kijk dat geeft me weer wat vertrouwen in het quad verhaal!

Begon wat te tweifelen omdat ik nogal wat kilometers ga maken zeker op jaarbasis...
maar dat is altijd nog minder als jij :p


Als het regent volstaat een waterdichte motorbroek dan?
Bij mij volstaat zelfs een spijkerbroek, maar inderdaad een motorbroek is beter :duimhoog:

Geplaatst: di 17 jun, 2008 22:09
door Boncari
Lange afstanden is goed te doen, je zult wel een stuk meer moe worden dan bijvoorbeeld met een auto. Op de snelweg rijden is niet aan te raden, vanwege de constante hoge snelheid en omdat een quad niet zo groot is.

Met twee mensen op een quad moet je zo min mogelijk doen, omdat een quad dan heel anders reageert, dit kan ongelukken veroorzaken!

Als het regent dan wordt je net zo nat als op een fiets voor dezelfde afstand en met normale snelheid.(verbeter me als dit niet klopt :wink: ) De banden spetteren water omhoog en door de kleine wielkappen spettert dat best wel hoog, dit is meer als er meer water op de weg ligt. Als het ook nog waait dan kan het zijn dat het water wat omhoog spettert in je gezicht waait, of tegen je jas aan (inclusief wat zand ofzoiets)
Als je waterdichte kleding hebt en een helm met vizier of crossbril dan is het rijden in de regen te doen, maar het is zeker niet leuk en het is ook nog gevaarlijk omdat je veel sneller gaat glijden!

Tandwielen verwisselen is te veel werk om het regelmatig te doen. Een andere manier om van configuratie te veranderen weet ik zo niet.
Als je maar niet hele hoge topsnelheden wilt behalen en niet constant harder dan 110 gaat rijden, dan zijn andere tandwielen niet nodig. Een standaard quad is sowieso niet goed geschikt om harder dan 100 te rijden.

Wat cyconedriver ook al zegt is dat de raptors erg veel olie verbruiken.


Ik hoop dat ik je goed geholpen hebt en dat je wat meer duidelijkheid hebt!

Toegevoegd na 58 seconden:
Jarcos schreef:
ardkapteijn schreef:Kijk dat geeft me weer wat vertrouwen in het quad verhaal!

Begon wat te tweifelen omdat ik nogal wat kilometers ga maken zeker op jaarbasis...
maar dat is altijd nog minder als jij :p


Als het regent volstaat een waterdichte motorbroek dan?
Bij mij volstaat zelfs een spijkerbroek, maar inderdaad een motorbroek is beter :duimhoog:
Bij normaal rijden is een spijkerbroek goed, maar bij het crossen is een cross of motorbroek veel fijner. Die is veel comfortabeler.

Geplaatst: di 17 jun, 2008 22:44
door Ardjuh
Nogmaals dank voor jullie reacties,

Als er een quad komt, neem ik zowieso een volledig pak (vizierhelm waarschijnlijk, waterdichte motorjack, waterdichte motorbroek + evt laarzen) erbij al
was het maar voor m'n eigen veiligheid... gaat dan toch geld kosten, kan je het beter in 1x goed doen. :wink:

Ik kom straks ook 8 uur per dag op een kantoor/achter computer terecht... en moet ergens m'n energie in kwijt (kan niet zwaar genoeg zijn! :buig: )
Vandaar ook mijn voorkeur voor een quad boven een auto.. en bovendien hebben we hier nog een 2de
auto staan die alleen gebruikt wordt om boodschappen te halen enzo...

En de snelweg zal ik in dagelijks gebruik niet tot nauwelijks zien... en meer als 100 km/h moet ik dus gewoon uit me hoofd zetten,
maar als ik een keer bedenk om ergens verderweg te gaan is het wel lekker als je ergens een heel stuk snelweg mee kan pakken :wink:
en als er een 2de persoon mee moet onder de 80 km/h blijven of auto nemen :p

Ik weet niet waar ik aan moet denken met olie verbruik?
Ik zie het niet als een probleem als ik er bijvoorbeeld per maand 1 liter olie bij moet gooien.
Kwestie van voorraadje aan leggen en rekening mee houden...

Als ik maar niet om de 3 maanden (bij normaal gebruik) me hele quad uit elkaar moet trekken omdat alle onderdelen versleten zijn moet vervangen,
omdat een quad niet gemaakt is om 1800 km per maand mee te rijden.. (moet wel leuk blijven).

Geplaatst: wo 18 jun, 2008 12:26
door cyclonedriver
olieverbruik : kan zijn dat je onderweg eens moet stoppen om peil na te zien en bij te vullen :shock:

Geplaatst: wo 18 jun, 2008 13:57
door JohnBeton
cyclonedriver schreef:olieverbruik : kan zijn dat je onderweg eens moet stoppen om peil na te zien en bij te vullen :shock:
als hij zoveel olie verbruikt dan is er wat meer aan de hand hoor, ok raptors verbruiken wat olie, maar niet dat je tijdens een rit 1 of meer liters er door jaagt.