Pagina 1 van 2

As gebogen...

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 19:29
door L.D.
Miserie miserie... Just een lang weekend en m'n as is gebogen. Rij een baantje in, natuurlijk wat te snel :oops: , staat er juist na de (lichte) bocht een vrachtwagen... Alles moeten toegooien, ffkes airborn doordat er een dikke tak op de weg lag.... (die vrachtwagen was voor de bomen te snoeien ofzo) Gevolg: met kop tegen de grond en quad gekanteld... Stond 180° gedraaid, raar.... Alléé ja, kbegin weer te rijden, rechter achterband hobbelt... Eerst dacht ik dat m'n band weer is lek was. Nu m'n vraag: ik heb spoorverbreders vanachter, is daardoor m'n as gebogen? Of zou ik het zonder ook gehad hebben? En zou je die as weer kunnen rechten?

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 19:51
door Teunie
Als ik het verhaal hoor denk ik dat je as zowieso gebogen was met zo'n klap.
Rechten kan mss wel maar zou ik niet aan beginnen, durablue of een andere kopen.

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 20:02
door Ralph
Als het niet te veel is zou je hem misschien in een draaibank kunnen zetten, dan zo'n metertje er tegenaan met een pennetje op de as die laat zien waar hij uitslaat en dan zien te buigen. Maar ik heb geen idee of het mogelijk is.

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 22:29
door Robby
wat ralph zegt is geen slecht idee, eerst uitmeten waar hij slaagt en dan bijwerken op de pers en steeds controleren, maar je moet er rekening mee houden dat als hij eens geplooid is gewwest dat hij het nog zal doen.
greetz

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 22:33
door Ralph
Bij Durablue buigen ze hem ook terug binnen een bepaalde waarde. Maar misschien zou je hem zo weer recht kunnen krijgen en als het dan weer mis gaat kun je altijd nog voor een aftermarket gaan.

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 23:06
door Teunie
Waar ik bang voor ben is dat je hem niet 100% recht krijgt en hij dus nog gaat trillen enzo omdat ie toch wel tamelijk snel ronddraait....

Kunt altijd proberen!

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 23:08
door Ralph
Als je het goed doet moet je hem helemaal recht kunnen krijgen. Maar dan moet je wel een iemand zien te vinden die het goed kan.

Geplaatst: wo 19 mei, 2004 23:14
door Robby
als je hem in de draaibank steekt en je lijt je draaibank uit, daarna steek je je as erin en meet je op waar hij buigt. Dan shuif je hem in de klauwplaat tot waar hij gebogen is. Als je dan je draaibank doet draaien ga je zien dat hij slaagt. en als je dan een zware draaibank hebt kan je eens iets onkatolieks uitproberen (heb het zelf al gedaan met assen) door je klauwplaat te blokeren, met de gebogen staaf (as in dit geval) naar u toe en dan met de langswagen op het uiterste van de as gaan staan en met de dwarswagen hem in de juiste positie plooien. Wel met een zware draaibank, anders kan dit zuur opbreken voor de lagers van je draaibank.
greetz

Geplaatst: do 20 mei, 2004 01:16
door Sg6
ik zou er nog nooit aan beginnen met het rechten van die as. je weet indien je iets recht dat de plaats waar je ze recht niet zijn originele vastheid meer heeft en de resultaten kunnen boekdelen spreken. Indien je dan nog eens een offroad doet zou het mij niet verbazen dat die dan volledig breekt van de slag. Is dat het risico waard??? vervangen die handel. Heb overlaatst ook mijn tandwiel geplooid, heb die gerecht maar voor ff kes te rijden maar niet off road want die ging dat absolut niet meer aankunnen en heb dit dan ook direct vervangen door een stevigere versie. Ik raad het je ten zeerste af. en dat gedoe met meetklok op draaibank pfff, indien je dat nog nooit gedaan hebt begin er niet aan. Heb dit ook ooit eens moeten doen en die is wel recht maar krijg je nooooooooooooooit 100% recht.

veel suc6

Geplaatst: do 20 mei, 2004 07:35
door L.D.
Thx voor de tips! We hebben hier een zware draaibank, dus ik en m'n pa zullen eens proberen. En als het niet lukt een after-market eh. Maar moest ze nu weer perfect recht komen, kan ik ze dan niet verstevigen op de plaats waar ie geplooid was?

Geplaatst: do 20 mei, 2004 07:46
door Ralph
Als het maar weer een tijdje mee kan lijkt het me prima, als het echt niet meer lukt is er altijd nog de aftermarket as.

Geplaatst: do 20 mei, 2004 09:33
door Rik350
L.D. schreef:Thx voor de tips! We hebben hier een zware draaibank, dus ik en m'n pa zullen eens proberen. En als het niet lukt een after-market eh. Maar moest ze nu weer perfect recht komen, kan ik ze dan niet verstevigen op de plaats waar ie geplooid was?
Hoe wil je die dan verstiviggen met trekbandjes en elastiekjes??

Geplaatst: do 20 mei, 2004 09:40
door No Limit W-tec
Hadden we hier niet afgeraden om met spoorverbreders te rijden ? :?

Geplaatst: do 20 mei, 2004 09:44
door Hanzie
schelfhout rijdt al meer dan 3 jaar met spoorverbreders, springen etc.... naar de cross, alles gewoon. en er is nog GEEN as krom geweest!

Geplaatst: do 20 mei, 2004 09:53
door Teunie
Als je met originele as zonder verbreders tegen een vrachtwagen vliegt dan vind ik het niet gek dat er iets krom gaat staan....