Probleem met neutrale
Geplaatst: ma 11 aug, 2008 21:38
Ik richt me hier even tot de experts onder de leden.
Hier zal niet zo veel volk zitten wat al een quadzilla blok onder handen heeft gehad, maar misschien door ervaring met andere blokken dat jullie me wel kunnen helpen.
De situatie is als volgt.
Ik heb het blok volledig gereviseerd, alle lagers vervangen, krukas gereviseerd met nieuwe drijfstang en lagers, nieuwe piston, geboorde cilinder, nieuwe dichtingen, nieuwe pakkingen, ... noem maar op.
De driveshaft en countershaft had ik bij het demonteren in hun geheel uit het blok gehaald en netjes weggeborgen en ook in hun geheel terug gemonteerd. Bij het monteren heb ik gecontrolleerd of hij in elke versnelling schakelde en dat werkte perfect.
Dan heb ik het blok volledig dicht gedaan op de koppelingskant na en heb het dan in het frame gemonteerd.
Nu is het blok volledig dicht en test ik alle versnellingen.
Hij schakelt perfect naar elke versnelling als ook naar neutraal, maar het probleem is dat als hij in neutraal staat de countershaft meedraait met de driveshaft.
Maw. Als ik aan het voorste tandwiel met de hand draai, dan zit daar redelijk veel spanning op, je kan er amper aan draaien.
Ik heb dan het volledige koppelingshuis verwijderd om te testen of de 2 assen goed draaien en of er niet te veel druk op zat door bv. een lager dat niet diep genoeg zat, maar dan draaien ze perfect soepel.
Als ik in neutraal de countershaft met de hand tegen houd, dan kan ik de driveshaft dus amper ronddraaien.
Hier een foto van beide assen (links op de foto is de driveshaft, rechtsboven de countershaft).

Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken of wat het zou kunnen veroorzaken ?
Ik heb het blok nog niet opnieuw gesplitst omdat ik na zoveel uren werken gisteren totaal geen goesting meer had om overnieuw te beginnen... En ik ben 99.9% zeker dat de assen goed steken omdat hij perfect schakelt en omdat ik ze 5x gecontrolleerd heb voor het blok dicht ging...
Hier zal niet zo veel volk zitten wat al een quadzilla blok onder handen heeft gehad, maar misschien door ervaring met andere blokken dat jullie me wel kunnen helpen.
De situatie is als volgt.
Ik heb het blok volledig gereviseerd, alle lagers vervangen, krukas gereviseerd met nieuwe drijfstang en lagers, nieuwe piston, geboorde cilinder, nieuwe dichtingen, nieuwe pakkingen, ... noem maar op.
De driveshaft en countershaft had ik bij het demonteren in hun geheel uit het blok gehaald en netjes weggeborgen en ook in hun geheel terug gemonteerd. Bij het monteren heb ik gecontrolleerd of hij in elke versnelling schakelde en dat werkte perfect.
Dan heb ik het blok volledig dicht gedaan op de koppelingskant na en heb het dan in het frame gemonteerd.
Nu is het blok volledig dicht en test ik alle versnellingen.
Hij schakelt perfect naar elke versnelling als ook naar neutraal, maar het probleem is dat als hij in neutraal staat de countershaft meedraait met de driveshaft.
Maw. Als ik aan het voorste tandwiel met de hand draai, dan zit daar redelijk veel spanning op, je kan er amper aan draaien.
Ik heb dan het volledige koppelingshuis verwijderd om te testen of de 2 assen goed draaien en of er niet te veel druk op zat door bv. een lager dat niet diep genoeg zat, maar dan draaien ze perfect soepel.
Als ik in neutraal de countershaft met de hand tegen houd, dan kan ik de driveshaft dus amper ronddraaien.
Hier een foto van beide assen (links op de foto is de driveshaft, rechtsboven de countershaft).

Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken of wat het zou kunnen veroorzaken ?
Ik heb het blok nog niet opnieuw gesplitst omdat ik na zoveel uren werken gisteren totaal geen goesting meer had om overnieuw te beginnen... En ik ben 99.9% zeker dat de assen goed steken omdat hij perfect schakelt en omdat ik ze 5x gecontrolleerd heb voor het blok dicht ging...