Pagina 1 van 1

Probleem met neutrale

Geplaatst: ma 11 aug, 2008 21:38
door JohnBeton
Ik richt me hier even tot de experts onder de leden.
Hier zal niet zo veel volk zitten wat al een quadzilla blok onder handen heeft gehad, maar misschien door ervaring met andere blokken dat jullie me wel kunnen helpen.

De situatie is als volgt.
Ik heb het blok volledig gereviseerd, alle lagers vervangen, krukas gereviseerd met nieuwe drijfstang en lagers, nieuwe piston, geboorde cilinder, nieuwe dichtingen, nieuwe pakkingen, ... noem maar op.

De driveshaft en countershaft had ik bij het demonteren in hun geheel uit het blok gehaald en netjes weggeborgen en ook in hun geheel terug gemonteerd. Bij het monteren heb ik gecontrolleerd of hij in elke versnelling schakelde en dat werkte perfect.

Dan heb ik het blok volledig dicht gedaan op de koppelingskant na en heb het dan in het frame gemonteerd.

Nu is het blok volledig dicht en test ik alle versnellingen.
Hij schakelt perfect naar elke versnelling als ook naar neutraal, maar het probleem is dat als hij in neutraal staat de countershaft meedraait met de driveshaft.

Maw. Als ik aan het voorste tandwiel met de hand draai, dan zit daar redelijk veel spanning op, je kan er amper aan draaien.

Ik heb dan het volledige koppelingshuis verwijderd om te testen of de 2 assen goed draaien en of er niet te veel druk op zat door bv. een lager dat niet diep genoeg zat, maar dan draaien ze perfect soepel.

Als ik in neutraal de countershaft met de hand tegen houd, dan kan ik de driveshaft dus amper ronddraaien.

Hier een foto van beide assen (links op de foto is de driveshaft, rechtsboven de countershaft).

Afbeelding

Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken of wat het zou kunnen veroorzaken ?
Ik heb het blok nog niet opnieuw gesplitst omdat ik na zoveel uren werken gisteren totaal geen goesting meer had om overnieuw te beginnen... En ik ben 99.9% zeker dat de assen goed steken omdat hij perfect schakelt en omdat ik ze 5x gecontrolleerd heb voor het blok dicht ging...

Geplaatst: ma 11 aug, 2008 21:43
door Tony
De oorzaak zou ik zo ook niet weten, maar ga er toch maar vanuit dat er iets niet goed in elkaar zit. Oftewel neem geen enkel risico! Alles moet soepel lopen.

Weet je zeker dat de tandwielen er goed in zitten, dus niet per ongeluk eentje omgedraaid? Of een vulring ergens tussen?

Geplaatst: ma 11 aug, 2008 22:31
door Robby
gok ook op een vulring die ergens miszit... soms eentje verwisseld en ergens een andere dikte heeft... langs de verkeerde kant van de as gestoken?

opendoen en alles nog is nalopen,zeker zijn van je zaak,zeker bij deze dingen.

Geplaatst: di 12 aug, 2008 08:13
door JohnBeton
ja, ik ga hem sowieso terug opendoen, ik ben niet van plan het blok in frut te laten lopen na alle werk en kosten die erin gestoken zijn.
't zal wss voor vrijdag zijn, eerder ga ik er niet aan toe geraken vrees ik, maar ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst: zo 17 aug, 2008 19:58
door JohnBeton
is nu terug in orde, een van de lagers bleek niet 100% diep genoeg te zitten, ik denk nog geen halve milimeter, maar dat was dus het probleem.
Het onderblok is nu terug dicht, morgen of in de week de rest nog.

Geplaatst: zo 17 aug, 2008 21:19
door zilladude
goed om te horen !