blaster sputtelt en trekt niet door

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
raptor350
Quadracer
Quadracer

blaster sputtelt en trekt niet door

Bericht door raptor350 »

Yow :wink:

men vriend heeft een blaster uit 2002 en omdat wij nogal zot doen tijdens het crossen, hebben we besloten de quad eens een grote beurt te geven ( revisie kan je zeggen )
Want hij liep wat trager, trok minder en had minder compressie dan vroeger.

Dus hebben de cilinder, carbu , kleppen , luchtfilter enz... allemaal afgenomen om te kuisen of te controleren.
zoals we dachten was de cilinder al beschadigd, er zat een lichte kras in en de zuiger had ook zijn beste tijd gehad.
Dus cilinder laten uitboren bij sds-racing en overmaat zuiger kit = 250 euro :? ( beetje duur vind ik maja )
Sproeier zat ook vol vuil, dus die ook uitgeblazen en carbu gereinigd, net zoals de luchtfilter.
kleppen zijn in perfecte staat. Zit ook juist nieuwe olie in.

Dus alles was weer gemaakt en hebben de hele boel weer gemonteerd.
Starte zeer vlot en liep mooi stationair.

maar eens we er mee gingen rijden ging hij nietmeer goed in toeren, vanaf 6000-7000 toeren schat ik sputtelt hij en wilt hij niet echt verder gaan :muur: :?
Kan wel prefect schakelen naar de volgende vitesse, trekt dan goed door tot 6000-7000 toeren en sputtelt weer :duimlaag:

Wie weet de oplossing / oorzaak ? :p

alvast bedankt voor jullie tijd :tongduim:
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
Tony
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door Tony »

Hoe meet jij het toerental?
To finish first, you first have to finish
VLS KTM 560
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

250€ is een eerlijke prijs hoor, boorkosten zuiger en dichtingen.

nu denk ik dat je probleem in de ontsteking ligt, nieuw bougieke al geprobeerd? bougiekop gechekt?
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

heb je al van roderen gehoord? nieuwe cilinder en al direct 7000 toeren :?

is de carburator juist afgesteld als hij te weinig lucht krijgt verzuipt die bij hogere toeren
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

@Tony: ik citeer "vanaf 6000-7000 toeren schat ik "
het is gewoon een schatting om jullie duidelijk uit te leggen vanaf wanneer hij sputtelt en nietmeer verder wil in toeren.

@Robby: bij stichelmeyer kan je voor minder dan 100euro een blaster cilinder laten uitboren. Dan nog eens een VERTEX zuiger van op bikerepair = 76 euro + 20 dichtingen.
Kan dus makkelijk voor minder dan 200euro ( maarja dat is gw ff mijn eigen mening ... ) heb trouwens ook nog eens 33dagen! mogen wachten voor een cil te laten uitboren :verymad: :x
maar nu weer on-topic: ja, ben ik vergeten te zeggen. Zit ook een nieuwe bougie op, bougiekop heb ik wel niet echt getest... Hoe weet ik dat ie kapot is mss ?

@yamahakoppel: De blaster heeft er wel al 50km opzitten, en al vaak goed laten warmdraaien.
Ik heb het mijn vriend ook al gezegt, dat hij wat kalmer moet rijden. maar als hij niet wil luisteren, is dat zijn probleem hoor :roll: ( wel dom maarja ... het is zijn quad en geld )
Vroeger reed de quad wel goed en we hebben niets aan de afstelling veranderd, dus ik vermoed dat ie nog goed staat.

Nog iemand een idee ? :p
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JdmhatchR »

naar hoeveel cc hebt ge hem laten boren?
Ge moet dus zeker u carb afstellen omdat die meer benzine nodig gaat hebben als toen u cilinder nog niet geboort was he...
(omdat ge zegt dat ge niks aan de afstelling hebt gewijzigd?)

Ivm met dat inrijden...Als ge hem warm rijd is er geen probleem om hem eens open te trekken hoor.
Bij mijn weten rodeert ge de cilinder door op verschillende toerentallen te rijden, accelereren,...Natuurlijk moet ge wat oppassen in het begin maar het is dus niet zo van : eerst rustig rijden en na een x-aantal kilometers het gas er vol op..

Maar als hij al pruttelt, zou ik da eerst oplossen...moest u afstelling niet goed zijn en ge rijd hem vast of warm hebt ge meer stukken
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

tib01 schreef:naar hoeveel cc hebt ge hem laten boren?
Ge moet dus zeker u carb afstellen omdat die meer benzine nodig gaat hebben als toen u cilinder nog niet geboort was he...
(omdat ge zegt dat ge niks aan de afstelling hebt gewijzigd?)

Ivm met dat inrijden...Als ge hem warm rijd is er geen probleem om hem eens open te trekken hoor.
Bij mijn weten rodeert ge de cilinder door op verschillende toerentallen te rijden, accelereren,...Natuurlijk moet ge wat oppassen in het begin maar het is dus niet zo van : eerst rustig rijden en na een x-aantal kilometers het gas er vol op..

Maar als hij al pruttelt, zou ik da eerst oplossen...moest u afstelling niet goed zijn en ge rijd hem vast of warm hebt ge meer stukken
Weet ik eigl niet exact, als ik mij niet vergis kan je een blaster cilinder 3* laten uitboren. De cilinder was nog nooit tervoren uitgeboord.
Het was ook niet echt een diepe kras dus zal niet zoveel cc meer hebben.
maar moet ik nu hiervoor men sproeier vergroten ( ff ter vermelding: het is een standaard blaster op een power core 2 uitlaat na en nu een uitgeboorde cilinder. Er zit nu sproeier 240 in ) is dit niet te klein ? Want 240 is toch de standaard sproeier ?

Idd, inrijden is niet constant lage toeren! Anders kan je een "luie" cilinder krijgen.
Inrijden is juist varieren van toerental en je quad niet te veel laten afzien, dus niet inrijden in den modder :D
gouden tip: altijd zeer goed warmrijden, het doet al wonderen :tongduim:

bedankt voor je nuttige info!
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JdmhatchR »

240 is zeker te klein! Ik zou niet meer rijden want ge rijd hem kapot.
Grotere sproeier steken en afstellen :!: :wink:
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

tib01 schreef:240 is zeker te klein! Ik zou niet meer rijden want ge rijd hem kapot.
Grotere sproeier steken en afstellen :!: :wink:
Ok, thanks :wink: ja, dat dacht ik ook al. Want met andere uitlaatlijn moet er toch altijd een grotere sproeier gemonteerd worden ?
die sproeiers gaan toch steeds per 20 hé ? dus 240 , 260 , 280, als ik me niet vergis ...
Zou sproeier 260 goed zijn ? :wink:
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

230 is standaard sproeier.

ik had met andere uitlaat en open luchtbak sproeier 280.
kijk is na de bougie.

blaster cilinder kan je meer als 3x (ik dacht ergens 6x) laten uitboren, 1overmaat groter doet niets aan je afstelling, enkel als je overboort tot 240.

sproeiertje kost nietveel e :) eens 250 proberen, en zien wat ie dan doet.
JdmhatchR
Quad Master
Quad Master

Bericht door JdmhatchR »

met sproeiers is het experimenteren he...sproeiers vergroten om de 10, dus 240-250-260...
Zoals nicolas zei een 250 of 260 zou het goed moeten doen. (kijken naar de bougiekleur)
Daarna zou ge aan u fijnafstelling kunnen beginnen (gasnaald, luchtschroef) maar dat staat hier allemaal ergens uit gelegd op het forum :wink:
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

Yep, zal idd eens sproeier 250 en 260 proberen :p
ik zal dinsdag een sproeier setje gaan halen bij sds, hopelijk hebben ze dit in voorraad :)
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

Nu eens de bougie kleur gaan checken en tot mijn grote verbazing ziet die gw zwart! :shock:
Dus sproeier is te groot...
Hij heeft een blaster met fmf powercore2 uitlaatlijn, juist uitgeboorde cilinder en sproeier 240 :?

iemand ? :idea:
vanpee jelle
Quadracer
Quadracer

Bericht door vanpee jelle »

open luchtfilter of niet denk als je die open doet dat je hem een grotere zult mogen steken en hij zal nog beter gaan.

grtz jelle
raptor 660 power
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

vanpee jelle schreef:open luchtfilter of niet denk als je die open doet dat je hem een grotere zult mogen steken en hij zal nog beter gaan.

grtz jelle
Nu zit er gewoon standaard luchtfilter op met luchtfilterdeksel ...
Ik ga het luchfilterdeksel er niet afnemen want wij rijden constant door veldwegen, modder en ook door rivieren soms :D dus dat is niet echt verstandig!

Mijn vraag is eigl : Hoe kan mijn bougie echt zwart zien als men sproeier maar 240 is :shock:
Plaats reactie