Een apart probleem bij een arctic cat 454
Geplaatst: vr 06 feb, 2009 23:58
Beste collega's quad rijders,
Ik ben in het bezit van een arctic cat bearcat 454. Het is een amerikaanse quad met een suzuki 454 cc moterblok.
Tijdens een gewone rit (niet extreem nat of moeilijk) begon de quad te ploffen en te knallen bij het gas geven. Stationair loopt de quad prima. Door van alles te proberen hield het probleem op, ik wist bij god niet waarom het ophield maar ik kon naar huis. Een paar dagen later wilde ik weer weg met de quad. Het vroor dus liet ik hem stationair warm lopen. Toen ik weg wilde rijden en meer gas gaf plofte en knalde het blok. Geen toeren alleen maar ploffen en knallen. Ik dacht dat het met de branstof toevoer te maken had. Nieuwe bogie en goede vonk al nagekeken. Nogmaals stationair loopt hij prima. Eerst de choke nagekeken, alle zit zoals het hoort en werkt naar behoren. Als ik de choke er bij warme moter optrek slaat hij af tijdens het stationair lopen. Caburateur volledig uiteen gehaald en schoon gemaakt (hoogfrequent badje). Iedereen die mijn klacht hoort of ziet zegt dat het met de brandstoftoevoer te maken heeft. (vocht in carb., bevroren waterkristallen in de benzine, verzuipt door lekken van rubber ringetje rond naald van de vlotterafsluiting enz.) Ik werd er gek van. Soms denk ik na iets gedaan te hebben het opgelost te hebben want de klacht is weg. Een dag later is de klacht weer terug.
Bij stom toeval is het volgende ondekt: als ik het contactsleuteltje in positie 1 zet kan ik starten, een positie verder kan ik ook starten maar staan ook de lichten aan. Als ik in positie 1 start komen de klachten na ongeveer 1 minuut (moter knalt en ploft en verder niets, draait goed stationair. Als ik het sleuteltje doordraai naar de volgende positie is de klacht weg.
Ook als ik de quad start in de 2 de positie is de klacht weg. De klacht was dus echt soms weg maar ik had niet in de gaten dat ik het sleuteltje per ongeluk doorgedraaid had naar de 2 de positie. Mijn conclusie: het zit dus in het elektrisch systeem maar waar en hoe.
Sorry voor het hele verhaal maar anders is het niet duidelijk. Wie o wie kan iets beredeneren waardoor deze klacht ontstaat. Ik ben blij met iedere suggestie.
Groeten Han.
Ik ben in het bezit van een arctic cat bearcat 454. Het is een amerikaanse quad met een suzuki 454 cc moterblok.
Tijdens een gewone rit (niet extreem nat of moeilijk) begon de quad te ploffen en te knallen bij het gas geven. Stationair loopt de quad prima. Door van alles te proberen hield het probleem op, ik wist bij god niet waarom het ophield maar ik kon naar huis. Een paar dagen later wilde ik weer weg met de quad. Het vroor dus liet ik hem stationair warm lopen. Toen ik weg wilde rijden en meer gas gaf plofte en knalde het blok. Geen toeren alleen maar ploffen en knallen. Ik dacht dat het met de branstof toevoer te maken had. Nieuwe bogie en goede vonk al nagekeken. Nogmaals stationair loopt hij prima. Eerst de choke nagekeken, alle zit zoals het hoort en werkt naar behoren. Als ik de choke er bij warme moter optrek slaat hij af tijdens het stationair lopen. Caburateur volledig uiteen gehaald en schoon gemaakt (hoogfrequent badje). Iedereen die mijn klacht hoort of ziet zegt dat het met de brandstoftoevoer te maken heeft. (vocht in carb., bevroren waterkristallen in de benzine, verzuipt door lekken van rubber ringetje rond naald van de vlotterafsluiting enz.) Ik werd er gek van. Soms denk ik na iets gedaan te hebben het opgelost te hebben want de klacht is weg. Een dag later is de klacht weer terug.
Bij stom toeval is het volgende ondekt: als ik het contactsleuteltje in positie 1 zet kan ik starten, een positie verder kan ik ook starten maar staan ook de lichten aan. Als ik in positie 1 start komen de klachten na ongeveer 1 minuut (moter knalt en ploft en verder niets, draait goed stationair. Als ik het sleuteltje doordraai naar de volgende positie is de klacht weg.
Ook als ik de quad start in de 2 de positie is de klacht weg. De klacht was dus echt soms weg maar ik had niet in de gaten dat ik het sleuteltje per ongeluk doorgedraaid had naar de 2 de positie. Mijn conclusie: het zit dus in het elektrisch systeem maar waar en hoe.
Sorry voor het hele verhaal maar anders is het niet duidelijk. Wie o wie kan iets beredeneren waardoor deze klacht ontstaat. Ik ben blij met iedere suggestie.
Groeten Han.