Quad i.p.v. een tweede auto

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
joergarms
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 mar, 2009 15:11

Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door joergarms »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en dus ook pas sinds gister lid.
Ik heb al redelijk vaak op quads gereden, in vakanties, met feestjes en dergelijke.
Na afgelopen zondag op de motorbeurs in Utrecht te zijn geweest, ben ik echt (weer) helemaal verkocht.
Ik wil een quad gaan kopen, niet over een maandje ofzo, kan best nog 1,5 jaar duren maar ik ben dan ook iemand die me eerst helemaal gaat verdiepen in alles, en er dus ruim de tijd voor neemt.
Maar nu mijn vraag; de quad zal dus als tweede voertuig moeten functioneren zodat mijn vrouw met onze auto naar haar werk kan. Ik zal dan op de quad tussen de 25 en 50 km per dag moeten afleggen.
Een aantal dingen waaraan de quad moet voldoen weet ik al namelijk;
-homoligatie voor 2 personen
-kenteken
-viertakt
-2x4 en 4x4 + een lage gearing (kom ik nog op terug)
-en ik zat te denken aan zo'n 350 tot 500 cc.
Waarom 4x4 en lage gearing? wij gaan in onze vakanties altijd de franse alpen in, en daar wil ik natuurlijk de quad ook lekker uitlaten, heb vroeger veel 4x4 terreinauto's gereden, dat "niet te stoppen" gevoel wil ik weer gaan krijgen. Niet om dagelijks de 4x4 te gebruiken, maar de gedachte dat je net is verder komt dan anderen vind ik gewoon gaaf.
Ik heb al een aantal types op mijn verlanglijstje staan namelijk;
-Suzuki KingQuad 400as 4x4
-CF moto 500 a 4x4
-Goes quad 520 max 4x4
-Kymco mxu 500 4x4

Dat lijken me allevier goede machines die veel plezier bieden. Ook denk ik dat de kwaliteit van de cf 500 en de goesquad niet slecht is.
Verder vroeg ik me af wat een quad ongeveer verbruikt, bij normaal rijden dan zegmaar, en waar je nog meer op moet letten.
Zo een heel verhaal als eerste posting, maar ik denk dat jullie daar wel raad mee weten.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
groeten Joër
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door cyberdrone »

Hallo en welkom op het forum zou ik zeggen, zo te lezen ben je al zeker van een 4x4 quad aan te schaffen, dus dat limiteerd de keuze al wat meer.

Ikzelf rijd met een Suzuki King Quad 450 en heb deze bijna een jaartje en heb er al bijna 5500km mee gedaan. Ikzelf gebruik hem ook voor het plezier, maar ook om mee te gaan werken wat dan 50km / dag is en dat is zeker en vast te doen. Het maximum wat ik er eens mee heb gedaan op een dag is 350km, maar toen begon mijn achterwerk wel een beetje gevoelloos te worden moet ik zeggen. Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 9l/100km off-road ligt het iets hoger.
De Kingquad is gehomologeerd voor 2 personen, ikzelf en mijn vrouwtje zijn geen van de zwaarste of grootste mensen dus met 2 rijden is best te doen. Maar als je het dikwijls van plan bent zou ik misschien toch eens naar een model kijken met een langere wielbasis (Polaris ??) Ik zou tch zeker en vast voor een minimum van 500cc gaan en 4x4 komt goed van pas in sneeuw, zand etc .. Misschien ook eens kijken naar de nieuwe KingQuad 500 met powersteering ??

Probeer de modellen eens uit ook met 2 erop om de zithouding uit te proberen.
Veel succes met je zoektocht, ik weet 1 ding suzuki is betaalbaar en ken zeker 5 man met een kingquad en die zijn er super tevreden van.
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Gebruikersavatar
Danny
Quadrider
Quadrider
Berichten: 453
Lid geworden op: di 31 jul, 2007 16:54
Locatie: ergens tegen de limburg

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door Danny »

cyberdrone schreef:Hallo en welkom op het forum zou ik zeggen, zo te lezen ben je al zeker van een 4x4 quad aan te schaffen, dus dat limiteerd de keuze al wat meer.

Ikzelf rijd met een Suzuki King Quad 450 en heb deze bijna een jaartje en heb er al bijna 5500km mee gedaan. Ikzelf gebruik hem ook voor het plezier, maar ook om mee te gaan werken wat dan 50km / dag is en dat is zeker en vast te doen. Het maximum wat ik er eens mee heb gedaan op een dag is 350km, maar toen begon mijn achterwerk wel een beetje gevoelloos te worden moet ik zeggen. Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 9l/100km off-road ligt het iets hoger.
De Kingquad is gehomologeerd voor 2 personen, ikzelf en mijn vrouwtje zijn geen van de zwaarste of grootste mensen dus met 2 rijden is best te doen. Maar als je het dikwijls van plan bent zou ik misschien toch eens naar een model kijken met een langere wielbasis (Polaris ??) Ik zou tch zeker en vast voor een minimum van 500cc gaan en 4x4 komt goed van pas in sneeuw, zand etc .. Misschien ook eens kijken naar de nieuwe KingQuad 500 met powersteering ??

Probeer de modellen eens uit ook met 2 erop om de zithouding uit te proberen.
Veel succes met je zoektocht, ik weet 1 ding suzuki is betaalbaar en ken zeker 5 man met een kingquad en die zijn er super tevreden van.

Ik dacht dat de king quad wettelijk gezien maar voor 1 persoon is. Dat deze maar 1 zitplaats heeft. Het is allemaal mooi om daar met 2 op te gaan zitten, maar wat met een ongeval he. Dan ben je mischien met niks in orde. Ik weet dat mijne can am een 2 zitter is maar dan ga je denk ik al in een hogere prijsklasse zitten.
2008 Can am outlander 800 max
Gebruikersavatar
pro hauler
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:55

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door pro hauler »

Hallo,

Neem hier eens een kijkje, is volledig vrijblijvend. 8)

http://www.kapaza.be/detail/15193944/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door cyberdrone »

@ Danny, heb het net nog eens nagekeken, mijne King is voor 2 gehomologeerd ...
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
L.D.
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 21 dec, 2003 19:17
Locatie: Oosterzele België

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door L.D. »

cyberdrone schreef:@ Danny, heb het net nog eens nagekeken, mijne King is voor 2 gehomologeerd ...
Mijn Griz is idd ook gehomologeerd voor 2.

On-topic: een quad gebruiken voor woon-werk verkeer is leuk, indien de weersomstandigheden goed zijn. Anders zit ik toch liever in de wagen... 5 vrienden van me hebben hun vorig jaar elk een Vespa gekocht voor naar het werk te rijden, die staan nu meer in de garage dan iets anders, ze komen toch liever met de wagen...
Het verbruik zal ook tegenvallen, waarschijnlijk zal je met de quad meer verbruiken dan met de wagen.

Voor mij persoonlijk is een quad een vrijetijdsvoertuig.
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
joergarms
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 mar, 2009 15:11

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door joergarms »

Bedankt voor zover, er zit in ieder geval nu al bruikbare informatie tussen.
@ Pro Hauler, mooie aanbieding, maar de aanschaf zal bij ons toch nog even op zich laten wachten.

Wat het slechte weer rijden betreft, dat doet mij niet zoveel, ik was fanatiek mountainbiker, toen ging ik ook door in weer en wind. En met goede motorkleding aan, laat ik me niet weerhouden door regen en of koude. Maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die dan toch liever de auto pakken.

Wat betreft de homologatie voor 2 personen, dat is zeker belangrijk, ik denk ook dat de quad zelf daar op gebouwd is en er dus beter mee om kan gaan.
Daarom viel mijn oog ook op de cf moto 500, dat lijkt mij een behoorlijk complete quad incl. 2 persoons toelating. Ik ben alleen nog her en der aan het zoeken naar gbruikers-ervaringen met dat merk, net als de Goes.

Wat betreft de term vrijetijdsmachine voor een quad, mijn vader heeft tot zijn persioen altijd motor gereden, 85 km per dag, daar wordt ook van gezegd dat het een vrijetijdsmachine is, ik denk dat dat voor ieder verschillend is.
Maar ik zie graag nog meer reacties en ga ondertussen nog verder dit forum uitzoeken.
*michel*
Quadrider
Quadrider
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 11 jan, 2009 20:50

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door *michel* »

ik gebruik mn quad ook in 1e geval voor woon werkverkeer maar dat bevalt prima. :D
ik hoef geen 2e auto hoor.
alleen de pekel sloopt je quad in de winter dat is zonde
ik zit liever op mn quad dan in de auto hoor.
Yamaha raptor 700r 2007
Gebruikersavatar
Danny
Quadrider
Quadrider
Berichten: 453
Lid geworden op: di 31 jul, 2007 16:54
Locatie: ergens tegen de limburg

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door Danny »

cyberdrone schreef:@ Danny, heb het net nog eens nagekeken, mijne King is voor 2 gehomologeerd ...
Gehomologeerd voor 2 personen of 2 wettelijk goedgekeurde zitplaatsen is nog iets heel anders.
Kijk ook maar eens op de stikkers die op uw quad staan. Daar staat dacht ik duidelijk op dat ge der met 2 per niet op mag.
Ik dacht ook wel dat deze stikkers alleen maar in Amerika gelden maar ik zou der hier in belgie toch maar mee oppassen. Bij mij staat er duidelijk op de quad op dat ge der met 2 op moogt en er zit een aparte zit op.
Ge moogt er van mij met 2 opzitten maar het kan zijn dat als ze u tegenhouden ze u een proces geven.
2008 Can am outlander 800 max
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door cyberdrone »

Danny schreef:
cyberdrone schreef:@ Danny, heb het net nog eens nagekeken, mijne King is voor 2 gehomologeerd ...
Gehomologeerd voor 2 personen of 2 wettelijk goedgekeurde zitplaatsen is nog iets heel anders.
Kijk ook maar eens op de stikkers die op uw quad staan. Daar staat dacht ik duidelijk op dat ge der met 2 per niet op mag.
Ik dacht ook wel dat deze stikkers alleen maar in Amerika gelden maar ik zou der hier in belgie toch maar mee oppassen. Bij mij staat er duidelijk op de quad op dat ge der met 2 op moogt en er zit een aparte zit op.
Ge moogt er van mij met 2 opzitten maar het kan zijn dat als ze u tegenhouden ze u een proces geven.
K'weet dat het off-topic is, maar ik heb dat eens nagevraagd bij mijn verzekeraar, en blijkbaar is dit volledig wettelijk. De stickers dat je er niet met 2 mag op rijden hebben nooit op mijn quad gestaan, maat het staat wel in de handleiding ..Tja maar weet ook dat alle quads zijn ingeschreven op 15kw, wat ook eigenlijk een dikke leugen is .. dus ben je dan wettelijk in orde ? Want de wet is ook dat als je uw auto / motor tuned, je ook de verzekering moet verwittigen omdat het vermogen vergroot is..
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
Roarrider
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 mar, 2009 23:25
Locatie: IJmuiden - Noord Holland

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door Roarrider »

Hallo allemaal.
Hierbij even een reactie van een CF moto 500 rijder.
Ten eerste , ik ben in het bezit van een Roar HX 500L Sandstorm ( dit is een CF moto 500 lange uitvoering .)
Ik vermeld met lange uitvoering omdat deze quad er namelijk in twee modellen is , de korte en lange versie.
Dit model heeft dan ook het nieuwe type blok dat door CF Moto is ontworpen , met langere slag en zuiniger brandstof verbruik.
Ook is het blok stiller en krachtiger geworden dan het vorige type blok dat werd gebruikt.
Deze quad is ook geregistreerd voor twee personen op het kenteken bewijs.
De quad rijdt zondermeer probleemloos en comfortabel ( ook met passagier erbij .)
Deze quad wordt geleverd als 2x4 4x4 incl diff-lock ondemand en lier , alles is zeer eenvoudig te bedienen op het stuur doormiddel van de drukknoppen.
Na de inrij periode van 500 km ( wat zeer belangrijk en geduldig werk is ) heb ik de begrenzing laten verwijderen zodat het volledige vermogen werd verkregen .
Met begrenzing was de quad 15 KW en reed ongeveer 80 a' 85 km/ph , en nu zonder de begrenzing is hij 24 KW en rijdt hij 90 tot +/- 100 km/ph bij niet al te veel + sterke wind en ook trekt hij nu vele malen sneller op.
De prijs kwaliteits verhouding is zeer zeker niet verkeerd voor een chinese deugdelijke machine , met inruil van mijn TGB Blade 250 ( is een Koreaans merk ) heb ik er in totaal 6900 euro voor betaald.
Er wordt zeer veel met mijn quad gereden door mij , zowel voor woonwerk verkeer als in vrijetijd (touren) en hiernaast gebruikt ook mijn vrouw en zoon de quad regelmatig voor de fun.
Ondanks dat heeft de quad ons nog niet 1 keer in de steek gelaten en blijft hij gewillig door jakkeren zoals een goede en betrouwbare quad het hoort te doen.
Wij zijn dan ook zeer tevreden met deze quad en hopen er nog lang en zonder problemen plezier van te hebben.
Oke luitjes dit was wat ik even kwijt wilde aan jullie , ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad om het eens van een CF Moto rijder zelf te horen van hoe of deze quad is.
En ja , als deze quad ons was tegen gevallen dan had ik dat dus ook vermeld (van het hoe of waarom.)
Bij deze aan allemaal , de vriendelijke groetjes :buig: en nog heel veel :crosser: quad plezier : Randy
joergarms
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 06 mar, 2009 15:11

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door joergarms »

Ben gister in Ede bij Qwheels (geloof ik) wezen kijken naar de TGB Blade 425 4x4. Echt een heel dik ding. En wat ik er van gehoord en gezien heb, zit het met de kwaliteit wel goed. Het is natuurlijk nog niet geheel te vergelijken met een Yamaha of Suzuki, maar het schijnt een hele degelijke quad te zijn.
Helaas duurt het nog wel even voor ik er eentje kan aanschaffen, maar het voorwerk, lezen, zoeken, luisteren enz is ook al erg leuk.
andre verzijl
Quadrider
Quadrider
Berichten: 348
Lid geworden op: di 15 jan, 2008 15:26
Locatie: amersfoort.nl

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door andre verzijl »

hoi:ik kan je mijn ervaringen vertellen over tgb quads ik heb er twee gehad allebij blade 425 ik heb er met beide in totaal 8800km mee gereden ik heb er alleen een paar garantie gevalletjes mee gehad maar niks ernstigs en werd altijd door de tgb dealer netjes op gelost ze hebben een goede wegliging zo wel in terrein als op de weg .alleen het benzine gebruik vind ik wat hoog voor een 403 cc quad 1op 10.dat is gemeten met straat kilometers in terrein vlink in de blubber 1op 8 .de tgb dealer waar jij bent geweest easyqwheels is ook een goed adres om je quad te kopen daar krijg je als beginer goed advies over de te kopen quad.ik hoop dat je hier wat aan hebt.groeten andre
beter met je quad vast staan in de blubber dan in de fille met de auto
erichendri
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 40
Lid geworden op: do 31 jan, 2008 17:15
Locatie: Doorn NL.

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door erichendri »

Hallo,

Ik ben nog géén quad rijder maar wel orienterend naar een twee persoons quad en met name de
goes 520 max in verband met de aantrekkelijke prijs en dat hij compleet is.
Is ook een soort broertje van de cf moto.
op het bodensee forum heb ik af en toe contact met een goes 520 rijder en hij is er erg tevreden mee.
Je moet je daar maar even registreren daar op goes 520 max zoeken.
Hij heeft er ook veel foto's in diverse onderwerpen staan van zijn goes.
Ook staan er van deze quad een aantal filmpjes op you tube
Succes.

http://www.quad-forum.eu/sie-ist-daaaaa ... t8396.html" onclick="window.open(this.href);return false; voor de goes 520 rijder.
http://www.lumar.nl" onclick="window.open(this.href);return false; waar je een quad kunt huren in limburg,volgens mij een burelli 500(broertje van cf).
Brandstof verbruiks overzicht goes 520 max: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/271917.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tjeuten_dude
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 30
Lid geworden op: do 27 nov, 2008 20:25

Re: Quad i.p.v. een tweede auto

Bericht door tjeuten_dude »

Euhm, wa is het verschil tssn 2 takt en 4 takt? 4 takt is beter voor op de baan zkr? En hoe kan je weten of de quad geschikt is voor 2 of alleen?
grtz
Plaats reactie