Pagina 1 van 1

2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 18:00
door Jimmy13
Kan er mij iemand in mensentaal uitleggen wat ik best aanschaf, 2 of 4 takt.
Wat is het verschil duidelijk tussen beide ma wel duidelijk zodat ik het wat snap.
En wat schaf ik best aan kwa onderhoud en niet kwa kracht ofzo, gewoon degene waar ik het meest geniet zonder zorgen van ga hebben.


Mvg,jimmy.

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 19:58
door Léon
4 takt

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 20:01
door dieseltank
de 2-takt maakt elke 2 slagen, een arbeidslag ( een omhoog een keer omlaag)
( volgens mij heeft die der geen uitlaat onder hanger dat motortje die gassen gaan er al uit voor dat het ontstoken is :p )
Afbeelding


de 4-takt maakt om de 4 slagen een arbeid, (een omlaag een omhoog een omlaag een omhoog)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

hopelijk zijn de afbeeldingen zichtbaar... :wink:

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 22:41
door Zakie
JA meester eght perfekte uitleg :p :bier: :crosser:

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 23:19
door Jimmy13
Dank je, de tekeningen zijn heel duidelijk en dus gaan voor 4 takt.

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: wo 18 mar, 2009 23:37
door JohnBeton
of je 2 takt of 4 takt moet nemen is een beetje persoonlijke keuze.
Bij een 2 takt moet je olie bij je benzine mengen voor de smering, dus als je veel grote ritten maakt, moet je altijd zorgen dat je olie bij hebt bv. Bij een 4 takt niet, gewoon benzine in de bak en rijden maar.

Qua groot onderhoud is een 2 takt goedkoper en simpeler, je zit niet met kleppen, nokkenas, distributieketting, ...

Qua rijstijl is het totaal verschillend. Een 4 takt reageert sneller op je gas en trekt direct door, terwijl een 2takt in hogere toeren meer tot zijn recht gaat komen, je hebt er dan met powervalves die dit opvangen

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 07:52
door Scratch
Als je wilt gaan crossen kies ik liever 2 takt. Lekker vel en vinnig.
Ga je touren zou ik kiezen voor 4 takt. Dit rijd veel rustiger en tegenwoordig komen er ook bijna alleen nog maar 4 takt quads uit.

Ik zou zeggen ga is rijden op een yamaha blaster en raptor 350, of een banshee en raptor 660/700 en proef de verschillen :wink:

greetz

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 10:51
door joyride
2takt :applaus: :applaus:

Dit zal wel weer vette discussie worden :lol: :lol:

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 10:53
door Vyrena
@ scrach: voor te crossen heb ik liever een 4 takt hoor, vind ik beter om de bochten mee door te komen, je kan eerder op het gas, en je wordt minder snel moe.

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 12:54
door dieseltank
joyride schreef:2takt :applaus:

Dit zal wel weer vette discussie worden :lol:
ik weet wel heel zeker vette discussie!!! :lol: :wink: :idea:

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 14:41
door Léon
Ik vind dat wel mee vallen met vette discussie
als je veel wil sleutelen een 2 takt
en wil je iets met minder sleutelen dan gaat het een 4 takt worden
en wil je op de baan(weg) rijden dan al zeker een 4 takt

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 15:00
door joyride
Léon schreef:Ik vind dat wel mee vallen met vette discussie
als je veel wil sleutelen een 2 takt
en wil je iets met minder sleutelen dan gaat het een 4 takt worden
en wil je op de baan(weg) rijden dan al zeker een 4 takt
Idd bij 2 takt kan je nog beetje(makelijk) zelf sleutelen :D
en vind 4 takt beetje klinken als dieseltjes :mrgreen: :mrgreen: LOL


greetz.

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 17:41
door joostt
heey
ik rij l 2 jaar 4 takt :P
das lekker rijg n de bochten :P
maat als ik jou was zouw ik echt voor 4takt :p
groeten joostt

Re: 2-takt of 4-takt???

Geplaatst: do 19 mar, 2009 19:31
door dieseltank
4-takt motoren

voordelen:


-Is milieu technisch makkelijker aan de wet laten voldoen.
-Een mooier koppelverloop/vermogens verloop is makkelijker haalbaar, dit door de 4 separate slagen/perioden in combinatie met kleppentimeing.

nadeel:


-Meer, noodzakelijke, draaiende delen die vermogen wegnemen. distibutie/kleppen mechanisme.
-Relatief zwaar vliegwiel nodig omdat er 1x in de 2 krukasomwenteling 1 verbranding is.
-Hoge toerentallen is alleen mogelijk met de nodige duurdere/zwaardere delen mogelijk.

2takt (met poorten en mengsmering)


voordelen:


-Relatief meer vermogen door ontbreken van bv kleppen/ditributie en snellere op één volging van
de verbrandingen.
-Een lichter vliegwiel doordat er 1x per 1 krukas omwenteling een verbranding is.

-Goedkope construcie door gebrek aan bv. kleppen,ect
-Hoge toerentallen mogelijk doordat er weinig bewegende delen zijn.

nadelen:


-Een mooi koppelverloop/vermogens verloop is moeilijk haalbaar.
-Is milieu technisch moeilijker aan de wet laten voldoen. doordat oa. de 4perioden in 2slagen gedaan worden.

hoop dat je er wat aan hebt! :D :wink: