alex87vdk schreef:Ha ok inderdaad, had nooit gekeken op kapaza, had eens vluchtig gescrollt op 2dehands.
Deze intereseert mij wel:
http://www.kapaza.be/Brommers_en_scoote ... _quad.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar met die suzuki is het wel manueel schakkelen, is dat moeilijk als je dit nog nooit gedaan hebt
?
Ik vraag me dan af, waarom een quad kopen van bijna 5 jaar oud als je voor dezelfde prijs een nieuwe kunt kopen of maakt dat geen verschil die leeftijd?
Een nieuwe van 3500 euro?:P dan vertel mij maar eens waar die staan
hier hebben we het wel over A merken he.
Staan bekend om hun kwaliteit en prestaties.
ja je hebt al een chinchin voor 2000 euro nieuw. Maarja hier komen nog genoeg kosten aan! ( zal niet zeggen dat deze niet aan een A merk komen!!! )
Maar een A merk ben je wel zekerder van je zaak.
Natuurlijk hebben deze eens paar jaar een flinke onderhouds beurt nodig ( alle quads )
Maar als dit gebeurd zou zijn dan hoef jeje iig niet druk te maken dat iets zomaar kapot gaat.
En schakelen? Het is helemaal niet moeilijk
Had nog nooit een schakel voertuig gereden toen ik de quad ging kopen. ( nog geen rijlessen gehad of niks. Nooit schakelbrommer gereden )
Hier heb je uitleg hoe het moet
====================
Schakelen
1. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwielen kunt verbreken. Wanneer je hem in knijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwielen en de motor --> je staat dus stil.
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
4. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van de achterwielen.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
6. De basis is:
- Wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- Wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraal stand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboard dat aangeeft dat je versnellingsbak in zijn vrij staat.
Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
7. Schakelen:
- Zorg ervoor dat je quad gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag. Hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat.
Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen. Laat nu heel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat. Dit compenseer je door iets meer gas te geven.
Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.
Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap:
. Opschakelen:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word . Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug .
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt .
9. Afremmen en terug schakelen:
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.
====================