Pagina 1 van 2

Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: di 02 jun, 2009 21:53
door oxb
Hallo allemaal
Ik heb een probleem betreffende een nieuwe 125cc quad (vandaag gekocht) die in zijn achteruit aanzienlijk meer vermogen heeft dan vooruit.
Het betreft een koreaans niet merk (ja ik weet het troep) maar aangezien ik niet vermogend genoeg ben, en ook geen zin heb om voor mijn zoontje van 7 een quad van 1000 of meer te kopen moet hij het hiermee doen.

De motor loopt en start verder prima alleen als hij in het zand vast komt en je geeft gas wordt hij gesmoord, vreemd genoeg doet hij dat in zijn achteruit niet??!?? :shock:
Kijk als hij gewoon niet goed loopt of de timing is niet goed dan lijkt mij dat hij dan in zijn achteruit ook problemen zou moeten hebben, of zie ik het fout?
Kan het zijn dat de overbrenging in de bak voor zijn achteruit anders is?
Is een beetje vreemd probleem had het trouwens liever andersom gezien.

Misschien heeft iemand hier al eens mee te maken gehad en zou mij kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn.
Bvd Oscar.

Alstublieft niet flamen ik weet de meningen over cheap-ass quad`s :D

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 07:37
door Haagje
zitten de banden er goed op? :P

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 08:44
door Vrooooom
De overbrenging voor achteruit is anders. Dat kan doordat je snel op toeren gelijk koppel krijgt. Dat was bij onze vorige quad ook. Als ik achteruit gas gaf slipte die altijd met zijn achterwielen. Vreemd is het niet.

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 11:38
door oxb
Vrooooom schreef:De overbrenging voor achteruit is anders. Dat kan doordat je snel op toeren gelijk koppel krijgt. Dat was bij onze vorige quad ook. Als ik achteruit gas gaf slipte die altijd met zijn achterwielen. Vreemd is het niet.
Kijk daar kan ik wat mee, denk dan dat het waarschijnlijk in de carburateur instelling moet zitten.(kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?)
Als de overbrenging in zijn achteruit anders is dan klopt het hele verhaal wel, ik ging ervan uit dat voor en achter hetzelfde zou zijn. :)

Bedankt voor je bericht!

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 11:40
door oxb
quad-racerrr schreef:zitten de banden er goed op? :P
:x gewoon het stuur verkeerd gemonteerd zeg :oops:

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 17:59
door Vrooooom
graag gedaan! Anders zou ik het ook niet weten. of het moet je regelunit (CDI) zijn die zijn koppel anders verdeelt in achteruit. want hij kan nemelijk ook begrens zijn in zijn achteruit. Omdat je bij achteruitrijden niet hard hoeft te gaan, maar wel snel op trekken. Een probleem is het niet! :crosser: :crosser: :crosser: Veel rijplezier!

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 19:30
door oxb
Hmmm net met de carburateur een beetje gevogeld het vermogen is nu wel wat beter maar toch zeker niet wat ik van een 125cc verwacht.

Mijn berekening:
mannetje van 7 jaar 30 kilo op qaud 125cc+gas= zand om je oren :afgestudeerd: (maar dat gebeurt niet)
Als er een hoop zand ligt dus geen bult dan trekt hij hem er niet eens overheen, je kan mij niet vertellen dat dat normaal is.
Je moet echt spelen met het gas om hem op toeren te laten komen en dan nog.
En probeer dat maar aan een manneke van 7 uit te leggen, die wil gewoon rammen met dat ding (op zijn manier dan)

Ding is verschrikkelijk lui onderin hij moet echt op toeren komen om een beetje te trekken, net zelf ff met mijn eigenlijk te zware lijf (getest (130 kilo 2 meter lang) vooruit sloom als wat achteruit bijna niet te houden. nu lijkt het wel alsof ze er per ongeluk een 50cc zuigertje in hebben geprakt.

Ik heb een monteur gesproken die had dezelfde machine en gaf wel aan dat de achteruit in de bak anders vertand is.

Ben nog niet echt blij met de trekkracht van dat ding :(
Gr Oscar

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 20:49
door Vrooooom
was de 125cc nieuw? Het zaakje smeren zou zeker kunnen helpen. Sowieso, kun je een sport luchtfilter nemen met een grootere sproeier. Als hij leui is onderin - denk 't niet standaard, dan zou dat te maken kunnen met als hij tweedhands is dat hij lui is ingereden, maar dat hoeft niet de enigste oorzaak te zijn. Een andere CDI, of ECU, zorgt voor een betere vermogensopbouw. Ik weet niet wat de standaard vermogensgrafiek is? Je kan op de achteras ook een paar tanden minder tandwiel gebruiken. Het is echt belangrijk dat hij goed ingereden is. Succes! Ik zal voor je uitzoeken.

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: wo 03 jun, 2009 20:54
door moane
ik zou idd de carburateur goed afstellen of laten afstelle..
als dit allemaal niet werkt zou ik toch eens de uitlaat eraf halen en kijke als ze er geen ring in hebben gelast
ik heb ooit meegemaakt dat ze een verloop stukje in een chinees quadje in de uitlaat hadden gelast..
die bamie pangang merke die braaie maar wat in elkaar na mijn mening :?
oxb schreef:Het betreft een koreaans niet merk (ja ik weet het troep)

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: do 04 jun, 2009 12:18
door oxb
Ding is nieuw moet nog ingereden worden, wat mij opviel is dat de benzinetank zo vet als bagger is waarschijnlijk om de smering wat vetter te houden ivm inrijden.
kan inderdaad even kijken of de uitlaat is geblokkeerd.
Cdi kastje kan dat "half" werken of is het zo doen of niet doen? en valt dat ding in te stellen?
Het lijkt mij dat inrijden inderdaad belangrijk is alleen kan ik mij niet voorstellen dat hij dan nu niet zou trekken snelheid is niet belangrijk trekkracht des te meer.
Het is al een tijd terug voor mij maar als ik de vertanding verander hoeveel tanden zou ik dan achter groter moeten nemen?
Ik wil namelijk dat dat ding door de bagger en zand kan trekken wat hij nu niet doet aangezien mijn zoontje 7 jaar oud is hoeft het niet hard.
Ik vraag mij af of ik niet gewoon teveel van dat ding verwacht, het lijkt mij dat er uit een 125cc "zelfs goedkope shit" toch voldoende trekkracht mag komen?
Bvd Oscar

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: do 04 jun, 2009 14:28
door Vrooooom
Een yamaha Blaster zou bijvoorbeeld toch sterker kunnen zijn. Als je het achtertandwiel verkleind dan maakt hij sneller toeren, dan trekt hij sneller op, maar is wel langzamer. dat baggervette in de tank is natuurlijk niet bevordelijk. Ik weet niet wat voor quad je hebt? Want bij de ene kun je de CDI wel standaard instellen, en bij de andere niet. Er zijn wel andere CDI's op de markt.

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: do 04 jun, 2009 20:30
door oxb
Quad is een honkytonky wokkie wokkie dus cdi zal wel niet instelbaar zijn (nieuw gekocht ).
Zal eerst eens even goed inrijden nieuwe olie erin paar tankies wegrijden om de (inrijd?)olie uit de tank weg te krijgen daarna nog eens afstellen, als hij dan nog niet trekt kan ik altijd nog de vertanding wijzigen.
Dat hij wel vermogen kan leveren blijkt wel als ik achteruit rijdt dan gaat hij als een malle ervandoor is alleen lastig om zo te rijden :crosser: .
Afstellen wil ook niet zo heel lekker lukken als ik in de neutraalstand vol gas geef dan smoort hij de boel, ik moet gedoseerd gas geven om toeren te maken dus even een klein beetje toeren en dan gas erop dat werkt wel, maar niet direct gas.
Denk dat daar ook het probleem ligt aangezien hij dan belast helemaal problemen heeft om de toeren te verkrijgen.
In ieder geval bedankt voor de input.

P.s hoe belangrijk is de accuspanning voor het functioneren van de motor/cdi? want de accu was nagenoeg leeg, heb hem vannacht laten laden maar niet gereden vandaag wel getest of hij het gas goed op pakte maar helaas.
Accu`s van die el cheapo bike`s schijnen klo.. te zijn.

Gr Oscar

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: vr 05 jun, 2009 16:04
door Vrooooom
Ten eerste: als je CDI niet instelbaar is dan heb je daar niks aan, er zou misschien wel een begrenzing in kunnnen zitten -HEB JE MISSCHIEN EEN ELEKTRISCH SCHEMA ERBIJ GEKREGEN? -, hij kan vanaf de fabriek ingesteld worden, heb ik begrepen, want dat wordt bij scooters ook gedaan. Andere CDI's zijn gewoon te koop, dan kun je het beste een universele nemen, want als je er een neemt van een merk, is hij niet goed afgestelt. MET ANDERE CDI ZIJN ALLE BEGRENZINGEN ERUIT!

Ten tweede: vroeger bij een DAF Variomatic, die ging net zo hard achteruit als vooruit, hij trok sneller op achteruit als voorruit! De quad heeft als het goed is een CVT. Als je stilstaat dan ligt vooraan de CVT de V-riem op zijn hoogste plaats, ga je rijden dan gaat hij gelijkmatig naar beneden, en van achter omhoog. Dit is voorruit rijden! Bij achteruit hoef je geen snelheid te hebben, dus als je gas geeft gaat de V-riem achterop de CVT gelijk naar beneden - ik bedoel, de riem wordt daar aangetrokken, zodat hij meer toeren kan draaien -, hij maakt gelijkk veel toeren, en daarmee levert hij ook veel sneller vermogen.

Bij een auto zie je dat ook vaak, achteruit rij je beter door een greppel, dan voorruit.

Ook de vertanding - volgens mij neemt een onderdeel van de VCT een andere positie - ik weet het niet zeker, maar ik doe mijn best!, veranderd.

Dat je stroomcircuit wel genoeg strrom krijgt is natuurlijk belangrijk, zeker voor je CVT!!! Mijn accu was namelijk ook stuk, dus de CVT kreeg met moeite de riem verplaats, als ik hem in voorruit of achteruit wilde zetten! Alles moet genoeg stroom hebben, anders functioneert het niet goed.

Ik zou het anders niet weten, het is bij een auto ook zo met achteruit rijden! Zoals beven staat de tandwiel heeft veel minder tanden, dus schiet hij gelijk in zijn toeren, en daarmee komt hij in zijn vermogensband. - Het toerengebied met vermogen.

Ook kan je uitlaatpoort halfdicht zitten deze kun je uitvijlen. Ander luchtfilter + grotere sproeier zorgt zeker bij het begin voor een betere acceleratie.

Als je vragen hebt over meer vermogen bijvoorbeeld mag je ze stellen!

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: vr 05 jun, 2009 20:06
door oxb
Net weer contact gehad met de monteur, hij zegt dat het type wat ik heb niet zo lekker trekt en dat hij 110cc`s heft die feller zijn.
De quad heeft een ctv transmissie.
Geen schema erbij gehad ding was demo model opgebouwd en al.
Het schijnt gewoon bij de quad te horen dat hij lui onderin is, voortandwiel is een 14 tands ik ga daar een 12 tands opzetten dan zou het al wat moeten schelen, zoals eerder aangegeven snelheid is niet belangrijk trekkracht wel.
Ik als leek ging ervan uit dat een 125cc beter zou zijn dan een 110 < die dus goedkoper is.
Helaas een beetje een miskoop geweest op dat gebied maar ja de quad loopt verder prima dus ff w88 op dat andere tandwiel.
Ik laat het maar zo ik weet nu dat het schijnbaar bij dit type hoort, klote maar het is niet anders. (20 jaar terug trok mijn 70cc puch rapper op) shit ik wordt oud :|
Bedankt voor de hulp ik laat wel weten wat hij doet met een 12 tands voor.
Gr Oscar

Re: Hulp nodig meer vermogen achteruit dan vooruit??

Geplaatst: za 06 jun, 2009 05:32
door mx jake
een reaktie of wat geleden schrijf je, dat de tank zo vet als bagger is
kan me niet voorstellen dat het om een 125cc 2takt gaat
de meeste van dat soort quads is 4takt