Burgemeester Janssens maakt jacht op quads
Geplaatst: vr 19 jun, 2009 10:21
Burgemeester Janssens wil quads uit Antwerpen
Lawaaierige vierwielers stoken onrust in de stad
ANTWERPEN - Antwerpen stoort zich aan de ronscheurende quads. De brommers op vier wielen racen met een hels lawaai door het stadscentrum. Burgemeester Janssens wil de wegpiraten intomen.
Steeds vaker duiken in Antwerpen quads op in het straatbeeld. Wie door de stad fietst of wandelt, schrikt zich een ongeluk wanneer er plots op enkele meters afstand een quad voorbijschiet. Bijna geruisloos naderen de vierwielige motors om vervolgens met een oorverdovend lawaai voorbij te razen.
Ook het autoverkeer in de stad moet alert zijn. Quads zijn uiteraard breder dan brommers, maar de dingen blijven erg wendbaar. Op brede wegen, zoals de Turnhoutsebaan in Borgerhout, deinst de quad-piloot er niet voor terug om te slalommen tussen de wagens. Lukt dat niet dan biedt de tram-of busstrook een oplossing om de file te vermijden en door te scheuren. Beter gezegd, de quad-rijders beschouwen de stad als hun race-terrein en de Antwerpenaar is die overlast grondig beu.
Ook burgemeester Janssens (SP.A) is de opkomst van de quad niet ontgaan. 'Het lawaai en hun 'sportieve' rijststijl, beschouw ik ook als storende elementen in een stad', is Janssens duidelijk .'Die dingen horen thuis op speciale circuits. Als ik kon, ik zou die toestellen verbieden in Antwerpen, maar die bevoegdheid heb ik niet.'
Janssens onderzocht wat hij wel kon doen en vroeg de politie allereerst om een overzicht van het aantal klachten over quads. Op basis van die politie-informatie blijkt dat enkel het oude centrum van de stad gespaard blijft van de overlast, maar daarnaast is er een spreiding van de klachten over het ganse grondgebied. Er wordt vooral graag geracet aan de luchthaven van Deurne, op Het Kiel en aan de dokken, buiten de Singel (de binnenring). Maar ook Het Zuid en Borgerhout, binnen de Singel, maken de quad-rijders onveilig.
'Voorlopig is de verschijning van een quad nog meer uitzondering dan regel, maar we stellen wel vast dat het in aantal toeneemt', vertelt Janssens. 'Dat moeten wij tegenhouden. Ik kan de quad dan niet bannen uit de stad, maar weldra bezorg ik het politiekorps specifieke richtlijnen om dit fenomeen aan te pakken. Met de politiecodex en de wegcode hebben wij hiervoor alvast twee instrumenten in handen.'
'De quads die ik zie rijden, nemen het namelijk niet al te nauw met het verkeersreglement. Daar gaan we strenger op toezien en kordaat tegen optreden. Bovendien zullen we ook controleren op geluid. Lawaaihinder is overlast en dat wordt bestraft. Daarvoor hebben we zelfs geen decibelmeter nodig. De vaststelling van lawaaihinder volstaat. Daarnaast vragen wij ook aan de Antwerpenaar om te melden wanneer quads hun buurt onveilig maken.'
dit artikel las ik hier: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GPC2BKD8H
Lawaaierige vierwielers stoken onrust in de stad
ANTWERPEN - Antwerpen stoort zich aan de ronscheurende quads. De brommers op vier wielen racen met een hels lawaai door het stadscentrum. Burgemeester Janssens wil de wegpiraten intomen.
Steeds vaker duiken in Antwerpen quads op in het straatbeeld. Wie door de stad fietst of wandelt, schrikt zich een ongeluk wanneer er plots op enkele meters afstand een quad voorbijschiet. Bijna geruisloos naderen de vierwielige motors om vervolgens met een oorverdovend lawaai voorbij te razen.
Ook het autoverkeer in de stad moet alert zijn. Quads zijn uiteraard breder dan brommers, maar de dingen blijven erg wendbaar. Op brede wegen, zoals de Turnhoutsebaan in Borgerhout, deinst de quad-piloot er niet voor terug om te slalommen tussen de wagens. Lukt dat niet dan biedt de tram-of busstrook een oplossing om de file te vermijden en door te scheuren. Beter gezegd, de quad-rijders beschouwen de stad als hun race-terrein en de Antwerpenaar is die overlast grondig beu.
Ook burgemeester Janssens (SP.A) is de opkomst van de quad niet ontgaan. 'Het lawaai en hun 'sportieve' rijststijl, beschouw ik ook als storende elementen in een stad', is Janssens duidelijk .'Die dingen horen thuis op speciale circuits. Als ik kon, ik zou die toestellen verbieden in Antwerpen, maar die bevoegdheid heb ik niet.'
Janssens onderzocht wat hij wel kon doen en vroeg de politie allereerst om een overzicht van het aantal klachten over quads. Op basis van die politie-informatie blijkt dat enkel het oude centrum van de stad gespaard blijft van de overlast, maar daarnaast is er een spreiding van de klachten over het ganse grondgebied. Er wordt vooral graag geracet aan de luchthaven van Deurne, op Het Kiel en aan de dokken, buiten de Singel (de binnenring). Maar ook Het Zuid en Borgerhout, binnen de Singel, maken de quad-rijders onveilig.
'Voorlopig is de verschijning van een quad nog meer uitzondering dan regel, maar we stellen wel vast dat het in aantal toeneemt', vertelt Janssens. 'Dat moeten wij tegenhouden. Ik kan de quad dan niet bannen uit de stad, maar weldra bezorg ik het politiekorps specifieke richtlijnen om dit fenomeen aan te pakken. Met de politiecodex en de wegcode hebben wij hiervoor alvast twee instrumenten in handen.'
'De quads die ik zie rijden, nemen het namelijk niet al te nauw met het verkeersreglement. Daar gaan we strenger op toezien en kordaat tegen optreden. Bovendien zullen we ook controleren op geluid. Lawaaihinder is overlast en dat wordt bestraft. Daarvoor hebben we zelfs geen decibelmeter nodig. De vaststelling van lawaaihinder volstaat. Daarnaast vragen wij ook aan de Antwerpenaar om te melden wanneer quads hun buurt onveilig maken.'
dit artikel las ik hier: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GPC2BKD8H