Honda ATC 250 Big Red
Geplaatst: za 01 aug, 2009 18:40
Ik heb een honda ATC 250 Big red uit 1985 gekocht (zie foto)

Als quadrijder met een KFX 700 was ik reeds een tijd op zoek naar een interessant project waarbij mijn voorkeur uitging
naar de voorloper van de huidige quads: de trike.
Het aanbod bleek echter bijzonder klein. Enkele wrakken van lichte honda's en kawasaki's bleken wel te koop,van
suzuki en yamaha is helemaal niks te vinden. Bij onderzoek bleken deze tuigen meestal zwaar toegetakeld met gebroken plastiek, slecht motorblok, ... Er zijn wel wat tweetakt cross trikes in redelijke staat te koop, maar mijn voorkeur ging echter uit naar een viertakt, en lieftst nog ene met papieren voor homologatie op de baan, maar dit was al helemaal een speld in een hooiberg. Alleen honda blijkt ooit een gehomologeerde trike ( ATC 200 ES en 250 ES )op de markt gebracht te hebben. Zoekwerk op internet leerde ook dat onderdelen hier nagenoeg niet te vinden zijn. Ik moest dus een zo compleet mogelijke trike vinden.
Na lang zoeken vond ik volgende honda: de fameuze 250 ES Big Red.




Deze trike is ingevoerd vanuit Engeland waar hij dienst heeft gedaan bij het Engels leger. Ik heb er geen flauw benul van
of er daar veel trikes gebuikt werden.
Pluspunten:
- Bijna helemaal compleet en in zeer goede staat (helemaal onder de beschermende leger verf gespoten)
- Motorblok draait goed
- Op het eerste zicht weinig kilometers gelopen en goed onderhouden
- sleutel aanwezig / orginele toolset / invoerpapieren en compleet document met nodige vignetten
voor aanvraag tot inschrijving.
Minpunten:
- Geen gelijkvormigheidsattest
- Alles zit onder de leger verf
- front rack afgezaagd
- zadel in zeer slechte staat, blijkbaar stukken uitgebeten door hond
Inmiddels is mijn zoektocht naar het front rack en zadel begonnen. Bij honda blijken deze stukken niet meer te verkrijgen.
Op het internet is binnen Europa ook al zo goed als niks te vinden. Ik ben dan op zoek gegaan in Amerika maar voorlopig
zonder resultaat.
De eerste stap in de restauratie wordt het terugbrengen van de plastiek kappen in de originele rode honda kleur.
Mijn ervaringen hierover komen in een volgende update.

Als quadrijder met een KFX 700 was ik reeds een tijd op zoek naar een interessant project waarbij mijn voorkeur uitging
naar de voorloper van de huidige quads: de trike.
Het aanbod bleek echter bijzonder klein. Enkele wrakken van lichte honda's en kawasaki's bleken wel te koop,van
suzuki en yamaha is helemaal niks te vinden. Bij onderzoek bleken deze tuigen meestal zwaar toegetakeld met gebroken plastiek, slecht motorblok, ... Er zijn wel wat tweetakt cross trikes in redelijke staat te koop, maar mijn voorkeur ging echter uit naar een viertakt, en lieftst nog ene met papieren voor homologatie op de baan, maar dit was al helemaal een speld in een hooiberg. Alleen honda blijkt ooit een gehomologeerde trike ( ATC 200 ES en 250 ES )op de markt gebracht te hebben. Zoekwerk op internet leerde ook dat onderdelen hier nagenoeg niet te vinden zijn. Ik moest dus een zo compleet mogelijke trike vinden.
Na lang zoeken vond ik volgende honda: de fameuze 250 ES Big Red.




Deze trike is ingevoerd vanuit Engeland waar hij dienst heeft gedaan bij het Engels leger. Ik heb er geen flauw benul van
of er daar veel trikes gebuikt werden.
Pluspunten:
- Bijna helemaal compleet en in zeer goede staat (helemaal onder de beschermende leger verf gespoten)
- Motorblok draait goed
- Op het eerste zicht weinig kilometers gelopen en goed onderhouden
- sleutel aanwezig / orginele toolset / invoerpapieren en compleet document met nodige vignetten
voor aanvraag tot inschrijving.
Minpunten:
- Geen gelijkvormigheidsattest
- Alles zit onder de leger verf
- front rack afgezaagd
- zadel in zeer slechte staat, blijkbaar stukken uitgebeten door hond
Inmiddels is mijn zoektocht naar het front rack en zadel begonnen. Bij honda blijken deze stukken niet meer te verkrijgen.
Op het internet is binnen Europa ook al zo goed als niks te vinden. Ik ben dan op zoek gegaan in Amerika maar voorlopig
zonder resultaat.
De eerste stap in de restauratie wordt het terugbrengen van de plastiek kappen in de originele rode honda kleur.
Mijn ervaringen hierover komen in een volgende update.





