VERBOD op quads is ONWETTIG
Geplaatst: wo 12 aug, 2009 20:53
artikel in "de standaard"
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090811_021" onclick="window.open(this.href);return false;
'Verbod op quads is onwettig'
dinsdag 11 augustus 2009
Bron: belga Auteur: kld
'Verbod op quads is onwettig'
BRUSSEL -
Touring roept de gemeente- en stadsbesturen op te wachten met het invoeren van een verbod op quads. De mobiliteitsorganisatie wijst er in een persbericht op dat dat niet kan, omdat het verbod ingaat tegen het algemeen verkeersreglement, en bijgevolg 'onwettig' is.
Vorige maand voerde Antwerpen het verbod in door een wijziging aan te brengen in het politiereglement, en er is een gelijkaardig voorstel lopende in Brussel, aldus Touring.
'Touring spreekt zich niet uit voor of tegen een verbod van de kleine vierwielige motorvoertuigen, maar benadrukt dat de wet moet worden gevolgd door iedereen', aldus de organisatie. Touring stelt dat 'mobiliteit en verkeersveiligheid ruime grensoverschrijdende materies zijn die niet stoppen aan een gemeentegrens'.
Signalisatiebord
Touring voegt er nog aan toe dat de lokale overheden enkel reglementen kunnen invoeren die aanvullend zijn en niet in strijd zijn met de federale verkeerswet, en merkt op dat er geen signalisatiebord bestaat om quads te verbieden.
De mobiliteitsorganisatie stelt ten slotte dat, indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, men niet al die voertuigen moet verbieden, maar 'moet optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer, en die zitten bij alle soorten weggebruikers'.
Op 11 augustus 2009 omstreeks 22u42, zei Rob Lemeire:
“Het is onaanvaardbaar dat lokale overheden de wettelijke bepalingen aan hun laars lappen en op een onwettige manier elk hun eigen verkeersreglement beginnen te maken. Waar gaat dat eindigen? Terreinwagens verbieden in Oostende, fietsen verbieden in Luik, voorrang van links toepassen in Aalst? Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn ruime grensoverschrijdende materies die niet stoppen aan een gemeentegrens, laat staan een landsgrens, aldus Touring. “Als dit zo doorgaat wordt het een echte kakofonie waar geen mens nog wijs uitgeraakt en dat terwijl we samen met onze buitenlandse collega’s juist pleiten voor meer harmonisering van de verkeersreglementen. Duidelijkheid, herkenbaarheid en uniformiteit bevorderen ontegensprekelijk de verkeersveiligheid”. Tot slot stelt Touring dat indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, dan moet men niet al die voertuigen verbieden, maar wel optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer en die zitten bij alle soorten weggebruikers. “Men kan niet een hele categorie gaan straffen voor de overtredingen die een minderheid begaat. Het is die minderheid die eruit moet omdat zij een hypotheek legt op de grote meerderheid van correcte weggebruikers”. Ziehier de woorden van Touring, dat veel genuanceerder is dan de zin 'Verbod op quads is onwettig'.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090811_021" onclick="window.open(this.href);return false;
'Verbod op quads is onwettig'
dinsdag 11 augustus 2009
Bron: belga Auteur: kld
'Verbod op quads is onwettig'
BRUSSEL -
Touring roept de gemeente- en stadsbesturen op te wachten met het invoeren van een verbod op quads. De mobiliteitsorganisatie wijst er in een persbericht op dat dat niet kan, omdat het verbod ingaat tegen het algemeen verkeersreglement, en bijgevolg 'onwettig' is.
Vorige maand voerde Antwerpen het verbod in door een wijziging aan te brengen in het politiereglement, en er is een gelijkaardig voorstel lopende in Brussel, aldus Touring.
'Touring spreekt zich niet uit voor of tegen een verbod van de kleine vierwielige motorvoertuigen, maar benadrukt dat de wet moet worden gevolgd door iedereen', aldus de organisatie. Touring stelt dat 'mobiliteit en verkeersveiligheid ruime grensoverschrijdende materies zijn die niet stoppen aan een gemeentegrens'.
Signalisatiebord
Touring voegt er nog aan toe dat de lokale overheden enkel reglementen kunnen invoeren die aanvullend zijn en niet in strijd zijn met de federale verkeerswet, en merkt op dat er geen signalisatiebord bestaat om quads te verbieden.
De mobiliteitsorganisatie stelt ten slotte dat, indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, men niet al die voertuigen moet verbieden, maar 'moet optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer, en die zitten bij alle soorten weggebruikers'.
Op 11 augustus 2009 omstreeks 22u42, zei Rob Lemeire:
“Het is onaanvaardbaar dat lokale overheden de wettelijke bepalingen aan hun laars lappen en op een onwettige manier elk hun eigen verkeersreglement beginnen te maken. Waar gaat dat eindigen? Terreinwagens verbieden in Oostende, fietsen verbieden in Luik, voorrang van links toepassen in Aalst? Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn ruime grensoverschrijdende materies die niet stoppen aan een gemeentegrens, laat staan een landsgrens, aldus Touring. “Als dit zo doorgaat wordt het een echte kakofonie waar geen mens nog wijs uitgeraakt en dat terwijl we samen met onze buitenlandse collega’s juist pleiten voor meer harmonisering van de verkeersreglementen. Duidelijkheid, herkenbaarheid en uniformiteit bevorderen ontegensprekelijk de verkeersveiligheid”. Tot slot stelt Touring dat indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, dan moet men niet al die voertuigen verbieden, maar wel optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer en die zitten bij alle soorten weggebruikers. “Men kan niet een hele categorie gaan straffen voor de overtredingen die een minderheid begaat. Het is die minderheid die eruit moet omdat zij een hypotheek legt op de grote meerderheid van correcte weggebruikers”. Ziehier de woorden van Touring, dat veel genuanceerder is dan de zin 'Verbod op quads is onwettig'.