Pagina 1 van 2

smeernippel achter as

Geplaatst: zo 29 jun, 2003 07:08
door elsinore
tip:

monteer een smeernippel op je "carrier" (=bus waarin je achterwiellagers en achteras in gemonteerd zijn) en pomp het vol met lagervet, af en toe bijvullen en geen problemen meer met vocht.
ik rijd nu al 2 jaar met dezelfde achterwiellagers, en mijn achteras is verbreed, wat juist extra slijtage met zich meebrengt......dus doen!

mark :D

Geplaatst: zo 29 jun, 2003 10:00
door Teunie
Das een goede tip.
De lagers van een Blaster gaan zowieso lang mee trouwens. Heb die van mij 5de hands gekocht ofzo, uit 1998, heb hem 12cm verbreed en na een jaar zat er nog gewoon niks speling op.
Het is niet te zeggen hoelang ze voor mij al gereden hebben met die lagers...

Die vetnippels zouden ze eigenlijk standaard erin moeten bouwen....

Geplaatst: zo 29 jun, 2003 17:30
door Ralph
Dan moet je hele achteras er af is het niet?

Geplaatst: zo 29 jun, 2003 17:52
door Daan
Ja, dan moet inderdaad je hele as eruit. Anders komt er door het boren metaalslijpsel in je carrier terecht.

Geplaatst: ma 30 jun, 2003 15:36
door elsinore
je kunt met een blinde gatentap makkelijk tappen in de carrier, de tussenbus van de lagers zit iets in de weg.
als je je boortje invet gaan er nauwelijks spaanders naar binnen.
draad ontvetten, druppeltje loctite 270 en vast is uw smeernippel !

geen of weinig vet is uit den boze en water helemaal!

ik gebruik zelf schroefaskokervet, dat heeft zeer goede waterafstotende eigenschappen.

mark :D

Geplaatst: zo 14 mar, 2004 19:55
door john trekels
hoe moet je een achteras v e raptor demonteren?

opgepast.

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 10:30
door Nighty
De tussenruimte die je tussen je lagerbus en je carrier hebt is bedoelt als koel ruimte voor je lagers!

Het is dus zaak om niet je complete huis vol te persen met vet!
Zijn trouwens toch gesloten lagers dus veel water mag er niet in kunnen komen.

beetje vet is dus voldoende.

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 12:58
door elsinore
geen commentaar...........
succes

yup

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 13:56
door Nighty
yup

komt alleen maar water in als je met de hogedruk reiniger even lekker VOL op je lagers gaat staan spuiten..
waar dacht je anders dat die keerringen voor zijn.+.dan nog is dichte lagers.

je hebt normaal gesproken alleen condens vorming aan de binnenkant van je carrier.

dus een beetje vet volstaat.
ben benieuwd wat yamaha hier over zegt,
ik heb de info van de skf lager specialist hier.

Opzich een goed idee hoor er zijn meer mensen die een vetnippel op hun carrier maken. er zijn zelfs carriers die met nippel komen!
Ik waarschuw alleen dat je niet heel je carrier rondpompt van het vet.

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 17:00
door Ludovic 250
wat gemakkelijk toch als dat allemaal standaard is hé 8)

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 17:01
door john trekels
die 2schroeven op de as moeten los toch om die te demonteren?
ik krijg die voor geen *** los!!

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 17:34
door Ralph
Ja joh Mark je weet er niks van, je mag dan wel al 16 jaar lang in lagers handelen maar je prutst maar wat :lol: :wink:

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 17:43
door Fré
koelruimte voor je lagers? Met ingesloten lucht? Die trouwens slechter geleidt dan vet? Als je lagers aan dat lage toerental dan al noemenswaardige koeling zouden nodig hebben gebeurt dat volgens mij rechtstreeks via de buitenste lagerring naar je carrier naar buiten toe :?

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 18:02
door Ralph
Je slaat de spijker (lager) op z'n kop Fré :wink:

Geplaatst: ma 15 mar, 2004 18:16
door john trekels
john trekels schreef:die 2schroeven op de as moeten los toch om die te demonteren?
ik krijg die voor geen *** los!!