Access SP50S Review
Geplaatst: vr 11 dec, 2009 21:47
Review/Eerste indruk Access SP50S
Inleiding
Recentelijk heb ik een Access SP50S aangeschaft bij een lokale quadboer ( die inmiddels failliet is).
Access is een grote fabriek van Quads en ATV's in Taiwan die naam begint te maken in de zgn. “leisure ATV market” zeg maar “Quads ter ontspanning” . Dit mede doordat ze behoorlijke hoge kwaliteit leveren voor relatief lage prijzen, en al helemaal als je het vergelijkt met allerlei vage Chinese quads met dubieuze techniek.
Wat mij ervan overtuigde dat ik deze wilde, was het formaat . Voor een bromquad is het een gigantisch ding. Hij is net zo groot als een Raptor700. Daarbij kwam hij met goede wegbanden. 20- en 21-inch Kenda's in deze.
Als extra's heb ik er Powermadd handkappen, Xtremeparts shock-covers en Access SP250s NerfBars bij aangeschaft. Het totaal kwam hierbij op €2950,-
Dit is een heel bedrag, maar ik had er lang voor gespaard en gewerkt, dus dat kon wel.
Eerste indruk:
GROOT! Dit was mijn basis-eis, want ik ben 1,90m. en heb geen zin om opgevouwen op een belachelijk luciferdoosje rond te tuffen.
Maten: LxBxH: 1,82 ; 1,23 ; 1,10 Zithoogte +-85cm
INDRUKWEKKEND! Zoals al gezegd, is het formaat zo goed als gelijk aan een 700Raptor. Hij is zelfs groter dan een Suus 450!!
Afwerking is heel behoorlijk, met name als je de prijs zonder extra's bekijkt: €2575,- incl. kenteken.
Stickers zijn niet de meest spannende. Soort van “tribal”, maar dan net niet. De body is een degelijk soort flexibele witte kunststof. De kleur is door en door, dus krassen zijn niet een echt probleem. Ik denk dat overspuiten nog wel eens moeilijk kan worden, omdat het plastic een soort “vettigheid” heeft waar zelfs stickers wat moeite mee hebben. Dit is geen punt, want de meerkleuren-kappen van Triton(in Duitsland) en Apache(in Engeland..allemaal Access) voor de 200/350 en 450 types, zijn schijnbaar hetzelfde.
De plastic bak die door moet gaan voor een Heelguard o.i.d. is zodanig afzichtelijk, dat ik die meteen heb laten vervangen door de NerfBars van de SP250S. Dit paste direct en staat meteen geweldig vet(om het eens populair te zeggen)
Het frame is netjes zilver met zwart gespoten en de A-Armen zijn zilver metallic met een harde laklaag erop.
Het zadel is mooi breed en is precies hard genoeg voor mij. Stikwerk van de overtrek doet wat goedkoop aan. Veel simpele nietjes bijvoorbeeld.
Het stuur is helaas geen fatbar, maar een gewone 22mm, 75cm brede high-bend. Voelt overigens wel prima. Breder hoeft niet echt.
Het laswerk ziet er zwaar en degelijk uit. Soms hebben ze wat overdreven, tot je bedenkt dat het frame en de voorophangingen rechtstreeks van de Access SP450S komen. Dat het gewicht navenant is, spreekt voor zich.(181kg droog!) Enkel de achterbrug is van een afwijkend type. Geen aluminium hier, maar over-sized stalen pijpen. Zwaar, sterk, en een stuk goedkoper.
Schroeven en moeren die belast zijn (zoals bij de A-armen) zijn keurig gemarkeerd, en gezekerd met split pennen.
Het is al met al een volwassen quad met een piepklein, legaal bromfiets motortje.
Techniek:
De SP50S wordt aangedreven door een aangepast, watergekoeld, Yamaha-Aerox kloon blokje. Ook wel bekend onder de naam “Minarelli Horizontaal”. Dit blokje is een beetje aangepast om er 4,7 kw(6,3pk) uit te halen. Liever gezegd, het blok is slechts gedeeltelijk begrensd.(standaard Minarelli-horizontaal is meestal iets in de orde van grootte van 2,7 tot 3 kw)
Het blok klinkt dan ook wat zwaarder dan de gemiddelde scooter. In plaats van een achterwiel, hebben ze er een gear-box en een tandwiel opgezet, zodat er een ketting aandrijving van gemaakt kon worden. Het is een automaat, maar je hebt wel een schakelpook met een Vooruit, Achteruit en een Neutraal
De enige beperking die er op zit, is de uitlaat. Niet met een bus in de voorbocht, maar door de gehele constructie. Een handige lasser zal met een omgewerkte tuninguitlaat best een leuk resultaat kunnen halen, (Denk 9 à 10 pk) zonder al te extreem te moeten tunen.
In z'n vrij haalt hij, eenmaal warm, echter wel 12000tpm. Het blok heeft dus wel potentieel. Hoogste koppel ligt ergens tussen de 6500 en 7500 tpm. Is dus een relatief laagtoerig 2-takt blok. Jammergenoeg blijft hij bij tegenwind net uit de powerband en valt dan erg terug.
De electronika is van vrij goede kwaliteit. De teller is een Vapor-achtige aangelegenheid met blauwe LED-backlighting. De teller is opnieuw te programmeren voor het geval je er kleinere wielen wil opleggen. Een ander noemenswaardig gadget in de teller is de zgn. “MAX” button. Als je deze activeert, registreert de teller het maximumtoerental en de maximum snelheid. Verdomde handig bij tunen/tweaken.
De bedrading is netjes gelegd en gezekerd met talloze tie-wraps. Dat rammelt niet los(Maar goed ook. Meer hierover later) De koplamp is een goede, felle Halogeen lamp.
Hij heeft ook oranje alarm verlichting. Handig als je eens ergens stil komt te staan. Het gekke is wel dat de alarm-verlichting enkel werkt als je de richtingaanwijzer ook aan hebt...Voor de rest alle standaard verlichting: Hoog/laag licht, clignoteurs met hoorbaar signaal. Helaas zijn de markeer-lichtjes naast de koplamp, dummies. Zal wel niet mogen van de wet. De bedrading zit er wel voor. Dusss, kwestie van kleine 10w oranje lampjes kopen en erin zetten.
Her en der steken nog wel wat loze stekkertjes, maar ik denk dat die o.a. voor de kill-switch zijn.
Tot nogtoe heeft de electrische starter het zonder mankeren gedaan. Alle elektriek bleef ook netjes functioneren, zelfs in de stromende regen. Hij startte ook in alle gevallen heel makkelijk: Choke op het stuur kwart-open, handrem in, startknop indrukken. Loopt!
De remmen zijn dus echt bijna overkill! Vette schijven voor en een dikke schijf achter. En remmen dat ze doen met de Kenda's! Op droog wegdek lijkt het alsof iemand een anker in het asfalt heeft gegooid. Je moet wel remmen met overleg als het wat vochtig is. Aan de andere kant, hij laat zich goed corrigeren als je begint te glijden.
De Handleiding
Er zit een keurig boekje bij met de basis-gegevens en tips voor het rijden met quads. Vind ik heel netjes! De vertaling is alleen hier en daar wat curieus “danger of hazard”..Huh?? Zal wel een Taiwanese kreet zijn die niet goed te vertalen is.
Verder weinig over te zeggen.
Accessoires
Weinig. Handleiding en een gereedschaps setje van twijfelachtige kwaliteit.
Prestaties
Tsja, wat zal ik zeggen..het is een bromfiets voor de Nederlandse wet, verwacht dus niet bepaald warp-drive. Ik moet wel toegeven dat hij nog maar een kilometer of 150/200 heeft gelopen ,hij is dus nog lang niet helemaal ingereden .
Direct na de aanschaf, met 5km op de teller, was de performance om je dood te lachen: optrekken kon je meten in meters per dag en topsnelheid?: 37km/u en 41km/u met de wind mee , maar het blokje begon al aardig los te komen na een kilometer of 80.
Gedurende een aantal ritten zag ik de top steeds verder opkruipen richting 50km/u en meer, en dat zonder het blok te stressen. Het accelereren ging ook steeds beter. Op dit moment trek ik scooters en auto's(!!) eruit tot een km of 25/30 daarna is de fut zwaar minder, maar nog steeds beter dan een niet ontgrensde scooter, ondanks het enorme gewicht. In het stadsverkeer kun je zondermeer vlot meekomen zonder dat je de andere weggebruikers hinderd. Ik heb helaas wel de eerste file op een 60km/u-weg veroorzaakt. WHahahaha!!. Sorry, maar bij 52km/u is op dit moment de koek echt op hoor..Ik moet erbij zeggen dat de lage-druk banden(0,5 bar) niet echt helpen in het topsnelheids-departement. De rolweerstand is vrij hoog door de banden. Ik heb echter geen zin om nieuwe banden te moeten kopen, door ze te hard op te pompen loop je het risico dat je het "karkas" van de band scheurt, en dan ben je verder van huis.
Ik heb het gevoel dat na goed inrijden en weer even afstellen, een 55km/u heel realistisch is. Harder lijkt me sterk zonder diepgaande ingrepen. De Quad weegt uiteindelijk toch wel 280kg met mij erop en een volle tank benzine!
Verbruik is ,zoals te verwachten, vrij hoog voor een brommer: 1 op 17! En als je wat pittig in het stadsverkeer rijdt ,1 op 14!!) Dit wordt waarschijnlijk beter, want hij is nu iets vet afgesteld door de quad-boer om het inrijden soepel te laten verlopen.
Wat ook een beetje gek is, is het feit dat de handleiding zegt dat er 14,5 liter in de tank gaat, waarvan 1,8L reserve, maar na 7,5 liter schiet de meter al in "reserve"..6,5 liter "reserve"? Lijkt me niet. 'T kan natuurlijk ook zijn dat de meter niet klopt, of dat er inderdaad maar een 10L tankje op zit..ben'k nog nie achter.
Het rijden
Hmmm. Hierin laat hij in deze toestand wat steekjes vallen. Vanaf het begin hebben de voorwielen stevig gehobbeld, maar dat komt enkel omdat de voorbanden er niet helemaal netjes in lijn opliggen. Ik ga de boel binnenkort ff laten uitlijnen bij Quick-Fit(Als ze dat ook voor een Quad willen. Denk het wel, anderen hebben het ook laten doen) Ervaring van andere Access rijders is dat dit meestal een probleem is bij verse Access-quads. Zowel de Streak als de SP-serie gaan mank aan “wabbelende” voorwielen.
Uiteindelijk went het wel en beinvloed het de rijkwaliteit maar een beetje. De enorm brede 20” sloffen om de achterwielen hebben precies genoeg grip om niet onvoorspelbaar te reageren, ook niet op nat wegdek(en daar heb ik nogal wat van gehad de laatste dagen..BAH!) De voorbanden hebben ook voldoende grip en zullen, eenmaal uitgelijnd, prima hun werk doen.
De veren en ophangingen zijn van een zware kwaliteit. Het nadeel is dat hij dus betonhard afgeveerd is. De veren en dempers zijn overduidelijk voor een zwaardere machine bedoeld. Op hobbelige stukken schudden je noten zowat naar je hoofd. Voordeel is echter wel dat je volgas op verkeersdrempels kan afstuiven zonder dat je gelanceerd wordt van de quad. Menig brommertje dat probeerde me bij te houden gaf een luide protest “KLAP” op verkeersdrempels, terwijl de SP50S enkel wat veerde als een 2CV. Het strakke weggedrag, mede dankzij de dubbele A-armen voor, leidt “helaas” wel tot net even te pittig door de binnenstad stuiven . Hij stuurt als een scheermes. Dat is wennen, maar zeer genoeglijk als je “The Hang Of It” hebt.
De gasreactie is behoorlijk vinnig in lagere snelheden, genoeg om je verkeerd om te zetten in een gladde bocht, maar er zit wel een duidelijke “dip” zo rond de 30km/u. Dit heeft meer met de vliegwielkoppeling te maken dan met de motor. Ook dit is zienderogen aan het verbeteren nu er meer kilometers door zijn gegaan. Voor een schakelrijder is het gezoem van de koppeling, dat tegen de toeren van het blok lijkt in te gaan, wel wat wennen.
Dit leer je echter snel genoeg te “lezen” zodat je het gas erop aan kan passen.
Globaal Eindoordeel
Ik denk dat de quad, eenmaal ingereden en afgesteld/uitgelijnd, erg veel biedt voor een bromquad.
Het is een zondermeer degelijk en veilig platform om te leren omgaan met een quad, zonder de nadelen van die maffe mini-quads.
Hij is performant genoeg voor een beginner. Een ervaren quad-rijder zal al heel gauw snakken naar meer “ Oempf”. Helaas heb je voor de SP200/300 en 450 een auto-rijbewijs nodig .Dat zit er voor mij nog ff niet in. Voor pure “lol” aan een Quad, is dit echter een hele goede opstapper. Mocht je toch besluiten om de SP50 op te voeren(" Alleen voor het circuit!" ) Weet dan dat het chassis en de remmen er beter op berekend zijn dan welke brom-quad ook!
gegevens
Model SP50
EEC ATV
Overall length 1825 mm
Overall width 1230 mm
Overall height 1140 mm
Seat height 870 mm
Wheel base 1270 mm
Claimed dry weight 181 kg
Displacement 49.3 c.c.
Bore x Stroke (mm) 40 x 39.2
Power 4,7kw
Engine Type Liquid-cooled, 2 stroke
Starting Electric, Foot Kick
Cylinder arrangement Single cylinder, Horizontal
Idle speed 1800
Ignition C.D.I. (niet begrensd!))
Lubrication system Wet sump, Oil Pump
Fuel capacity 14.8 Liter
Oil capacity 0.22 Lit.
Transmission CVT with reverse
Battery GTX12-BS
Brake Front: R/L Disc brake Rear: Disc Brake
Suspension Front: Dual A-arm with 5 way preload-adjustable shocks
Rear: Swing arm with preload adjustable shock
Final drive Chain/Oil-seal Chain 520
Front tire AT21 x 7- 10
Rear tire AT20 x 11- 9
Color White-Black; Red-Black; Black
Diakrite.
Edited for Typo's, taalfouten en wat aanpassingen na extra testen.
Update 3-1-2010 :
Quad heeft er nu 539 km op zitten. De top is inmiddels naar max 54 km/u gestegen(wind mee, plat op de tank) Tegen de wind in, windkracht 4 a 5 , houdt het bij 44 km/u op. De vries-kou helpt ook niet echt. Blok loopt niet mooi "rond" en trilt erg in het middengebied. Pas na een kilometer of 15 is het blok warm genoeg en loopt hij wat soepeler.
Verbruik is helaas ook heel hoog tegen de wind in: 1:15! Dat is wel even schrikken voor een "geknepen" 50cc... Met de wind mee zakt dit echter naar 1:17 /1:19 Ik denk dat ik de sproeiernaald wat laat zakken, want hij verzuipt een beetje in het middengebied en komt daar moeilijk doorheen -dat zou het verbruik kunnen verklaren-. Bij een beetje wind mee rijdt hij vrij consequent 50, soms iets meer, op de digitale teller. Deze is behoorlijk precies, daar je zelf de wielomtrek precies kunt invoeren en de teller doet dan de rest. Hobbelen is iets minder geworden nadat ik de banden met een hele lage spanning heb gereden en toen weer opgepompt(0,5 bar ipv 0,3). Uitbalanceren moet nog wel.
Het blokje is keurig blijven werken in weer en wind. Met oud&nieuw ben ik bij -8 naar het ouderlijk huis gereden(65km ver. BMW winter handschoenen zijn echt geweldig!!), sneewstorm in de rug en alles bleef keurig werken, geen enkele hik of oprisping. Ook geen bevroren carburateur, daar was ik nl. wel bang voor. Er gaat echter een elektriek snoertje van de ontsteking naar de carburateur, dus ik denk dat er carb-heating op zit('K zou niet weten waar dat anders voor kan zijn).
Enige schade na 500/600km? Afgeknapte bevestiging v/h lucht filter. Door de sneeuw had ik een slinger in het fietspad niet gezien en ben met 50km/u over een stelletje onhandig gelegde stoepranden heen gevlogen. 'K schrok me de tering! ..Quad gaf geen krimp dankzij de zware ophangingen en dempers. Het plastic van het luchtfilter was gewoon broos geworden door de koude, denk ik. Gelukkig was dit te fixen met een tie-wrap. Verder bleek de knipperlicht-schakelaar gevoelig voor bevriezing. Soms moest ik wel 5 a 6 keer uit/aan uit/aan doen voordat de knipperlichten aangingen. Iets waar ik bij gewone temperaturen en regen, geen last van had.
Een aantal andere SP50S-bezitters heeft gemeld dat de top-snelheid gedurende de komende maanden nog verder omhoog gaat. Al met al blijkt 55 km/u zonder opvoeren heel realistisch. De mijne doet dit beslist nog niet, maar dit schijnt ook pas na een 800/900km zo te zijn.
Toffe opsteker?
Ik reed door 10cm hoge sneeuw naast een fietspad, en een over haar stuur gebogen, tegen de wind in worstelende meid van een jaar of 16 gilde:"Ik wil ook een Quad..kan ik ook zo vet door de sneeuw"
Ik krijg ook veel opgestoken duimen, soms zelfs vanuit auto's. Een quad wordt schijnbaar niet zo bedreigend ervaren als bijvoorbeeld een supermotard. Misschien omdattie wat op een puppy lijkt door z'n bolle wielen en ietwat gedrongen voorkomen?
edit 2014
De huidige generatie SP50SH verschilt íets van de besproken 2010-versie. De overbrenging is aangepast, met als resultaat dat de huidige SP50 de 50 standaard ènkel haalt met een heleboel boel stormwind mee. Aan de andere kant trekt hij wat vlotter door naar de 40, valt hij niet meer zo veel terug tegen de wind in, zeg 44/45km/u, en 38 km/u de helling op.
Carburateur is geen Mikuni meer maar een 18mm van een ander type. Verbruik is ongetuned nog steeds bar&boos 1/17 op zijn best. Er lijkt ook een sterkere snaar in te zitten. Is in ieder geval een ander type. Op dit moment heb ik zo'n 2500km erop zitten, en het carter is nog lang niet zo'n stofzooi als de vorige bij dezelfde hoeveelheid km.
Er zit ook een zwaardere 9amp accu in (was 6 bij de vorige)
Door de andere overbrenging haalt hij de 60 ook niet meer met 70cc. Trekt tussen de 20 en 50 echter als een beest (voor een bromquad..)
Verbruik is, net als de vorige, gezakt naar 1:18 tot 1:20, zelfs iets beter op lange einden.
Inleiding
Recentelijk heb ik een Access SP50S aangeschaft bij een lokale quadboer ( die inmiddels failliet is).
Access is een grote fabriek van Quads en ATV's in Taiwan die naam begint te maken in de zgn. “leisure ATV market” zeg maar “Quads ter ontspanning” . Dit mede doordat ze behoorlijke hoge kwaliteit leveren voor relatief lage prijzen, en al helemaal als je het vergelijkt met allerlei vage Chinese quads met dubieuze techniek.
Wat mij ervan overtuigde dat ik deze wilde, was het formaat . Voor een bromquad is het een gigantisch ding. Hij is net zo groot als een Raptor700. Daarbij kwam hij met goede wegbanden. 20- en 21-inch Kenda's in deze.
Als extra's heb ik er Powermadd handkappen, Xtremeparts shock-covers en Access SP250s NerfBars bij aangeschaft. Het totaal kwam hierbij op €2950,-
Dit is een heel bedrag, maar ik had er lang voor gespaard en gewerkt, dus dat kon wel.
Eerste indruk:
GROOT! Dit was mijn basis-eis, want ik ben 1,90m. en heb geen zin om opgevouwen op een belachelijk luciferdoosje rond te tuffen.
Maten: LxBxH: 1,82 ; 1,23 ; 1,10 Zithoogte +-85cm
INDRUKWEKKEND! Zoals al gezegd, is het formaat zo goed als gelijk aan een 700Raptor. Hij is zelfs groter dan een Suus 450!!
Afwerking is heel behoorlijk, met name als je de prijs zonder extra's bekijkt: €2575,- incl. kenteken.
Stickers zijn niet de meest spannende. Soort van “tribal”, maar dan net niet. De body is een degelijk soort flexibele witte kunststof. De kleur is door en door, dus krassen zijn niet een echt probleem. Ik denk dat overspuiten nog wel eens moeilijk kan worden, omdat het plastic een soort “vettigheid” heeft waar zelfs stickers wat moeite mee hebben. Dit is geen punt, want de meerkleuren-kappen van Triton(in Duitsland) en Apache(in Engeland..allemaal Access) voor de 200/350 en 450 types, zijn schijnbaar hetzelfde.
De plastic bak die door moet gaan voor een Heelguard o.i.d. is zodanig afzichtelijk, dat ik die meteen heb laten vervangen door de NerfBars van de SP250S. Dit paste direct en staat meteen geweldig vet(om het eens populair te zeggen)
Het frame is netjes zilver met zwart gespoten en de A-Armen zijn zilver metallic met een harde laklaag erop.
Het zadel is mooi breed en is precies hard genoeg voor mij. Stikwerk van de overtrek doet wat goedkoop aan. Veel simpele nietjes bijvoorbeeld.
Het stuur is helaas geen fatbar, maar een gewone 22mm, 75cm brede high-bend. Voelt overigens wel prima. Breder hoeft niet echt.
Het laswerk ziet er zwaar en degelijk uit. Soms hebben ze wat overdreven, tot je bedenkt dat het frame en de voorophangingen rechtstreeks van de Access SP450S komen. Dat het gewicht navenant is, spreekt voor zich.(181kg droog!) Enkel de achterbrug is van een afwijkend type. Geen aluminium hier, maar over-sized stalen pijpen. Zwaar, sterk, en een stuk goedkoper.
Schroeven en moeren die belast zijn (zoals bij de A-armen) zijn keurig gemarkeerd, en gezekerd met split pennen.
Het is al met al een volwassen quad met een piepklein, legaal bromfiets motortje.
Techniek:
De SP50S wordt aangedreven door een aangepast, watergekoeld, Yamaha-Aerox kloon blokje. Ook wel bekend onder de naam “Minarelli Horizontaal”. Dit blokje is een beetje aangepast om er 4,7 kw(6,3pk) uit te halen. Liever gezegd, het blok is slechts gedeeltelijk begrensd.(standaard Minarelli-horizontaal is meestal iets in de orde van grootte van 2,7 tot 3 kw)
Het blok klinkt dan ook wat zwaarder dan de gemiddelde scooter. In plaats van een achterwiel, hebben ze er een gear-box en een tandwiel opgezet, zodat er een ketting aandrijving van gemaakt kon worden. Het is een automaat, maar je hebt wel een schakelpook met een Vooruit, Achteruit en een Neutraal
De enige beperking die er op zit, is de uitlaat. Niet met een bus in de voorbocht, maar door de gehele constructie. Een handige lasser zal met een omgewerkte tuninguitlaat best een leuk resultaat kunnen halen, (Denk 9 à 10 pk) zonder al te extreem te moeten tunen.
In z'n vrij haalt hij, eenmaal warm, echter wel 12000tpm. Het blok heeft dus wel potentieel. Hoogste koppel ligt ergens tussen de 6500 en 7500 tpm. Is dus een relatief laagtoerig 2-takt blok. Jammergenoeg blijft hij bij tegenwind net uit de powerband en valt dan erg terug.
De electronika is van vrij goede kwaliteit. De teller is een Vapor-achtige aangelegenheid met blauwe LED-backlighting. De teller is opnieuw te programmeren voor het geval je er kleinere wielen wil opleggen. Een ander noemenswaardig gadget in de teller is de zgn. “MAX” button. Als je deze activeert, registreert de teller het maximumtoerental en de maximum snelheid. Verdomde handig bij tunen/tweaken.
De bedrading is netjes gelegd en gezekerd met talloze tie-wraps. Dat rammelt niet los(Maar goed ook. Meer hierover later) De koplamp is een goede, felle Halogeen lamp.
Hij heeft ook oranje alarm verlichting. Handig als je eens ergens stil komt te staan. Het gekke is wel dat de alarm-verlichting enkel werkt als je de richtingaanwijzer ook aan hebt...Voor de rest alle standaard verlichting: Hoog/laag licht, clignoteurs met hoorbaar signaal. Helaas zijn de markeer-lichtjes naast de koplamp, dummies. Zal wel niet mogen van de wet. De bedrading zit er wel voor. Dusss, kwestie van kleine 10w oranje lampjes kopen en erin zetten.
Her en der steken nog wel wat loze stekkertjes, maar ik denk dat die o.a. voor de kill-switch zijn.
Tot nogtoe heeft de electrische starter het zonder mankeren gedaan. Alle elektriek bleef ook netjes functioneren, zelfs in de stromende regen. Hij startte ook in alle gevallen heel makkelijk: Choke op het stuur kwart-open, handrem in, startknop indrukken. Loopt!
De remmen zijn dus echt bijna overkill! Vette schijven voor en een dikke schijf achter. En remmen dat ze doen met de Kenda's! Op droog wegdek lijkt het alsof iemand een anker in het asfalt heeft gegooid. Je moet wel remmen met overleg als het wat vochtig is. Aan de andere kant, hij laat zich goed corrigeren als je begint te glijden.
De Handleiding
Er zit een keurig boekje bij met de basis-gegevens en tips voor het rijden met quads. Vind ik heel netjes! De vertaling is alleen hier en daar wat curieus “danger of hazard”..Huh?? Zal wel een Taiwanese kreet zijn die niet goed te vertalen is.
Verder weinig over te zeggen.
Accessoires
Weinig. Handleiding en een gereedschaps setje van twijfelachtige kwaliteit.
Prestaties
Tsja, wat zal ik zeggen..het is een bromfiets voor de Nederlandse wet, verwacht dus niet bepaald warp-drive. Ik moet wel toegeven dat hij nog maar een kilometer of 150/200 heeft gelopen ,hij is dus nog lang niet helemaal ingereden .
Direct na de aanschaf, met 5km op de teller, was de performance om je dood te lachen: optrekken kon je meten in meters per dag en topsnelheid?: 37km/u en 41km/u met de wind mee , maar het blokje begon al aardig los te komen na een kilometer of 80.
Gedurende een aantal ritten zag ik de top steeds verder opkruipen richting 50km/u en meer, en dat zonder het blok te stressen. Het accelereren ging ook steeds beter. Op dit moment trek ik scooters en auto's(!!) eruit tot een km of 25/30 daarna is de fut zwaar minder, maar nog steeds beter dan een niet ontgrensde scooter, ondanks het enorme gewicht. In het stadsverkeer kun je zondermeer vlot meekomen zonder dat je de andere weggebruikers hinderd. Ik heb helaas wel de eerste file op een 60km/u-weg veroorzaakt. WHahahaha!!. Sorry, maar bij 52km/u is op dit moment de koek echt op hoor..Ik moet erbij zeggen dat de lage-druk banden(0,5 bar) niet echt helpen in het topsnelheids-departement. De rolweerstand is vrij hoog door de banden. Ik heb echter geen zin om nieuwe banden te moeten kopen, door ze te hard op te pompen loop je het risico dat je het "karkas" van de band scheurt, en dan ben je verder van huis.
Ik heb het gevoel dat na goed inrijden en weer even afstellen, een 55km/u heel realistisch is. Harder lijkt me sterk zonder diepgaande ingrepen. De Quad weegt uiteindelijk toch wel 280kg met mij erop en een volle tank benzine!
Verbruik is ,zoals te verwachten, vrij hoog voor een brommer: 1 op 17! En als je wat pittig in het stadsverkeer rijdt ,1 op 14!!) Dit wordt waarschijnlijk beter, want hij is nu iets vet afgesteld door de quad-boer om het inrijden soepel te laten verlopen.
Wat ook een beetje gek is, is het feit dat de handleiding zegt dat er 14,5 liter in de tank gaat, waarvan 1,8L reserve, maar na 7,5 liter schiet de meter al in "reserve"..6,5 liter "reserve"? Lijkt me niet. 'T kan natuurlijk ook zijn dat de meter niet klopt, of dat er inderdaad maar een 10L tankje op zit..ben'k nog nie achter.
Het rijden
Hmmm. Hierin laat hij in deze toestand wat steekjes vallen. Vanaf het begin hebben de voorwielen stevig gehobbeld, maar dat komt enkel omdat de voorbanden er niet helemaal netjes in lijn opliggen. Ik ga de boel binnenkort ff laten uitlijnen bij Quick-Fit(Als ze dat ook voor een Quad willen. Denk het wel, anderen hebben het ook laten doen) Ervaring van andere Access rijders is dat dit meestal een probleem is bij verse Access-quads. Zowel de Streak als de SP-serie gaan mank aan “wabbelende” voorwielen.
Uiteindelijk went het wel en beinvloed het de rijkwaliteit maar een beetje. De enorm brede 20” sloffen om de achterwielen hebben precies genoeg grip om niet onvoorspelbaar te reageren, ook niet op nat wegdek(en daar heb ik nogal wat van gehad de laatste dagen..BAH!) De voorbanden hebben ook voldoende grip en zullen, eenmaal uitgelijnd, prima hun werk doen.
De veren en ophangingen zijn van een zware kwaliteit. Het nadeel is dat hij dus betonhard afgeveerd is. De veren en dempers zijn overduidelijk voor een zwaardere machine bedoeld. Op hobbelige stukken schudden je noten zowat naar je hoofd. Voordeel is echter wel dat je volgas op verkeersdrempels kan afstuiven zonder dat je gelanceerd wordt van de quad. Menig brommertje dat probeerde me bij te houden gaf een luide protest “KLAP” op verkeersdrempels, terwijl de SP50S enkel wat veerde als een 2CV. Het strakke weggedrag, mede dankzij de dubbele A-armen voor, leidt “helaas” wel tot net even te pittig door de binnenstad stuiven . Hij stuurt als een scheermes. Dat is wennen, maar zeer genoeglijk als je “The Hang Of It” hebt.
De gasreactie is behoorlijk vinnig in lagere snelheden, genoeg om je verkeerd om te zetten in een gladde bocht, maar er zit wel een duidelijke “dip” zo rond de 30km/u. Dit heeft meer met de vliegwielkoppeling te maken dan met de motor. Ook dit is zienderogen aan het verbeteren nu er meer kilometers door zijn gegaan. Voor een schakelrijder is het gezoem van de koppeling, dat tegen de toeren van het blok lijkt in te gaan, wel wat wennen.
Dit leer je echter snel genoeg te “lezen” zodat je het gas erop aan kan passen.
Globaal Eindoordeel
Ik denk dat de quad, eenmaal ingereden en afgesteld/uitgelijnd, erg veel biedt voor een bromquad.
Het is een zondermeer degelijk en veilig platform om te leren omgaan met een quad, zonder de nadelen van die maffe mini-quads.
Hij is performant genoeg voor een beginner. Een ervaren quad-rijder zal al heel gauw snakken naar meer “ Oempf”. Helaas heb je voor de SP200/300 en 450 een auto-rijbewijs nodig .Dat zit er voor mij nog ff niet in. Voor pure “lol” aan een Quad, is dit echter een hele goede opstapper. Mocht je toch besluiten om de SP50 op te voeren(" Alleen voor het circuit!" ) Weet dan dat het chassis en de remmen er beter op berekend zijn dan welke brom-quad ook!
gegevens
Model SP50
EEC ATV
Overall length 1825 mm
Overall width 1230 mm
Overall height 1140 mm
Seat height 870 mm
Wheel base 1270 mm
Claimed dry weight 181 kg
Displacement 49.3 c.c.
Bore x Stroke (mm) 40 x 39.2
Power 4,7kw
Engine Type Liquid-cooled, 2 stroke
Starting Electric, Foot Kick
Cylinder arrangement Single cylinder, Horizontal
Idle speed 1800
Ignition C.D.I. (niet begrensd!))
Lubrication system Wet sump, Oil Pump
Fuel capacity 14.8 Liter
Oil capacity 0.22 Lit.
Transmission CVT with reverse
Battery GTX12-BS
Brake Front: R/L Disc brake Rear: Disc Brake
Suspension Front: Dual A-arm with 5 way preload-adjustable shocks
Rear: Swing arm with preload adjustable shock
Final drive Chain/Oil-seal Chain 520
Front tire AT21 x 7- 10
Rear tire AT20 x 11- 9
Color White-Black; Red-Black; Black
Diakrite.
Edited for Typo's, taalfouten en wat aanpassingen na extra testen.
Update 3-1-2010 :
Quad heeft er nu 539 km op zitten. De top is inmiddels naar max 54 km/u gestegen(wind mee, plat op de tank) Tegen de wind in, windkracht 4 a 5 , houdt het bij 44 km/u op. De vries-kou helpt ook niet echt. Blok loopt niet mooi "rond" en trilt erg in het middengebied. Pas na een kilometer of 15 is het blok warm genoeg en loopt hij wat soepeler.
Verbruik is helaas ook heel hoog tegen de wind in: 1:15! Dat is wel even schrikken voor een "geknepen" 50cc... Met de wind mee zakt dit echter naar 1:17 /1:19 Ik denk dat ik de sproeiernaald wat laat zakken, want hij verzuipt een beetje in het middengebied en komt daar moeilijk doorheen -dat zou het verbruik kunnen verklaren-. Bij een beetje wind mee rijdt hij vrij consequent 50, soms iets meer, op de digitale teller. Deze is behoorlijk precies, daar je zelf de wielomtrek precies kunt invoeren en de teller doet dan de rest. Hobbelen is iets minder geworden nadat ik de banden met een hele lage spanning heb gereden en toen weer opgepompt(0,5 bar ipv 0,3). Uitbalanceren moet nog wel.
Het blokje is keurig blijven werken in weer en wind. Met oud&nieuw ben ik bij -8 naar het ouderlijk huis gereden(65km ver. BMW winter handschoenen zijn echt geweldig!!), sneewstorm in de rug en alles bleef keurig werken, geen enkele hik of oprisping. Ook geen bevroren carburateur, daar was ik nl. wel bang voor. Er gaat echter een elektriek snoertje van de ontsteking naar de carburateur, dus ik denk dat er carb-heating op zit('K zou niet weten waar dat anders voor kan zijn).
Enige schade na 500/600km? Afgeknapte bevestiging v/h lucht filter. Door de sneeuw had ik een slinger in het fietspad niet gezien en ben met 50km/u over een stelletje onhandig gelegde stoepranden heen gevlogen. 'K schrok me de tering! ..Quad gaf geen krimp dankzij de zware ophangingen en dempers. Het plastic van het luchtfilter was gewoon broos geworden door de koude, denk ik. Gelukkig was dit te fixen met een tie-wrap. Verder bleek de knipperlicht-schakelaar gevoelig voor bevriezing. Soms moest ik wel 5 a 6 keer uit/aan uit/aan doen voordat de knipperlichten aangingen. Iets waar ik bij gewone temperaturen en regen, geen last van had.
Een aantal andere SP50S-bezitters heeft gemeld dat de top-snelheid gedurende de komende maanden nog verder omhoog gaat. Al met al blijkt 55 km/u zonder opvoeren heel realistisch. De mijne doet dit beslist nog niet, maar dit schijnt ook pas na een 800/900km zo te zijn.
Toffe opsteker?
Ik reed door 10cm hoge sneeuw naast een fietspad, en een over haar stuur gebogen, tegen de wind in worstelende meid van een jaar of 16 gilde:"Ik wil ook een Quad..kan ik ook zo vet door de sneeuw"
Ik krijg ook veel opgestoken duimen, soms zelfs vanuit auto's. Een quad wordt schijnbaar niet zo bedreigend ervaren als bijvoorbeeld een supermotard. Misschien omdattie wat op een puppy lijkt door z'n bolle wielen en ietwat gedrongen voorkomen?
edit 2014
De huidige generatie SP50SH verschilt íets van de besproken 2010-versie. De overbrenging is aangepast, met als resultaat dat de huidige SP50 de 50 standaard ènkel haalt met een heleboel boel stormwind mee. Aan de andere kant trekt hij wat vlotter door naar de 40, valt hij niet meer zo veel terug tegen de wind in, zeg 44/45km/u, en 38 km/u de helling op.
Carburateur is geen Mikuni meer maar een 18mm van een ander type. Verbruik is ongetuned nog steeds bar&boos 1/17 op zijn best. Er lijkt ook een sterkere snaar in te zitten. Is in ieder geval een ander type. Op dit moment heb ik zo'n 2500km erop zitten, en het carter is nog lang niet zo'n stofzooi als de vorige bij dezelfde hoeveelheid km.
Er zit ook een zwaardere 9amp accu in (was 6 bij de vorige)
Door de andere overbrenging haalt hij de 60 ook niet meer met 70cc. Trekt tussen de 20 en 50 echter als een beest (voor een bromquad..)
Verbruik is, net als de vorige, gezakt naar 1:18 tot 1:20, zelfs iets beter op lange einden.