Howto: Kleppen afstellen Grizzly 700
Geplaatst: do 11 feb, 2010 17:10
Voor alle Grizzly 700 rijders. Kleppen afstellen komt zeer precies, mocht je dit gaan proberen en naderhand fouten ondervinden, ben ik niet aansprekelijk. Ik ben gewoon te werk gegaan via het werkplaatshandboek. (voor diegene die deze ook willen hebben, stuur maar een pb dan stuur ik 'm door.)
Ik controleer de klepspeling om de 2500 a 3000 km.
controleer de klepspeling ALTIJD bij een koude motor!
wat heb je nodig:
-inbus maat 14 (had ik niet dus heb ik een 14mm bout vermaakt tot tool)
-steek/dopsleutel 10 en 8
-voelermaatjes
-wat papier (absorberend)
-iets van ontvetter (remreingiger bv.)
De setup.
-Je begint met het zadel te verwijderen.
-verwijder beide zijpanelen en daarna de linker floorboard (dus niet waar de voet rem zit.)
-verwijder de bougie (voor het draaigemak.)
-verwijder het luchtfilterhuis volledig.
- je heb nu kijk op de zijkant van het motorblok en de bovenkant.
- nu haal je beide kapjes van het motorblok af (daar heb je de grote maat inbus voor nodig, of maak de tool die ik ook heb gemaakt.
-haal vervolgens het nokkenas kapje eraf.
-nu moet je met een dopsleutel ( maat weet ik even niet zo gauw) je vliegwiel ronddraaien tot het TDC(top dead center) moment, dit wordt weergegeven met een streepje op et vliewiel en een streepje op het distributietandwiel. als je goed kijkt zie je op beide foto's het streepje zitten
-vervolgens haal je het inlaatklep kapje ervanaf.
nu heb je zicht op de inlaatkleppen.
-De speling voor deze kleppen bedraagt 0.09 tot 0.13 mm check dit met een volermaatje (0.10mm bijvoorbeeld) deze zou gemakkelijk ertussen moeten passen
-Nadat je dit hebt gecontroleerd/ hebt aangepast (is niet altijd nodig, en vergt geen uitleg is vrij simpel.) doe je het inlaatklep kapje erweer op. (houdt er wel rekening mee dat je de klepmoertjes(bovenop de kleppen), mits je ze hebt aangepast, op 14 Nm aandraaid).
-De boutjes van het klepkapje moeten op 10Nm worden aangedraaid.
-nadat je dit hebt gedaan is het tijd voor de uitlaatkleppen.
hiervoor volg je hetzelfde stappenplan als voor de inlaatkleppen.
!!LET OP!!
Klepspeling voor de uitlaat kleppen is anders dan de inlaatkleppen.
klepspeling uitlaatkleppen, 0.16 - 0.20mm
voor de klepmoertjes geldt ook dat je deze op 14 Nm aandraaid (mits je ze hebt aangepast uiteraard.)
voor de klepkapboutjes geldt ook dat deze op 10 Nm moeten worden aagedraaid.
Klaar is kees! nu alleen nog de Grizz weer in elkaar zetten.
ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht dat toch niet het geval zijn dan hoor ik het graag, of mochten er nog tips/suggesties zijn dan natuurlijk ook!
Greetz MD
Ik controleer de klepspeling om de 2500 a 3000 km.
controleer de klepspeling ALTIJD bij een koude motor!
wat heb je nodig:
-inbus maat 14 (had ik niet dus heb ik een 14mm bout vermaakt tot tool)
-steek/dopsleutel 10 en 8
-voelermaatjes
-wat papier (absorberend)
-iets van ontvetter (remreingiger bv.)
De setup.
-Je begint met het zadel te verwijderen.
-verwijder beide zijpanelen en daarna de linker floorboard (dus niet waar de voet rem zit.)
-verwijder de bougie (voor het draaigemak.)
-verwijder het luchtfilterhuis volledig.
- je heb nu kijk op de zijkant van het motorblok en de bovenkant.
- nu haal je beide kapjes van het motorblok af (daar heb je de grote maat inbus voor nodig, of maak de tool die ik ook heb gemaakt.
-haal vervolgens het nokkenas kapje eraf.
-nu moet je met een dopsleutel ( maat weet ik even niet zo gauw) je vliegwiel ronddraaien tot het TDC(top dead center) moment, dit wordt weergegeven met een streepje op et vliewiel en een streepje op het distributietandwiel. als je goed kijkt zie je op beide foto's het streepje zitten
-vervolgens haal je het inlaatklep kapje ervanaf.
nu heb je zicht op de inlaatkleppen.
-De speling voor deze kleppen bedraagt 0.09 tot 0.13 mm check dit met een volermaatje (0.10mm bijvoorbeeld) deze zou gemakkelijk ertussen moeten passen
-Nadat je dit hebt gecontroleerd/ hebt aangepast (is niet altijd nodig, en vergt geen uitleg is vrij simpel.) doe je het inlaatklep kapje erweer op. (houdt er wel rekening mee dat je de klepmoertjes(bovenop de kleppen), mits je ze hebt aangepast, op 14 Nm aandraaid).
-De boutjes van het klepkapje moeten op 10Nm worden aangedraaid.
-nadat je dit hebt gedaan is het tijd voor de uitlaatkleppen.
hiervoor volg je hetzelfde stappenplan als voor de inlaatkleppen.
!!LET OP!!
Klepspeling voor de uitlaat kleppen is anders dan de inlaatkleppen.
klepspeling uitlaatkleppen, 0.16 - 0.20mm
voor de klepmoertjes geldt ook dat je deze op 14 Nm aandraaid (mits je ze hebt aangepast uiteraard.)
voor de klepkapboutjes geldt ook dat deze op 10 Nm moeten worden aagedraaid.
Klaar is kees! nu alleen nog de Grizz weer in elkaar zetten.
ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht dat toch niet het geval zijn dan hoor ik het graag, of mochten er nog tips/suggesties zijn dan natuurlijk ook!
Greetz MD