Pagina 1 van 1
motorblok overzetten.
Geplaatst: wo 07 apr, 2010 22:06
door Jsprglk
Goedendag.
Om te beginnen ben ik nog geen quad rijder.
Ik ben 19 jaar en nog onervaren in de techniekwereld.
Ik ben bezig met mijn autorijbewijs en zat al verder te kijken voor motorrijbewijs maar heb ik even geen zin in.(KW gezeur)
Nu zat ik te kijken voor tweedehands quad op internet.
Nou weet ik dat er veel chineze troep op internet verkocht word.
Ik zit met het idee een Bashan Quad aan te schaffen en hier een Honda Motor blok in over te plaatsen.
Maar nou vraag ik me af is dat motorisch of ook frame/wielen/tandwielen/ketting?
Mijn vraag is ook, kan dit? (Is een blok van een quad gewoon een (cross)motor - motorblok?)
(Of ik krijg ik problemen met de ophanging?)
Groet Jasper.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: wo 07 apr, 2010 22:23
door Mark_T
Sorry dit is niet om je af te vallen, maar als je zulke vragen gaat stellen over alleen al het blok en de tandwielen, dan zou ik er heeeel ver vanaf blijven en lekker een quad kopen met het motorblok dat je wilt hebben.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: wo 07 apr, 2010 22:57
door Jsprglk
Mijn vragen zijn dus.
- Zijn Chineze Quads alleen motorisch minder. Of ook rijwielgedeelte?
- Is een motorblok in een quad hetzelfde als een motor- motorblok?
(zoja,)
- Kan er dan bijvoorbeeld een Honda motorblok in een bijvoorbeeld Bashan overgeplaatst worden?
Als het echt zoveel moeite is dan blijf ik er zover mogenlijk vanaf.
Mijn plan was zodra ik een quad heb aangeschaft. (aangezien de meeste chineze quads met 200cc rond 85 halen.)
Een 400 cc blok in over te zetten.
Om de snelheid tot 100-120 op te kunnen hogen, om met het verkeer mee te kunnen gaan op de snelweg.) En niet voor verrassingen te staan bij problemen die chineze quads snel met zich meebrengen.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: wo 07 apr, 2010 23:03
door Jsprglk
En nee ik trek het me niet persoonlijk aan.
Ik ben gewoon nog erg o ervaren qua techniek.
Daarom vraag ik ook veel.
maar vraag me af of het een haalbaar project is.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 05:51
door Jazzy
Het kwaliteitsverschil zit niet alleen in het blok, maar ook in de rest van de quad. Dus met een ander blok heb je niet ineens een degelijke en betrouwbare quad.
Maar als je geen ervaring hebt met techniek dan is het plaatsen van een ander blok gewoon geen optie. Daar komt ontzettend veel bij kijken namelijk, je moet het frame en ophangpunten aanpassen, koeling, kabels, electronica, etc. Zelfs voor iemand die wel ervaring heeft met sleutelen is dat een hele klus.
Maar heb je een bepaald budget in gedachten?
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 09:12
door Pieteragmcatbrier
Het blok van een bashan is eigenlijk het beste onderdeel van de quad, ik heb zelf een bashan maar ik zou daar echt niet met 120 km over de snelweg mee durven rijden. voordat dit mogenlijk is moet je echt heel de quad aanpakken, te beginnen met het verlagen van de quad en goede wegbanden. daarnaast heb je bij een bashan last van een negatieve caster, dit zorgt ervoor dat als je over een hobbel of door een kuil rijdt alle kanten op vliegt behalve de goede. Dus je moet ook de A armen van de voorwielen aanpassen of de achterkant van de quad extreem verlagen. Dan heb je ook nog dat de remmen niet op die snelheid berekend zijn dus ook die moeten vervangen worden. Dan moet je het blok nog inbouwen, daar komt wellicht nog flink wat laswerk aan te pas omdat het blok er niet in past. al met al een hele hoop werk.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 09:16
door Mark_T
Pieteragmcatbrier schreef:Het blok van een bashan is eigenlijk het beste onderdeel van de quad, ik heb zelf een bashan maar ik zou daar echt niet met 120 km over de snelweg mee durven rijden. voordat dit mogenlijk is moet je echt heel de quad aanpakken, te beginnen met het verlagen van de quad en goede wegbanden. daarnaast heb je bij een bashan last van een negatieve caster, dit zorgt ervoor dat als je over een hobbel of door een kuil rijdt alle kanten op vliegt behalve de goede. Dus je moet ook de A armen van de voorwielen aanpassen of de achterkant van de quad extreem verlagen. Dan heb je ook nog dat de remmen niet op die snelheid berekend zijn dus ook die moeten vervangen worden. Dan moet je het blok nog inbouwen, daar komt wellicht nog flink wat laswerk aan te pas omdat het blok er niet in past. al met al een hele hoop werk.
Op zich zou het motorblok denk ik wel passen, want ik kan nog herrineren van de tijd dat ik mijn AGM 250 had, dat je best veel ruimte over had in het frame. In vergelijking met de Raptor 660 die ik nu heb.
Maar zoals Pieter al zegt. Hij is er zoiezo niet op berekend. Met 250cc trilde echt alles van me quad af. Het begon bij de kentekenplaat houder, tot het verliezen van de stuurslot unit, tot het afbreken van de motorsteun. Echt koekblikkenijzer.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 16:09
door cor
moby dirk had er een met een kawa 635 blok daar brak met enige regelmaat wat van af
gelukkig goed afgelopen maar is toch een raar gezicht als het achterwiel voorbij komt
maar denk dat dit ook met merk spul kan gebeuren alleen minder snel
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 16:45
door hardcorechaam
robbert rijdt nog steeds met zijn bashan kawasaki 636.
ik ben nou ook met een project bezig, een gsx750f in een shineray xy300ste (ook chinees).
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 18:05
door jep
Weet je wat ik nou zo jammer vind, dat er steeds meer onveilige quads worden gebouwd
Eerdaags gaat er wat mis en alle quad rijders die hun hobby serieus nemen moeten daar dan onder lijden
Als je plannen hebt iets te bouwen kijk dan naar b.v r1aptor of mobydirk enz qualiteit nemen en degelijk bouwen
Robert is volgens mij ook bezig over te stappen naar een yamaha 660 dus stapt ook van de b merken af
Kijk met een yamaha of kawa of susuki kan ook wat gebeuren maar het matariaal is degelijk
Dus als je wat wilt lees hun topic eens ff door en kijk hoe ze het hebben gedaan en vraag maar eens wat zoiets kost,ik denk dat je afhaakt
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: do 08 apr, 2010 19:43
door Robashan
vergeet ook niet de remmen die daar niet op berekend zijn.
Tevens is het dan ook niet meer legaal om de weg op te gaan, hij zal herkeurd moeten worden wat nog duurder uitkomt.
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: vr 09 apr, 2010 17:04
door nijsluc
@ topicstarter
heb je al eens 120 gereden met een quad ?
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: vr 09 apr, 2010 18:29
door Jsprglk
tegen de 100 wel. maar harder kon hij niet. (yamaha raptor zonder kenteken)
veel vermogen maar geen weg toelating en dat is jou juist wat ik zoek.
Dus nee 120 niet. misschien is dit ook niet het verstandigste om te doen als ik allemaal hoor.
tuurlijk ken ik de gevaren rondom de wegligging. (uitwijken, kantelen.)
Re: motorblok overzetten.
Geplaatst: za 10 apr, 2010 18:11
door FLIPmode
Mss proberen van ergens een degelijk A-merk op de kop te tikken met kapotte blok of zo, of beginnen met een warior of blaster op kenteken en eerst te wennen aan weggedrag en pas daarna aanpassingen te doen(voor hetzelfde geld vind je er na een week al niets meer aan en wil je hem verkopen wat orgineel beetje gemakkelijker gaat
)