Pagina 1 van 1
radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: do 29 apr, 2010 18:00
door craemertje
heb een vraagsje over waterdarmen van een quad.
dus qua druk op het watercircuit.hoeveel mag dit juist zijn ??
ik heb een fluidyne op de mijne gestoken omdat mijn oude een lek had.
heb alles keurig gemonteerd.koelvloeistof in gedaan.
laten draaien met dop open.dus ontlucht.
dag erop doe ik de dop erop.liet hem draaien en plots zag ik dat die bijna zijn darmen van zijn radiator ging duwen.
was op 60 graden ongeveer.kzeg WTF
nu heb dan dop er weer af gedaan nog eens ontlucht voor alle zekerheid had de eerste keer niet genoeg gas gegeven denk ik.
nu dop erweer op.en toen was het denk ik toch normaal.
maar die darmen spannen zicht toch nog altijd op.is dit normaal ?? er moet daar toch een druk opzitten of niet.
nu feit ik wil niet die nieuwe radiator opblazen ofzo.
moet er ook bij zeggen quadje rijdt goed en doet alles wat hij moet doen hoor.
doet ook geen witte/blauwe rook
en als ik rij staat de tempratuur op 65 graden.
gewoon die druk baart mij zorgen.
wanneer mag je zeggen oww niet normaal.
hoor het wel

en alvast bedankt hé
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 12:38
door craemertje
niemand die mij een antwoord kan geven ??
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 13:17
door airwolf
ik zou je wel willen antwoorden maar heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken
ik heb de mijne koelvloeistof pas vernieuwd en 1x ontlucht en ik zie niks abnormaals
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 13:36
door Fré
Zijn dat geen standaarddarmen meer dan?
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 13:49
door craemertje
jawel de darmen zijn nog altijd de standaards.
ja vroeger lette ik daar ook nooit zo op maar nu als ik hem bijna zag af knallen schrok ik wel een beetje.
k,begon me dan aftevragen hoe dit kon ??
lucht ofzo nu doet hij dit wel niet meer.maar wat kan dit veroorzaakt hebben
iemand zei me dat ik teveel koelvloeistof indeed en dat me vloeistof daarmee niet kon uitzetten maar daarvoor heb je toch je waterbakje ??
nu als ik nu rij controleert ik het en vind dat er net teveel druk op zit.wil gewoon niet dat er een scheur ofzo in mijn radiator komt.
hoever vullen jullie je radiator.tot op de nok vol of juist iets minder ?
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 13:54
door cilinderhead
ik denk dat je radiator je koel vloeitstof minder snel doorlaat als de originele. maar je pomp het wel blijft pompen en er dus wat meer druk is.
De "hoge druk is zeker alleen vanaf de pomp op het blok naar de radiator en niet terug ?
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 14:03
door Fré
Iemand met een ander radiotorkapje in de buurt? Kijk eens of je flow kan hebben van je radiator naar die overflow bottle, en dat er daar geen verstopping zit of eventueel nog een pluggetje dat in de radiotor zat toen ie nieuw was.
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 14:21
door craemertje
moet zeggen als ik een beetje water uitlaat van de radiator dan zijn de darmen ok qua druk.
dat zou toch niet mogen dat een nieuwe radiator zijn vloeistof minder snel doorlaat.
heb ook al het darmpje van de overloop gecontroleerd en die zijn niet verstopt.
heb eens geblazen op de darmen en alles leek normaal.
als ik de dop van de radiator erop zette kon ik wel niet meer blazen.
nu kga voor het zekere nog eens rechecken.
heb wel gezien als ik die radiator erop zette dat er een BEETJE las in en uit de doorgang was.
die gaten waar de darmen opzitten.
maar het is TIG gelast dus dat is dan toch normaal zeker ?
maar dit kan toch geen probleem geven of toch ?
zoiets word toch gecontroleerd in de fabriek !?
ja ik zal toch ook wel eens moeten vergelijken met iemand anders zijn druk.
toch al bedankt voor jullie reactie,s

Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 14:22
door craemertje
Fré schreef:Iemand met een ander radiotorkapje in de buurt? Kijk eens of je flow kan hebben van je radiator naar die overflow bottle, en dat er daar geen verstopping zit of eventueel nog een pluggetje dat in de radiotor zat toen ie nieuw was.
bedoel je de dop dan ?
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 14:39
door airwolf
normaal gezien heeft zo'n radiator meer flow dan de originele daarvoor plaatsen mensen hem namelijk
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 15:11
door Fré
Ja maar volgens mij kan het dat er stoppen in de radiotoraansluitingen worden gedrukt voor verzending. Maar die zijn normaalgezien altijd duidelijk zichtbaar.
Perskant van de pomp is richting cylinderkop en zo bovenaan de radiator, aanzuig is onderaan.
Hoe zie je dat die slang zo onder druk staat? staat die bol?
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 15:23
door craemertje
die staat zeer strak als ik gereden heb.
de ergste keer was dat die hem bijna afduwde van de radiator.maar kdenk dat het lucht moet geweest zijn.kan da ?
bol nog niet maar toch als je erop duwt voel je het wel.
de druk zit op de 2 darmen.
k,heb op andere forums gekeken en zei zeggen dat er een druk moet opzitten voor de koeling van je vloeistof of zoiets.
en als er teveel druk is dat hij het dan afloost in zijn reservoir.
hoeveel bar mag een kfx / ltz dan hebben om nog gezond te zijn

.
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: ma 03 mei, 2010 18:21
door Fré
1 bar.
Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: wo 19 mei, 2010 18:23
door craemertje
ja mannen tis opgelost het was idd gewoon nog lucht
tis ik die me gas niet weet liggen heb daarstrx eens goed gaan rijden en alles is gewoon weer zoals normaal.
toch bedankt iedereen

Re: radiator vraagske.kfx / ltz 400
Geplaatst: wo 19 mei, 2010 19:09
door airwolf
alé zoveel te beter!