Pagina 1 van 1

Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 20:19
door Paper
Hey,

Ik heb een vraag ivm de bandenspanning van een Kymco MXU 500

Ik gebruik hem zowel off-road als on-road en zowel alleen als mét passagier

Er liggen nu de originele banden op:
Maxxis M915
25 x 8

Maxxis M916
25 x 10

Welke bandenspanning kan ik dan best gebruiken vooraan en achteraan?
Of is deze zowel voor als achter dezelfde?

Alvast bedankt voor de reacties!

Grtz!

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:04
door andre verzijl
ik heb van een andere kymco 500 mxu rijder gelezen dat die met de zelfde banden met 0.6 bar druk reed bij 50 straat/50 terein gebruik .maar banden druk is heel persoonlijk de een vind dat goed de ander weer wat anders gewoon een beetje experimenteren met je banden druk. denk ik. groet andre

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:11
door Paper
En zet je ze dan best even hard vooraan als achteraan?

En dat uitbalanceren, is dat noodzakelijk?

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:30
door andre verzijl
ik zelf heb maxxis bighorn banden een grofe terein band en die heb ik voor wel laten balanceren en dat merk je zeker wel. ik rij op 0.6 bar druk rondom.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:36
door edwin kingquad 750
ik rij op 0,7 bar met de duro power grip
dat vind ik goed voor 50/50

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:39
door Paper
Dat zijn de banden die ik als volgende banden eventueel wil, die Maxxis Bighorn

Zijn ze een beetje te doen op de weg?
Dat is het enige waar ik precies was schrik voor heb...

Laten uitbalanceren, kost dat veel?

Grtz!

Re: Bandenspanning

Geplaatst: di 18 mei, 2010 22:46
door andre verzijl
de maxxis bighorn banden rijden wel iets minder op de weg dan de maxxis ceros banden die op straat de betere keuze is en die het in niet te zwaar terein het ook nog goed doen vind ik zelf.balanceren koste mij 10 euro per wiel.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: wo 19 mei, 2010 05:56
door edwin kingquad 750
als je nieuwe banden nodig heb zou ik gewoon de duro power grip nemen
hebben meer grip dan bighorn en slijten niet zo hard en zijn goed koper in aanschaf

Re: Bandenspanning

Geplaatst: wo 19 mei, 2010 20:04
door hensns
Ik rij rondom met 0.75 bar en vindt dit perfect op baan en terrein. En wat de Duro Powergrip banden betreft heb ik niks anders dan lof , mijn volgende set banden worden weer deze.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: wo 19 mei, 2010 20:31
door edwin kingquad 750
ik ben het met jou eens hensns ik wil niet anders meer dan de duro beter en goed koper dan maxxis

Re: Bandenspanning

Geplaatst: do 20 mei, 2010 20:07
door Stefmeister
Ik rijd op 0.4bar rondom, maar moet wel zeggen dat ik vooral terrein doe. Heb de ITP Mudlite XTR liggen, in 26".
Ik moet zeggen dat ik tevreden ben van de band, vooral off-road. Op de weg zijn ze wel beter dan de originele, maar eens boven de 80-90 begint de quad wat te schudden. Heb k zelf nu niet zo'n problemen mee, aangezien ik rond de 70 een ideale snelheid vind op de weg. En je mag trouwens toch nergens meer harder :(

grtzzz...

Re: Bandenspanning

Geplaatst: do 24 jun, 2010 12:13
door JBX
Ik heb al vanalles geprobeerd: 5 bar, 1.5 bar, 1 bar, 0.5 bar. Ik moet zeggen dat hoge snelheden (>90km/h) on-road veel stabieler zijn boven 1 bar. Off-road merk ik geen verschil. Bij lage druk en hoge snelheid zou je band er wel eens af kunnen floepen... (Als je geen beadlock velgen hebt)

Re: Bandenspanning

Geplaatst: do 24 jun, 2010 18:39
door owimpie
ik rij met een bandendruk van 0,5 bar zowel off als onroad ik had eerst Kenda Bear claw 26 inch en nu rij ik met Maxxis Big horn 26 inch
nog nooit geen problemen gehad.


Wim

Re: Bandenspanning

Geplaatst: do 24 jun, 2010 21:53
door chrisrccolleman
De meeste quads wegen te weinig om de banden echt te laten werken in terrein.
Met werken bedoel ik dat ze bijna ogenblikkelijk de modder loslaten net zoals een tractorband doet.

Die extreme banden werken in de moerasmodder niet doordat ze er stukken afbijten en wegslingeren,
eerder door het feit dat ze net zoals een pedalo een voorwaartse druk creeren.
De pk's doen de quad drijven en duwen hem ook verder.

Ik heb persoonlijk liever een zachte band, die vangt dan wat beter de klappen op, klimt beter over obstakels.
Natuurlijk heb je dan wat minder controle over waar je heen gaat wanneer er snelheid mee gemoeid is.
Ze slijten sneller en je hebt meer benzineverbruik.

Hardere banden zijn beter qua controle echter in terrein heb je véél meer sleet op alles.

Goede leidraad is max bandenspanning voor op de weg.
En de opgegeven bandenspanning van de quadfabrikant wanneer je terrein rijdt.

Of zoals Can-am doet vandaag de dag, een 12V compressor meebrengen.
Zo kan je ten alle tijde spelen met de bandenspanning en de afstelling van je dempers.

Hoe je het ook bekijkt of draait het blijft zéér persoonlijk en altijd een compromis.

Re: Bandenspanning

Geplaatst: vr 25 jun, 2010 06:00
door JBX
Ik heb mijn band gisteren laten herstellen. Om de drie dagen stond die plat. Er zat blijkbaar een hoop modder tussen de velg en de band. Da's wat ik hierboven bedoelde met te lage bandenspanning: de band zit losser op de velg. (Behalve bij beadlock)