Pagina 1 van 2

As krom of niet ?

Geplaatst: za 22 mei, 2010 16:25
door Kev006
vandaag effe gaan rijden, baanbanden erop gegooid en cruisen maar.
Tot ik de vaststelling maakte dat m'n wiel rechtsachter precies niet helemaal recht liep.

Dan heb ik hem even omhoog gekrikt, maar aan de as kan ik niet zien dat deze krom is. Nu is het wel moeilijk kijken.
Maar ik heb wel gezien dat op de middenste bout van de as een verschuiving is. Onderaan veel spatie en bovenaan geen spatie. Dus dit zit niet echt in het midden.

(Zie foto)

Het wiel heb ik er ook eens af gehaald en hem dan op de krik eens laten lopen, maar enkel aan het uiteinde zie ik een ovale beweging. niet op de as. Of kan ik met iets controleren of de as nog recht is. want met het oog is dit allemaal moeilijk te zien.

Wat kan ik hier aan doen ? Is dit erg, mag ik het laten ?

Afbeelding

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: za 22 mei, 2010 16:29
door KrisZ400
Die wheelhub is misschien alleen krom?

Was gij da toevallig dan aan de hoenrik deze namiddag?

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: za 22 mei, 2010 16:30
door cilinderhead
zet de quad omhoog zodat je achterwielen van de grond zijn, en dan de motor starten en in z'n 1 stationair laten draaien.

Dan met iets van een doek ofso om de as en dat vast houden ( niet te strak gewoon dat je de beweging voelt.) meestal voel je het dan als hij krom is. Probeer het ook dicht bij het wiel daar is de afwijking het grootst :p

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: za 22 mei, 2010 16:37
door Kev006
Dat gaan we eens proberen.

@ kris, ja da was ik. ik dacht wel da gij het waart. :)

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: ma 24 mei, 2010 08:45
door Kev006
Aan de as voel ik op het eerste zicht niks !

de hub zou het dan moeten zijn. deze is dan krom.

Mag ik zo nog rijden ? Of is het tijd dat ik hem naar de dokter breng ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: ma 24 mei, 2010 11:16
door JohnBeton
ik heb dat bij een blaster as ook eens gehad, as was recht maar het leek of die wielhub er scheef opzat.
Dat was gewoon slecht gemaakt door yamaha, het uiteinde van de as was ovaal ipv rond.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 19:12
door Kev006
Iemand een idee of ik dit onder garantie kan rekenen ? quad is 1 maand oud :-s. en ik zou begod nie weten hoe zoiets komt.

Ze zeggen, ja da komt nie vanzelf eh. nja, das wel HET antwoord op een garantievraag hé.

Ik heb hem nog nie binnen gedaan, maar ze zeggen mij ook dat het niet de hub kan zijn, dat het waarschijnlijk de as is dat krom is. maar hier op de foto's is het toch duidelijk de hub of niet ? niet dat ze mij seffes een nieuwe as eronder zetten en da'k die moet betalen.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 19:24
door tjobbie
is toch vrij makkelijk te zien of de as recht of krom is.
zet m op een bok, haal de hubs eraf, laat m draaien in de eerste versnelling, pak een latje of pen of maakt niet uit wat je op dezelfde hoogte als het uiteinde van de as kunt zetten en plaats het vlak naast het uiteinde van de as nu kun je makkelijk met het blote oog zien of er een kromming inzit of leg het latje of wat dan ook op het laatste stukje van de as en kijk of ie beweegt.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 21:55
door JohnBeton
op de laatste foto's is duidelijk te zien dat ofwel de splines op de as niet gecentreerd uitgefreesd zijn ofwel is de hub niet centraal uitgefreesd.

Je wheelhub staat gewoon niet in het midden van je as.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 22:28
door petern
duidelijk
JohnBeton schreef:op de laatste foto's is duidelijk te zien dat ofwel de splines op de as niet gecentreerd uitgefreesd zijn ofwel is de hub niet centraal uitgefreesd.

Je wheelhub staat gewoon niet in het midden van je as.
dacht ik ook zo.

zeker op de garantie aanspraak doen

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 06:55
door Ardjuh
JohnBeton schreef:op de laatste foto's is duidelijk te zien dat ofwel de splines op de as niet gecentreerd uitgefreesd zijn ofwel is de hub niet centraal uitgefreesd.

Je wheelhub staat gewoon niet in het midden van je as.
Wheelhub is toch een gietstuk? Gietstukken staan niet altijd bekend om hun vormvastheid (wanneer het betaalbaar moet blijven)...

Voor het bewerken van gietstuk moet er een referentie punt gekozen worden, neem aan dat ze beginnen met het vlak freezen van 1 kant en vervolgens het boren van een gat. Het gat zal vervolgens als referentiepunt gebruikt worden voor het maken van de rest. Hierdoor kan het aan de buitenkant lijken of het onderdeel "scheef" is...

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, dat de wheelhub aan de buitenkant zo scheef als een @##^$&^& kan lijken maar dat deze functioneel gewoon goed kan zijn. Meten is weten.. 2x meten is zeker weten. Beste is om hem in te spannen op een draaibank en dan een meetklok ertegenaan te zetten, pas dan kun je zeggen of iets echt scheef is.

Tenminste dat zijn mijn ervaringen met pasonderdelen en gietstukken...

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 11:57
door JohnBeton
ik weet niet of ze dat gieten of freezen of cnc, wat dan ook, maar het zit niet gecentreerd. Ergens is er een productiefout, of de splines op de as, of de hub.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 13:03
door Ardjuh
JohnBeton schreef:ik weet niet of ze dat gieten of freezen of cnc, wat dan ook, maar het zit niet gecentreerd. Ergens is er een productiefout, of de splines op de as, of de hub.
De structuur en vormen van het materiaal duid op een gietstuk, zie de sinasappelhuid aan de onbewerkte kant...


Maar probeer is een iemand met een draaibank te vinden en zet er is een meetklok tegen. :D

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 13:19
door tjobbie
Ardjuh schreef:
JohnBeton schreef:ik weet niet of ze dat gieten of freezen of cnc, wat dan ook, maar het zit niet gecentreerd. Ergens is er een productiefout, of de splines op de as, of de hub.
De structuur en vormen van het materiaal duid op een gietstuk, zie de sinasappelhuid aan de onbewerkte kant...


Maar probeer is een iemand met een draaibank te vinden en zet er is een meetklok tegen. :D
helemaal mee eens maar ik zou dan persoonlijk eerst de meetklok gebruiken op de quad zelf voor het gedemonteerd is aangezien er misschien wel iets de lagers zijn of zo,alles kan natuurlijk, is het scheef, nogmaals met de meetklok meten een draaibank.

Re: As krom of niet ?

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 16:15
door Kev006
Maar ik heb nog garantie op de quad. hij is maar een maand oud eigenlijk. allé, een maand ingeschreven, maar is wel nog model 2008.

Maar ik denk dus niet dat ze er mee lachen als ik er zelf aan begin, want dan ist weer van, ja nu kunnen we u geen garantie meer geven... (nie da ze da anders wel altijd doen...)
En trouwens, ik heb er bijna niets mee gedaan. het is enkel zo dat ik nog maar pas m'n baanbanden erop heb gelegd, en vanaf toen heb ik het pas gezien. Met die crossbanden merk je daar niets van.

Zou ik dit vertaald krijgen om garantie te krijgen? als dit een veel voorkomend probleem is, is het misschien makkelijker garantie te krijgen ?