Toelichting verbodsbord quads
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:32
Tijdje geleden heb ik staatssecretaris van mobiliteit (Schouppe) gemaild (samenvattend):
Wat is nu eigenlijk het beleid? Zijn quads nu toegelaten of verboden? Worden de 'brave' burgers gestraft omdat er enkele 'cowboy's bij zitten die het niet kunnen laten om roekeloos te rijden? Een algemeen quadverbod invoeren omwille van een paar enkelingen is kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing...
Kreeg dit als antwoord:
Geachte ,
De staatssecretaris voor mobiliteit, dhr. E. Schouppe, heeft mij gevraagd uw mail te behandelen.
Ik neem aan dat uw vraag zich stelt naar aanleiding van het voorstel om een verkeersbord in te voeren dat quads verbiedt.
Dergelijk verkeersbord is het gevolg van een vraag van de steden en gemeentes om quads te kunnen weren op de plaatsen die zij willen. Wijzelf hebben enkel de bevoegdheid om het bord te ontwikkelen maar hebben geen enkele zeggenschap over het plaatsen van borden en de verdere modaliteiten.
De steden en gemeenten die wensen een quadbeleid te voeren kunnen hiervoor het bord gebruiken i.p.v. te werken via een gemeentelijke overlastreglementering zoals Antwerpen.
Dergelijke borden bestaan immers voor elke voertuigcategorie en zijn dus niet uitzonderlijk. Voorbeeld het bord verboden toegang voor bestuurders van motorfietsen wil niet zeggen dat men beslist heeft om motorfietsen te verbieden.
Ik benadruk nogmaals dat het bord een instrument is voor de steden en gemeentes die daar (mag ik hopen) op een verstandige manier gebruik van zullen maken om op welbepaalde plaatsen quads te verbieden ipv een algemeen verbod in te stellen.
Met de meeste hoogachting
Ik schreef terug:
Geachte,
Wil dit zeggen dat ik (moest ik een quad aanschaffen) altijd in de onzekerheid ga leven dat mijn gemeente van de ene dag op de andere op elke weg dergelijk bord gaat plaatsen? Zodat ik met mijn quad niet meer mijn oprit af kan? De situatie dat een gemeente het bord plaatst op elke weg/kruispunt/invalsweg etc is dus reeel? Alzo ontstaat er wel degelijk een totaal verbod!
Ik kreeg terug:
Geachte,
Het is inderdaad mogelijk dat een gemeente zeer creatief wordt en overal een (zonaal) bord plaatst. Dat is natuurlijk puur theorie want het is net door het bord dat algemene verboden via gemeentelijk reglementen niet meer zouden mogen bestaan. Het is de bedoeling dat een gemeente bepaalde locaties vrijwaart voor quads, bijvoorbeeld rond een natuurpunt.
Het feit dat u voor uw quad verkeersbelasting betaalt zal geen reden zijn om iets terug te vorderen.
De gemeente neemt immers maatregelen in het openbaar belang.
Als burger sta je hiertegen een stuk machteloos.
Ik deel uw mening.
Met de meeste hoogachting
Kortom een totaal verbod is dus nog steeds mogelijk!
Wat is nu eigenlijk het beleid? Zijn quads nu toegelaten of verboden? Worden de 'brave' burgers gestraft omdat er enkele 'cowboy's bij zitten die het niet kunnen laten om roekeloos te rijden? Een algemeen quadverbod invoeren omwille van een paar enkelingen is kiezen voor de gemakkelijkheidsoplossing...
Kreeg dit als antwoord:
Geachte ,
De staatssecretaris voor mobiliteit, dhr. E. Schouppe, heeft mij gevraagd uw mail te behandelen.
Ik neem aan dat uw vraag zich stelt naar aanleiding van het voorstel om een verkeersbord in te voeren dat quads verbiedt.
Dergelijk verkeersbord is het gevolg van een vraag van de steden en gemeentes om quads te kunnen weren op de plaatsen die zij willen. Wijzelf hebben enkel de bevoegdheid om het bord te ontwikkelen maar hebben geen enkele zeggenschap over het plaatsen van borden en de verdere modaliteiten.
De steden en gemeenten die wensen een quadbeleid te voeren kunnen hiervoor het bord gebruiken i.p.v. te werken via een gemeentelijke overlastreglementering zoals Antwerpen.
Dergelijke borden bestaan immers voor elke voertuigcategorie en zijn dus niet uitzonderlijk. Voorbeeld het bord verboden toegang voor bestuurders van motorfietsen wil niet zeggen dat men beslist heeft om motorfietsen te verbieden.
Ik benadruk nogmaals dat het bord een instrument is voor de steden en gemeentes die daar (mag ik hopen) op een verstandige manier gebruik van zullen maken om op welbepaalde plaatsen quads te verbieden ipv een algemeen verbod in te stellen.
Met de meeste hoogachting
Ik schreef terug:
Geachte,
Wil dit zeggen dat ik (moest ik een quad aanschaffen) altijd in de onzekerheid ga leven dat mijn gemeente van de ene dag op de andere op elke weg dergelijk bord gaat plaatsen? Zodat ik met mijn quad niet meer mijn oprit af kan? De situatie dat een gemeente het bord plaatst op elke weg/kruispunt/invalsweg etc is dus reeel? Alzo ontstaat er wel degelijk een totaal verbod!
Ik kreeg terug:
Geachte,
Het is inderdaad mogelijk dat een gemeente zeer creatief wordt en overal een (zonaal) bord plaatst. Dat is natuurlijk puur theorie want het is net door het bord dat algemene verboden via gemeentelijk reglementen niet meer zouden mogen bestaan. Het is de bedoeling dat een gemeente bepaalde locaties vrijwaart voor quads, bijvoorbeeld rond een natuurpunt.
Het feit dat u voor uw quad verkeersbelasting betaalt zal geen reden zijn om iets terug te vorderen.
De gemeente neemt immers maatregelen in het openbaar belang.
Als burger sta je hiertegen een stuk machteloos.
Ik deel uw mening.
Met de meeste hoogachting
Kortom een totaal verbod is dus nog steeds mogelijk!