Pagina 1 van 10
2 takt / 4 takt
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 21:21
door blaster boy
wat is het beste 2takt of 4 takt
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 21:36
door L.D.
Niks is beter of slechter... Is gewoon een keuze denk ik. 2-takt wordt nu wel moeilijk door de hoge vervuiling.
4-takt = kracht onderin de toeren
2-takt = kracht bovenin de toeren
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 21:37
door R rider
eindloze discussie
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 21:54
door Vincenzo
is wat je zelf graag hebt persoonlijk vind ik 2takt heviger maar dan begint het weer er zijn er andere die er anders over denken.
wat wel zeker is als je veel op de baan rijd is een 4takt plezanter is iets rustiger
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 21:55
door Ralph
Heeft beide z'n voor en nadelen.
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 22:13
door Linhai
R rider schreef:eindloze discussie
Ik sluit aan bij R rider
Geplaatst: ma 26 jul, 2004 22:21
door SlOoT
Ik vind zowel 2-takt als 4-takt helemaal top.
Geplaatst: di 27 jul, 2004 00:18
door Rik350
2 takt
voordelen
- Hoog vermogen in verhouding tot cc's
- Hoge winst te halen bij redelijk eenvoudig tunen
- heel fel
- relatief goedkoop in onderhoud bij problemen aan de cilinder
nadelen
- Hoge toeren dus meer slijtage
- Hoger verbruik
- hogere vervuiling
- weinig vermogen in de lage toeren dus vrij zenuwachtig rijgedrag en door smalle powerband moet je preciezer schakelen.
4takt
eigenlijk alle punten hierboven maar dan tegengestelde al word de cc pk verhouding bij 4takt tegenwoordig ook al erg dicht op elkaar. Maar hierdoor wordt het onderhoudsverschil ook al weer minder
Geplaatst: di 27 jul, 2004 07:03
door Teunie
Bij 2takt komt de power opeens (lightswitch oftewel lichtknop-effect, de power komt opeens alsof je een schakelaar omzet), terwijl 4takt de powercurve geleidelijker verloopt.
4takt is over het algemeen makkelijker om mee te rijden, 2takt moet je echt leren kennen om te zorgen dat je zeker op het juiste moment schakelt en in het juiste toerengebied rijdt.
Allebei voor en nadelen, sluit me verder aan bij de opsomming die Rik gegeven heeft.
Geplaatst: di 27 jul, 2004 09:21
door Rik350
Teunie schreef:Bij 2takt komt de power opeens (lightswitch oftewel lichtknop-effect, de power komt opeens alsof je een schakelaar omzet), terwijl 4takt de powercurve geleidelijker verloopt.
4takt is over het algemeen makkelijker om mee te rijden, 2takt moet je echt leren kennen om te zorgen dat je zeker op het juiste moment schakelt en in het juiste toerengebied rijdt.
Allebei voor en nadelen, sluit me verder aan bij de opsomming die Rik gegeven heeft.
Dit hele verhaal is terug te koppelen aan smalle powerband
Geplaatst: di 27 jul, 2004 09:59
door Mika
Dus de clue is dat een 4 takt NU de beste keuze is voor een beginner want de 2 takten gaan toch aan een stille dood sterven dankzij de groenen vrees ik
Geplaatst: di 27 jul, 2004 12:06
door Ralph
Het is juist de bedoeling dat 2 takt in leven gehouden wordt
Stel dat de Banshee niet meer gemaakt word, dan kun je een Dean Sundale frame kopen (Banshee frame met 250R geometrie), je gooit er een 350rd blok in, Banshee plastic er op en een nieuwe Banshee is geboren.
Geplaatst: di 27 jul, 2004 14:52
door keesie
4 takt rules, maar hangt af van merk en type motor, yfz is DE keuze is mijn ervaring.
Geplaatst: di 27 jul, 2004 18:05
door Hanzie
idd, ik steun keesie volledig.
eerst was ik puur voor 2takt, maar sinds m'n suzu 400... 4takt all the way!! zo relaxt, zeker die power onderin vindt ik super!
yfz is zeker de quad van de toekomst, ook de trx450 zal de yfz erin vergezellen
Geplaatst: di 27 jul, 2004 18:54
door Ralph
Maar de YFZ450 van Ronald houd nog steeds die 500cc 2 takt van je niet bij Keesie