banden probleem

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
*michel*
Quadrider
Quadrider

banden probleem

Bericht door *michel* »

Ik heb een enorme slijtage aan mn voorbanden.
Ik heb voor 195 spearz liggen op 0,6 bar op een 10 inch velg ook rij ik met een stuurdemper.
Kan het zijn dat de linker en rechter velg verwisseld zijn?zou niet moeten uitmaken maar misschien anders in gesleten?
Ik heb ook de druk verlaagd van 1 naar 0,6 bar.
De banden slijten naar binnen toe weg er komen wangen op een soort van gecupt,ik heb er foto's van gemaakt zie hier onder.
Nu zit ik in de manual te kijken naar de instelling van de "toe-in" en ik snap er niet veel van.
Nu is die manual natuurlijk voor een quad op crossbanden en niet voor straatbanden die ook nog eens veel breder zijn.
Nu mijn vraag hoe moet de toe-in staan bij spearz straatbanden,het lijkt mij dat je band lood recht op de straat moet staan als je er op zit qua slijtage.
Als ik zo door blijf rijden kan ik max 2500 km met een setje banden doen en dat is te gek he :lol:
Wie heeft er een antwoord op deze vraag?

Mn spoor mag volgens mij ook wel gewoon recht zijn toch,met straatbanden?

Afbeelding

Afbeelding
Yamaha raptor 700r 2007
*michel*
Quadrider
Quadrider

Re: banden probleem

Bericht door *michel* »

MMMM 32 keer bekeken en geen 1 reactie :shock:
Yamaha raptor 700r 2007
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

35 keer. :)

Nee, ik zou het ook wel willen weten.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Misschien is wat rustiger rijden? :lol:

Hoe staat die vanaf boven gezien zegmaar?
1- / \
2- | |
3- \ /
4- | \
5- etc.
Is het bij alle 2 de banden zo?

die hoek die je nu laat zien moet niet uit maken voor je slijtage, hij slijt alleen anders dan.

Ik lijn me wielen uit door er een rechte plank tegen me achterwielen en me voorwielen aan te leggen en dan
af te stellen... ik lijn hem alleen wel | | zo uit dus. Maar ik heb geen slijtage... :p

Succes!
No Can't Do!
L crosser
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door L crosser »

heb je brede A-armen eronder ?
w-tec club member
*michel*
Quadrider
Quadrider

Bericht door *michel* »

@ Ardjuh,ja misschien wel iets te wild met de quad haha :D

@ L crosser,ik heb een originele a-armen

Ik heb een paar dingen:

Ik moet door een brandpad rijden de straat op.
Daar heb je van die stalen regenpijpen en die raak ik wel eens zachtjes omdat ik maar 5 cm over heb tussen 2 pijpen,nu heb ik er wel eens 1 iets harder geraakt misschien dat het daar van is.

M'n banden staan gezien schuin naar binnen /\ ( 1 dus)
M'n linkerwiel(als je op de quad zit) lijkt verder naar binnen te staan dan de rechter,als je op de spoorstang kijkt heeft links boven,onder zowel rechts onder, boven evenveel slagen schroefdraad staan,ik heb ook speling op die stang en het onderste kogel gewricht en de moer bij de velgzijde krijg ik niet los.
Afbeelding
Ik denk dat mn banden door die wringing zo snel slijten,ik zou het ander niet meer weten

Ik zit te denken om die stang (tie-rod)en ball joint maar te vervangen en hopen dat ik dan alles recht kan zetten en misschien slijten mn banden nog wel een beetje in model dan.
Yamaha raptor 700r 2007
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

*michel* schreef:@ Ardjuh,ja misschien wel iets te wild met de quad haha :D

@ L crosser,ik heb een originele a-armen

Ik heb een paar dingen:

Ik moet door een brandpad rijden de straat op.
Daar heb je van die stalen regenpijpen en die raak ik wel eens zachtjes omdat ik maar 5 cm over heb tussen 2 pijpen,nu heb ik er wel eens 1 iets harder geraakt misschien dat het daar van is.

M'n banden staan gezien schuin naar binnen /\ ( 1 dus)
M'n linkerwiel(als je op de quad zit) lijkt verder naar binnen te staan dan de rechter,als je op de spoorstang kijkt heeft links boven,onder zowel rechts onder, boven evenveel slagen schroefdraad staan,ik heb ook speling op die stang en het onderste kogel gewricht en de moer bij de velgzijde krijg ik niet los.
Afbeelding
Ik denk dat mn banden door die wringing zo snel slijten,ik zou het ander niet meer weten

Ik zit te denken om die stang (tie-rod)en ball joint maar te vervangen en hopen dat ik dan alles recht kan zetten en misschien slijten mn banden nog wel een beetje in model dan.
Nooit naar aantal draadgangen kijken, als er verschil in lengte zit klopt er al geen hout meer van. :p

Als er speling in zit word het tijd om hem te vervangen... of hij moet los zitten. Die dingen kun je los halen met een ball joint
remover... Heb er thuis 1 liggen van een Mini cooper, werkt perfect. Slijtage kan ook komen door de speling...

Staan je voor en achterbanden op dezelfde breedte? Zoja.. pak is een eind hout (recht liefst.. kun je controler door erlangs te kijken) en leg die langs je achterwielen en je voor wielen.
Kijk hoe de hoek is! Probeer hem nu eerst is gelijk te maken | | zo dus, of een hele lichte /\. Maar dan moet je denken aan paar mm op je eind hout.

Als die goed is de hele boel goed vast draaien en proberen.

Succes! :D
No Can't Do!
L crosser
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door L crosser »

je moet wel de borgpen uit die moer halen als je deze los wilt krijgen ! en idd zoals ardjuh al zei gewoon de wielen paar milimeter toespoor stellen. en als dat niet werk dan licht het aan het camber van je wielen door de originele A-armen...
w-tec club member
*michel*
Quadrider
Quadrider

Bericht door *michel* »

De voorkant is breder dan achter,ik ga vanmiddag proberen die spoorstang te stellen.
Een bal joint remover heb ik zelf niet,als ik het even goed kan krijgen dan kan ik van het weekend i.i.g. rijden(met een goed gevoel).
Ik ga zowiezo mn ball joints en spoorstangen maar vervangen,dan kan ik spelling uitsluiten.
Yamaha raptor 700r 2007
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

*michel* schreef:De voorkant is breder dan achter,ik ga vanmiddag proberen die spoorstang te stellen.
Een bal joint remover heb ik zelf niet,als ik het even goed kan krijgen dan kan ik van het weekend i.i.g. rijden(met een goed gevoel).
Ik ga zowiezo mn ball joints en spoorstangen maar vervangen,dan kan ik spelling uitsluiten.
Spoorstangen hoef je alleen te vervangen als ze krom zijn. :P

Je woont niet in de buurt zeker? (Alphen a/d Rijn, NL) Heb nog nieuwe ball-joint + remover liggen. :wink:
No Can't Do!
-=(R4N3)=-
Quadrider
Quadrider

Bericht door -=(R4N3)=- »

He Michel!

Kheb net op je PB gereageerd maar hier nog ff wat dingskes

Het is zo dat je met je OEM A-armen niets aan je camber/caster kan doen.
Dit geeft ook niet want het is dan zowieso goed.

Speling op je ball-joints is zowieso ramp,heel je uitlijning is meteen naar de :x . ...Dus iig alles waar speling op zit vervangen. Die spoorstangen is bijna 100% zeker nix mee aan de hand, probeer nog ff om ze los te krijgen zou ik zeggen.

Mbt de sporing is het zo dat niet aangedreven wielen bijna altijd een beetje toe-in(toespoor) hebben,ik heb bij de mijne gemeten en met rechte( :D ) 6x10 wielen heb ik voor 2 1/2 mm minder afstand tussen de velgranden als achter.
Dit heb ik gemeten met de wielen op de grond en voor en achter ongeveer op as hoogte gemeten.
Mijn Rappie rijdt met deze afstelling prima...volgas over landweggetjes met 1 hand aan het stuur 8)

Khoop dat je hier wat aan hebt.

@ Ardjuh: die remover wil ik wel! wat kost dat? :p

@ Michel nog ff: kheb bkort wel efkes tijd om je kleppen te stellen hoor!

l8rrrrr 8)
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
*michel*
Quadrider
Quadrider

Bericht door *michel* »

@ Arie ja beter dat je kan/wil helpen met de kleppen :duimhoog: binnekort echt even toeren
Barker slip on en pro flow filter onderweg :rock: :quad:

Ik heb de boel los kunnen krijgen met een berg wd 40,hoop corossie tussen het draad vandaar.
Ik heb de quad aardig recht gezet nu,hij had echt veel te veel toe spoor en mn ene wiel meer dan de andere.
Rappie staat nu op 0,5mm toe spoor ongeveer bijna recht het rijd al een stuk lekkerder dan eerst morgen even verder testen.
Aan de banden is nu al te zien dat ze anders in rijden.

Er is nog steeds speling op mn ball joint.

@ ardjuh,

Ik ga morgen bij W-lies nieuwe ball joints halen,ze hadden nog een setje liggen.
Yamaha raptor 700r 2007
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

*michel* schreef: @ ardjuh,
Ik ga morgen bij W-lies nieuwe ball joints halen,ze hadden nog een setje liggen.
Ook goed, houd ik de mijne als reserve! :D
-=(R4N3)=- schreef: @ Ardjuh: die remover wil ik wel! wat kost dat? :p
l8rrrrr 8)
Je mag hem lenen, ik verkoop hem niet. :p
No Can't Do!
Plaats reactie