Pagina 1 van 1
waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: di 07 sep, 2010 20:34
door henry
Hoi,
Waarvoor dient eigenlijk die metalenbuis/spacer die tussen de beide lagers van je achteras zit, in je lagerhuis/carrier.
Alvast bedankt,
Henry
Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: di 07 sep, 2010 21:01
door fretje-pitbull
om je lagers uit elkaar te houden?

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 16:32
door -=(R4N3)=-
Lijkt mij ook ja...anders kan je met het aandraaien van de grote moer de hele binnenschaal van je lager uit de buitenschaal drukken,de hub van je tandwiel links en je schijfrem rechts drukken allebij op de binnenschaal.
no worries

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 16:38
door cilinderhead
lijkt me niet..., bij mij zit er al een uitsparing in het lagerhuis waar de lagers in vallen zodat ze dus niet meer naar binnen kunnen worden gedrukt. en er zit bij mij ook nog een bus in. verder zou ik niet weten waarom het er op zit.

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 20:47
door -=(R4N3)=-
FF de complete uitleg dan maar
In je achterbrug zit een "carrier" dit is bij de meeste quads een ronde bus. Hiermee kan je de ketting slapper/strakker zetten.
die carrier is meestal gegoten of gefreesd uit aluminium.
Meestal zit er aan de rand van de carrier een uitsparing gefreesd om je achteraslagers tegenaan te monteren. Dit is dus voor de buitenschalen.
Verder zit er ook meestal nog een bus in om je binnenschalen uit elkaar te houden. Als dit er niet zou zitten heb je kans om tijdens het aandraaien van de grote moer op je achteras een te grote druk op de binnenschalen te zetten en daardoor de schalen meteen al te beschadigen.
Zo beter
wel veel meestal gebruikt zie ik..
no worries

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 21:12
door cilinderhead
dat zou inderdaad kunnen niet aan gedacht

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 22:00
door Ardjuh
-=(R4N3)=- schreef:FF de complete uitleg dan maar :
In je achterbrug zit een "carrier" dit is bij de meeste quads een ronde bus. Hiermee kan je de ketting slapper/strakker zetten.
die carrier is meestal gegoten of gefreesd uit aluminium.
Meestal zit er aan de rand van de carrier een uitsparing gefreesd om je achteraslagers tegenaan te monteren. Dit is dus voor de buitenschalen.
Verder zit er ook meestal nog een bus in om je binnenschalen uit elkaar te houden. Als dit er niet zou zitten heb je kans om tijdens het aandraaien van de grote moer op je achteras een te grote druk op de binnenschalen te zetten en daardoor de schalen meteen al te beschadigen.
Zo beter
wel veel meestal gebruikt zie ik..
no worries

Je zit in de buurt, je vergeet alleen het belangrijkste te vermelden......
De passing van je as is een "losse" passing, hierdoor kun je normaal gesproken je as zonder problemen verwijderen.
Echter is het de bedoeling dat de binnenschalen van je lagers gaan draaien met je as mee, dus zal er toch een "vaste"
verbinding gemaakt moeten worden tussen je lagers en je as.
De hubs voor de remschijf/tandwiel zitten vast met een spline as dus die draaien altijd met de as mee.
Door de binnenschaal van het lager tegen deze hubs aan te drukken fosseer je binnenschaal mee te draaien met de
as dus. Omdat je maar 1 moer hebt om aan te draaien, maar wel alle 2 de binnenschalen van de lagers vast gezet
moeten worden (en er een afstand tussen zit) dient er een bus tussen gezet te worden.
Beetje wazig verhaal volgens mij... maar dit is wel het complete verhaal.

Re: waarvoor dient dit?? (achteras lagerhuis)
Geplaatst: wo 08 sep, 2010 23:10
door henry
nauw allemaal bedankt voor de uitleg, dat van Ardjuh en R4N3 klinkt mij heel aannemelijk in de oren.
Dus ik heb besloten om dat voor waarheid aan te nemen.
Bedankt
Henry