.:Black-Streak:.
Geplaatst: zo 10 okt, 2010 14:46
Hey hey, hier ben ik weer met een eigen project pagina.
Ik heb in april een brom-quad aangeschaft voor de fun. Gewoon een low budget opknapper voor de hobby.
Ik wilde al een tijdje een quad om mee te toeren op straat maar ben nog geen 18. Vandaar de keuze voor een Access Streak XL 50cc.
Na gezocht te hebben op marktplaats viel mijn oog op een zwarte van 4 jaar oud, kosten €800,-
Wel moest ik direct een voorband vervangen omdat deze lek/kapot was, de andere was ook al slecht dus dan maar meteen alle 2. Kosten 100 euro.
Zo zag de quad eruit toen ik hem net had..
Veel roest, slecht onderhouden, slechte remmen en super traag..
Voordat ik de quad sneller ging maken moest er eerst wat gebeuren aan de remmen en banden, met 50km/u had ik soms al moeite door een bocht te "driften" Een enkele keer brak de achterkant zelfs uit door de te gladde banden..
Dus eerst 2 nieuwe achter banden erop laten zetten, kosten 125 euro.
De remmen kon ik zelf gemakkelijk maken door de kabels iets bij te stellen, de achter rem werkte na een goede reiniging ook weer fatsoenlijk!
Tijdens het afstellen van de voor rem had ik de wielen eraf gehaald en merkte dat er wel erg veel speling zat op de lagers, via marktplaats 4 nieuwe lagers besteld en zelf erin geperst. Resultaat was geen speling meer en ook kon ik met losse handen rijden zonder dat de quad naar links of naar rechts trok. Een hele verbetering dus voor 15 euro!
Nu had ik wel genoeg van de traagheid van de quad, 50km/u vind ik nog niet zo'n ramp maar dan moet ie wel snel optrekken.
Ik heb toen een 70cc cilinder gekocht van het merk DR, een polini variateur, hebo koppeling, dellorto 19mm carburateur en een nieuwe v-snaar samen met wat afstel materialen zoals rollen en veren. Met dit alles reed ik 10km/u harder maar trok amper sneller weg. De bottleneck was de standaard uitlaat, hier viel weinig mee te bereiken. Gemaakte kosten: €250,-
Een week later heb ik voor €500,- nog een zelfde quad gekocht in nog slechtere staat, hierop zat wel een snelle uitlaat (quadder) en een betere cilinder (motoforce 70cc RPM). Deze quad zal ik gaan gebruiken als donor quad en volgend project.
Nu werd het pas tijd om het echt goed aan te pakken..
Ik had besloten het hele blok er onder uit te halen, op te knappen en te reviseren. Ook moest er een betere krukas as in om het geheel goed te laten blijven lopen.. Dus een doppler race krukas aangeschaft met C3 lagers. Kosten €100,-
Eerst maar eens het "oude" blok eronder uit, ziet er nog best goed uit! Ik heb blokjes gezien die in slechtere staat waren. Gelukkig zijn alle ophangpunten in orde en krijgen we alle bouten makkelijk los.
Toch na het demonteren er voor gekozen alles even te parel-stralen zodat het er weer vers uit ziet!
Ook de nerfbars maar even gestraald:
Omdat ik het pas gestraalde blok netjes wil houden en dat bijna onmogelijk is met het weer in dit land, heb ik het carter mat zwart gespoten met hitte bestendige lak. Daarna even een uurtje in de oven om uit te harden...
Dat ziet er wel strak uit! Nu mijn vriend even lief aankijken zodat hij de lagers om de as perst en vervolgens in het blok. Na 2 biertjes was hij zover..
Nu de rest erop en eraan:
De achteruit versnelling is helemaal uit elkaar geweest om te stralen, dus moeten er nieuwe lagers en keerringen in. Ook moet er olie bijgevuld worden. Kosten 30 euro.
Nu kan het hele zooitje weer in elkaar, met waar nodig nieuwe boutjes, moertjes en ringetjes..
Cilinder er op, ook deze heb ik mat zwart gespoten voor de "looks"
Ondertussen zijn de carterkap, nerfbars en waterpompdeksel zwart gecoat, hiervoor heb ik niets hoeven betalen!! Mijn vriend heeft dit via z'n werk gedaan, bedankt schat!
Nu alles klaar is kan de quad weer op gebouwd worden, wel natuurlijk eerst alles gereinigd!
Omdat de knipperlichten voor aan het stuur zitten en ik dat niet mooi vond heb ik 2 beugeltjes laten maken zodat ze onder de kappen kunnen.
Hierdoor kon ik ook een nieuw MX-Force stuur plaatsen, kosten €40,-
Nu is hij bijna af!! De bedoeling is dat zo'n beetje alles zwart word met chrome of gepolijste onderdelen.
Setup:
-Doppler krukas
-SKF C3 lagers
-Motoforce 70cc racing RPM
-Stage6 V-force 8 kleps membraan
-Dellorto 19mm carburateur
-Hebo verstelbare race koppeling
-Polini speedcontrol race variateur
-Malossi kevlar V-snaar
-Tecnigas Quadder
-Stage6 carbon membraan kleppen
-3,3 gram malossi variorollen, sproeier 92, hebo rode trekveren, malossi gele drukveer.
Topsnelheid 85km/u
Wat is er nog meer gedaan:
-Nieuwe nerfbar netjes
-Quadder demper vervangen door een ander exemplaar
-Blauwe ledstrips & schakelaar onder de quad gemaakt
-Extra aardingskabel gelegd tussen blok & frame
-Fiets computer als km teller
-Killswitch
-Temperatuur meter
Wat er nog moet gebeuren:
-Velgen zwart coaten/spuiten of polijsten
-Uitlaat opknappen/polijsten of vernieuwen
-Rem deksel,hendels &klauwen polijsten
-Andere knipperlichten
-Zadel hoes vernieuwen
-Nieuwe km teller (stuk)
-Nieuwe remschijf en remblokken
-..
Totale schade zover:+/- €2000,-
Laatste update: 10-10-10
Ik heb in april een brom-quad aangeschaft voor de fun. Gewoon een low budget opknapper voor de hobby.
Ik wilde al een tijdje een quad om mee te toeren op straat maar ben nog geen 18. Vandaar de keuze voor een Access Streak XL 50cc.
Na gezocht te hebben op marktplaats viel mijn oog op een zwarte van 4 jaar oud, kosten €800,-
Wel moest ik direct een voorband vervangen omdat deze lek/kapot was, de andere was ook al slecht dus dan maar meteen alle 2. Kosten 100 euro.
Zo zag de quad eruit toen ik hem net had..
Veel roest, slecht onderhouden, slechte remmen en super traag..
Voordat ik de quad sneller ging maken moest er eerst wat gebeuren aan de remmen en banden, met 50km/u had ik soms al moeite door een bocht te "driften" Een enkele keer brak de achterkant zelfs uit door de te gladde banden..
Dus eerst 2 nieuwe achter banden erop laten zetten, kosten 125 euro.
De remmen kon ik zelf gemakkelijk maken door de kabels iets bij te stellen, de achter rem werkte na een goede reiniging ook weer fatsoenlijk!
Tijdens het afstellen van de voor rem had ik de wielen eraf gehaald en merkte dat er wel erg veel speling zat op de lagers, via marktplaats 4 nieuwe lagers besteld en zelf erin geperst. Resultaat was geen speling meer en ook kon ik met losse handen rijden zonder dat de quad naar links of naar rechts trok. Een hele verbetering dus voor 15 euro!
Nu had ik wel genoeg van de traagheid van de quad, 50km/u vind ik nog niet zo'n ramp maar dan moet ie wel snel optrekken.
Ik heb toen een 70cc cilinder gekocht van het merk DR, een polini variateur, hebo koppeling, dellorto 19mm carburateur en een nieuwe v-snaar samen met wat afstel materialen zoals rollen en veren. Met dit alles reed ik 10km/u harder maar trok amper sneller weg. De bottleneck was de standaard uitlaat, hier viel weinig mee te bereiken. Gemaakte kosten: €250,-
Een week later heb ik voor €500,- nog een zelfde quad gekocht in nog slechtere staat, hierop zat wel een snelle uitlaat (quadder) en een betere cilinder (motoforce 70cc RPM). Deze quad zal ik gaan gebruiken als donor quad en volgend project.
Nu werd het pas tijd om het echt goed aan te pakken..
Ik had besloten het hele blok er onder uit te halen, op te knappen en te reviseren. Ook moest er een betere krukas as in om het geheel goed te laten blijven lopen.. Dus een doppler race krukas aangeschaft met C3 lagers. Kosten €100,-
Eerst maar eens het "oude" blok eronder uit, ziet er nog best goed uit! Ik heb blokjes gezien die in slechtere staat waren. Gelukkig zijn alle ophangpunten in orde en krijgen we alle bouten makkelijk los.
Toch na het demonteren er voor gekozen alles even te parel-stralen zodat het er weer vers uit ziet!
Ook de nerfbars maar even gestraald:
Omdat ik het pas gestraalde blok netjes wil houden en dat bijna onmogelijk is met het weer in dit land, heb ik het carter mat zwart gespoten met hitte bestendige lak. Daarna even een uurtje in de oven om uit te harden...
Dat ziet er wel strak uit! Nu mijn vriend even lief aankijken zodat hij de lagers om de as perst en vervolgens in het blok. Na 2 biertjes was hij zover..
Nu de rest erop en eraan:
De achteruit versnelling is helemaal uit elkaar geweest om te stralen, dus moeten er nieuwe lagers en keerringen in. Ook moet er olie bijgevuld worden. Kosten 30 euro.
Nu kan het hele zooitje weer in elkaar, met waar nodig nieuwe boutjes, moertjes en ringetjes..
Cilinder er op, ook deze heb ik mat zwart gespoten voor de "looks"
Ondertussen zijn de carterkap, nerfbars en waterpompdeksel zwart gecoat, hiervoor heb ik niets hoeven betalen!! Mijn vriend heeft dit via z'n werk gedaan, bedankt schat!
Nu alles klaar is kan de quad weer op gebouwd worden, wel natuurlijk eerst alles gereinigd!
Omdat de knipperlichten voor aan het stuur zitten en ik dat niet mooi vond heb ik 2 beugeltjes laten maken zodat ze onder de kappen kunnen.
Hierdoor kon ik ook een nieuw MX-Force stuur plaatsen, kosten €40,-
Nu is hij bijna af!! De bedoeling is dat zo'n beetje alles zwart word met chrome of gepolijste onderdelen.
Setup:
-Doppler krukas
-SKF C3 lagers
-Motoforce 70cc racing RPM
-Stage6 V-force 8 kleps membraan
-Dellorto 19mm carburateur
-Hebo verstelbare race koppeling
-Polini speedcontrol race variateur
-Malossi kevlar V-snaar
-Tecnigas Quadder
-Stage6 carbon membraan kleppen
-3,3 gram malossi variorollen, sproeier 92, hebo rode trekveren, malossi gele drukveer.
Topsnelheid 85km/u
Wat is er nog meer gedaan:
-Nieuwe nerfbar netjes
-Quadder demper vervangen door een ander exemplaar
-Blauwe ledstrips & schakelaar onder de quad gemaakt
-Extra aardingskabel gelegd tussen blok & frame
-Fiets computer als km teller
-Killswitch
-Temperatuur meter
Wat er nog moet gebeuren:
-Velgen zwart coaten/spuiten of polijsten
-Uitlaat opknappen/polijsten of vernieuwen
-Rem deksel,hendels &klauwen polijsten
-Andere knipperlichten
-Zadel hoes vernieuwen
-Nieuwe km teller (stuk)
-Nieuwe remschijf en remblokken
-..
Totale schade zover:+/- €2000,-
Laatste update: 10-10-10