Cardo Scala Rider Q2 Multiset XL Bike-To-Bike
Geplaatst: wo 03 nov, 2010 23:16
Ik ga de laatste tijd erg vaak met een vriend van me lekker op zondagmiddag een eindje toeren, we stopten altijd iig ieder half uur om ff bij te praten. Dat is nogal onhandig dus hebben we besloten om te kijken voor een communicatiesetje.
De keuze was een walkietalkie of een speciaal systeem voor motorrijders (waarvan de bekendste de Cardo Scala Rider is)
Ik probeer hieronder een goed vergelijk te geven tussen de walkietalkie en de scala rider.
Walkietalkie
Voordelen:
- Goedkoop
- Ver bereik
- Kan met veel mensen communiceren
- Voor het inschakelen dmv stem (VOX) kunnen meerdere niveaus geselecteerd worden
Nadelen:
- Draden nodig of een dure bleutooth walkietalkie
- Veel extra dingen nodig voordat de set compleet is, denk aan speakers, microfoon, tussenstuk etc.
- Je kunt niet tegelijkertijd praten
Cardo Scala Rider
Voordelen:
- Draadloos systeem
- Mobiel ed kunnen er ook op aangesloten worden
- Speciaal gemaakt voor gebruik op de motor
- Waterbestendig
- Je kunt door elkaar praten
Nadelen:
- Kan eigenlijk maar met 1 persoon communiceren, je kunt wel met twee personen communiceren, maar die personen kunnen volgens mij niet met elkaar communiceren
- Duur
- De maximale afstand waarover gecommuniceerd kan worden is maar 500m, volgens de fabriek
De voordelen zoals automatische inschakeling als je gaat praten, aanpassing aan omgevingsgeluid, ruisfilter ed noem ik niet omdat dit bij de duurdere walkietalkies ook te verkrijgen is.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Cardo Scala Rider, omdat we tot nu toe meestal met zn tweeën rijden, omdat we toch niet meer dan 500m uit elkaar rijden, omdat het een draadloos systeem is en omdat de mobiel er ook aan gekoppeld kan worden. Als we vaak met meerderen gaan rijden kan er alsnog een bluetooth walkietalkie aangeschaft worden, deze is wel vrij duur, maar ik heb het idee dat die technologie in opkomst is, dus ze worden nog goedkoper.
De Scala Rider is verkrijgbaar met een bedraade en een microfoon met flexibele hals, omdat ik m gebruik in een crosshelm is de bedraade microfoon totaal niet handig omdat deze niet goed gepositioneerd kan worden.
Wij hebben de Multiset XL Bike-To-Bike gekocht omdat 1 set goedkoper is en omdat het eigenlijk 2 losse sets in 1 zijn, alles wat je nodig hebt zit er in. Er is ook een set voor intercom communicatie, maar dat is alleen voor bijrijders.
Kostprijs
De prijzen variëren van € 245,- tot € 340,- . Digitaal Street was met afstand de goedkoopste, dus daar hebben we m maar besteld. Dat was een goede keuze, bezorging binnen een paar dagen en de set was uiteraard compleet.
Inhoud van de mooie doos
- 2x Bluetooth handsfree-module
- 2x bevestigingsbeugel met microfoon en stereo oortelefoon
- 2x montagegereedschap
- 1x snelstartgids
- 2x Opberghoesje
- 2x Plakstrip voor montage zonder beugel
- 2x 220V. Lader
- 2x kabel voor MP3
Gebruiksvriendelijkheid
Het eerste wat eigenlijk moet gebeuren is het monteren van de Scala Rider op de helm, dit kan gewoon door een klem die dmv 2 schroeven geklemd wordt op de rand van de helm, tussen de buitenkant en de binnenbekleding. Het kan zijn dat je een beetje creatief moet zijn, zoals de binnenbekleding lostrekken. Als het helemaal niet wil kan de bevestigingsbeugel ook gelijmd worden.
Daarna moet het systeem ingeschakeld worden, na goed lezen van de handleiding is dit erg makkelijk, alles wordt bevestigd met geluidssignalen.
Het koppelen met de mobiele telefoon ging ook erg goed, het kan zijn dat je het een keer opnieuw moet doen, maar de keren erna gaat het koppelen automatisch.
Het koppelen met de andere Scala Rider gaf eerst wat problemen, vaak was het bij de ene persoon goed, maar dan kon de andere hem niet verstaan. Na een keer aan- en uitschakelen lukt het wel. Afgelopen zondag ging het voor het eerst (4e keer gebruik) in 1x goed!
De volume knopjes moeten wel erg hard ingedrukt worden. Als je hard genoeg drukt wordt het ook bevestigd met een geluidssignaal, dus dat is geen probleem.
Het gebruik
Als alles eenmaal werkt is het een geweldig systeem. Het geluid kan hard genoeg, je kunt elkaar goed verstaan. Boven de 80km/h hoor je wel heel veel ruis (het gaat hier wel om gebruik in een crosshelm, maar in ander reviews had ik deze ervaring ook al gelezen), dus tot de 80km/h is het super, maar daarboven is het niet echt goed.
De automatische inschakeling als je gaat praten werkt wel, maar dit is te gevoelig. Het kan ook liggen aan de crosshelm. Maar dit systeem werkt alleen goed onder de 40km/h, dus dat schakelen wij telkens uit. Het is jammer dat de spraakherkenning iedere keer bij het aanzetten van het systeem uitgezet moet worden, al is het alleen maar 2 knopjes ingedrukt houden voor een korte tijd. Het starten van een gesprek gebeurd dan door een knopje in te drukken op het kastje aan de zijkant van het systeem.
Na een halve minuut geen geluid schakelt het systeem uit, dit werkt ook niet helemaal goed door teveel omgevingsgeluid.
Bellen onder het rijden werkt erg goed, de spraakfuncties van een mobiel kunnen gebruikt worden.
Helaas kan er geen telefoongeluid via de bleutooth doorgestuurd worden, daardoor hoor je het niet als je een sms krijgt. Dit kan opgelost worden door het kabeltje te gebruiken. Deze heeft een jack-plug die in mijn mobiel past, deze plug past ook in de mp3-speler. Muziek luisteren vind ik niets op de quad, het motorgeluid is veel mooier! Maar ik heb het toch getest, de geluidskwaliteit is wel erg slecht. Ook is het jammer dat dan een kabeltje nodig is, dit is toch best wel onhandig. De speakers zijn niet gemaakt om muziek door te luisteren, de spraak is wel super!
Het radio luisteren heb ik niet getest, ik heb wel in andere reviews gelezen dat dit niet goed werkt doordat de frequentie niet automatisch aangepast wordt.
De accuduur is gewoon goed, ik denk dat de 8u spraaktijd die de fabriek opgeeft wel ongeveer klopt!
Het bereik is wel slecht
Conclusie
Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb geprobeerd om al mijn ervaringen te verwerken en zo een zo volledig mogelijke review te schrijven.
Ik heb tot nu toe ontzettend veel plezier gehad van het systeem, bij lekker toeren is onze gemiddelde snelheid toch veel lager dan 80km/h (daarboven is er veel ruis) en bij snelle stukken kan het systeem zo ff uitgezet worden. We hebben al een paar keer de hele rit met elkaar gepraat, 1.30u lang
Het koppelen geeft wel eens wat problemen, maar dit werkt uiteindelijk toch.
Helaas moet de automatische spraakinschakeling (VOX) iedere keer weer opnieuw uitgeschakeld worden.
Het bereik is erg slecht, de 500m wordt echt niet gehaald, dit wordt alleen gehaald op een uitgestrekte vlakte. In de stad is het bereik maar 100m denk ik.
Het systeem ziet er robuust en degelijk uit en dat is het volgens mij ook!
Als er nog vragen zijn of feedback of spel- en formuleringsfouten ofzo dan hoor ik het graag!
De keuze was een walkietalkie of een speciaal systeem voor motorrijders (waarvan de bekendste de Cardo Scala Rider is)
Ik probeer hieronder een goed vergelijk te geven tussen de walkietalkie en de scala rider.
Walkietalkie
Voordelen:
- Goedkoop
- Ver bereik
- Kan met veel mensen communiceren
- Voor het inschakelen dmv stem (VOX) kunnen meerdere niveaus geselecteerd worden
Nadelen:
- Draden nodig of een dure bleutooth walkietalkie
- Veel extra dingen nodig voordat de set compleet is, denk aan speakers, microfoon, tussenstuk etc.
- Je kunt niet tegelijkertijd praten
Cardo Scala Rider
Voordelen:
- Draadloos systeem
- Mobiel ed kunnen er ook op aangesloten worden
- Speciaal gemaakt voor gebruik op de motor
- Waterbestendig
- Je kunt door elkaar praten
Nadelen:
- Kan eigenlijk maar met 1 persoon communiceren, je kunt wel met twee personen communiceren, maar die personen kunnen volgens mij niet met elkaar communiceren
- Duur
- De maximale afstand waarover gecommuniceerd kan worden is maar 500m, volgens de fabriek
De voordelen zoals automatische inschakeling als je gaat praten, aanpassing aan omgevingsgeluid, ruisfilter ed noem ik niet omdat dit bij de duurdere walkietalkies ook te verkrijgen is.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Cardo Scala Rider, omdat we tot nu toe meestal met zn tweeën rijden, omdat we toch niet meer dan 500m uit elkaar rijden, omdat het een draadloos systeem is en omdat de mobiel er ook aan gekoppeld kan worden. Als we vaak met meerderen gaan rijden kan er alsnog een bluetooth walkietalkie aangeschaft worden, deze is wel vrij duur, maar ik heb het idee dat die technologie in opkomst is, dus ze worden nog goedkoper.
De Scala Rider is verkrijgbaar met een bedraade en een microfoon met flexibele hals, omdat ik m gebruik in een crosshelm is de bedraade microfoon totaal niet handig omdat deze niet goed gepositioneerd kan worden.
Wij hebben de Multiset XL Bike-To-Bike gekocht omdat 1 set goedkoper is en omdat het eigenlijk 2 losse sets in 1 zijn, alles wat je nodig hebt zit er in. Er is ook een set voor intercom communicatie, maar dat is alleen voor bijrijders.
Kostprijs
De prijzen variëren van € 245,- tot € 340,- . Digitaal Street was met afstand de goedkoopste, dus daar hebben we m maar besteld. Dat was een goede keuze, bezorging binnen een paar dagen en de set was uiteraard compleet.
Inhoud van de mooie doos
- 2x Bluetooth handsfree-module
- 2x bevestigingsbeugel met microfoon en stereo oortelefoon
- 2x montagegereedschap
- 1x snelstartgids
- 2x Opberghoesje
- 2x Plakstrip voor montage zonder beugel
- 2x 220V. Lader
- 2x kabel voor MP3
Gebruiksvriendelijkheid
Het eerste wat eigenlijk moet gebeuren is het monteren van de Scala Rider op de helm, dit kan gewoon door een klem die dmv 2 schroeven geklemd wordt op de rand van de helm, tussen de buitenkant en de binnenbekleding. Het kan zijn dat je een beetje creatief moet zijn, zoals de binnenbekleding lostrekken. Als het helemaal niet wil kan de bevestigingsbeugel ook gelijmd worden.
Daarna moet het systeem ingeschakeld worden, na goed lezen van de handleiding is dit erg makkelijk, alles wordt bevestigd met geluidssignalen.
Het koppelen met de mobiele telefoon ging ook erg goed, het kan zijn dat je het een keer opnieuw moet doen, maar de keren erna gaat het koppelen automatisch.
Het koppelen met de andere Scala Rider gaf eerst wat problemen, vaak was het bij de ene persoon goed, maar dan kon de andere hem niet verstaan. Na een keer aan- en uitschakelen lukt het wel. Afgelopen zondag ging het voor het eerst (4e keer gebruik) in 1x goed!
De volume knopjes moeten wel erg hard ingedrukt worden. Als je hard genoeg drukt wordt het ook bevestigd met een geluidssignaal, dus dat is geen probleem.
Het gebruik
Als alles eenmaal werkt is het een geweldig systeem. Het geluid kan hard genoeg, je kunt elkaar goed verstaan. Boven de 80km/h hoor je wel heel veel ruis (het gaat hier wel om gebruik in een crosshelm, maar in ander reviews had ik deze ervaring ook al gelezen), dus tot de 80km/h is het super, maar daarboven is het niet echt goed.
De automatische inschakeling als je gaat praten werkt wel, maar dit is te gevoelig. Het kan ook liggen aan de crosshelm. Maar dit systeem werkt alleen goed onder de 40km/h, dus dat schakelen wij telkens uit. Het is jammer dat de spraakherkenning iedere keer bij het aanzetten van het systeem uitgezet moet worden, al is het alleen maar 2 knopjes ingedrukt houden voor een korte tijd. Het starten van een gesprek gebeurd dan door een knopje in te drukken op het kastje aan de zijkant van het systeem.
Na een halve minuut geen geluid schakelt het systeem uit, dit werkt ook niet helemaal goed door teveel omgevingsgeluid.
Bellen onder het rijden werkt erg goed, de spraakfuncties van een mobiel kunnen gebruikt worden.
Helaas kan er geen telefoongeluid via de bleutooth doorgestuurd worden, daardoor hoor je het niet als je een sms krijgt. Dit kan opgelost worden door het kabeltje te gebruiken. Deze heeft een jack-plug die in mijn mobiel past, deze plug past ook in de mp3-speler. Muziek luisteren vind ik niets op de quad, het motorgeluid is veel mooier! Maar ik heb het toch getest, de geluidskwaliteit is wel erg slecht. Ook is het jammer dat dan een kabeltje nodig is, dit is toch best wel onhandig. De speakers zijn niet gemaakt om muziek door te luisteren, de spraak is wel super!
Het radio luisteren heb ik niet getest, ik heb wel in andere reviews gelezen dat dit niet goed werkt doordat de frequentie niet automatisch aangepast wordt.
De accuduur is gewoon goed, ik denk dat de 8u spraaktijd die de fabriek opgeeft wel ongeveer klopt!
Het bereik is wel slecht
Conclusie
Het is een lang verhaal geworden, maar ik heb geprobeerd om al mijn ervaringen te verwerken en zo een zo volledig mogelijke review te schrijven.
Ik heb tot nu toe ontzettend veel plezier gehad van het systeem, bij lekker toeren is onze gemiddelde snelheid toch veel lager dan 80km/h (daarboven is er veel ruis) en bij snelle stukken kan het systeem zo ff uitgezet worden. We hebben al een paar keer de hele rit met elkaar gepraat, 1.30u lang
Het koppelen geeft wel eens wat problemen, maar dit werkt uiteindelijk toch.
Helaas moet de automatische spraakinschakeling (VOX) iedere keer weer opnieuw uitgeschakeld worden.
Het bereik is erg slecht, de 500m wordt echt niet gehaald, dit wordt alleen gehaald op een uitgestrekte vlakte. In de stad is het bereik maar 100m denk ik.
Het systeem ziet er robuust en degelijk uit en dat is het volgens mij ook!
Als er nog vragen zijn of feedback of spel- en formuleringsfouten ofzo dan hoor ik het graag!