HOWTO: Gusset kit maken
Geplaatst: za 18 dec, 2010 17:21
Ik ben bezig om mijn 2006 TRX450R een rebuild te geven.
Als eerste op de TO DO lijst was een gusset kit voor het frame. Hieronder zal ik het hoe/wat/waarom enz uitleggen.
Een "gusset kit"dient ervoor je frame te verstevigen zodat het niet meer vervormd,tordeerd en/of scheurt.
Vooral in de USA wordt dit heel veel gedaan.
Het is niet duur om te maken,je hebt een stuk standaard plaatstaal nodig van3MM dik en een kleine Haakse slijper met een borstel, een doorslijpschijf en een schuurborstel. VERGEET OOK JE VEILIGHEIDSBRIL NIET!!!!!!!!!
Eerst op Internet de kit opzoeken die je wilt. Ik heb voor de voorbeeldplaatjes de TeixeiraTech-kit gebruikt omdat deze fabrikant een duidelijke manual op internet heeft staan onder deze link: http://www.teixeiratech.com/TRX%20450R% ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ...Voor de kit zelf heb ik de Lonestar racing specs gebruikt.
Je kan iig al de ringen van de achterbug en vering doorlassen: (foto is van VOOR het laswerk)
Zorg er voor dat je frame schoon is,CO2 lassen gaat verreweg het beste op blank ijzer. Zit er verf kan je nooit een mooie gelijkmatige las erop leggen. ..Heb je de spullen niet voorhanden(ik ook niet dus), kan je het bij je lokale constructiebedrijf voor een paar tientjes laten lassen. Het voorwerk kan je iig zelf en scheelt je bakken eurie!
Moeilijke stukken kan je het beste eerst van karton of papier maken en als het goed is overtrekken op je plaatstaal.
Door alle stukjes een nummer te geven kan je ze later makkelijk op zijn plek zetten om afgelast te worden. Ik heb alle rechtse stukken gewoon genummerd en alle linkse stukken met een nummer en een"L"gemarkeerd.
Voordat het hele zooitje vastgelast zit in het frame kun je beter alle stukjes met de schuurschijf netjes afwerken. als ze los zijn is dit een fluitje van een cent....zitten ze in je frame is het tobben tot en met
Na een dagje slijpen heb je dit ong op de werkbank liggen
Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
No worries
Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
No worries
Als eerste op de TO DO lijst was een gusset kit voor het frame. Hieronder zal ik het hoe/wat/waarom enz uitleggen.
Een "gusset kit"dient ervoor je frame te verstevigen zodat het niet meer vervormd,tordeerd en/of scheurt.
Vooral in de USA wordt dit heel veel gedaan.
Het is niet duur om te maken,je hebt een stuk standaard plaatstaal nodig van3MM dik en een kleine Haakse slijper met een borstel, een doorslijpschijf en een schuurborstel. VERGEET OOK JE VEILIGHEIDSBRIL NIET!!!!!!!!!
Eerst op Internet de kit opzoeken die je wilt. Ik heb voor de voorbeeldplaatjes de TeixeiraTech-kit gebruikt omdat deze fabrikant een duidelijke manual op internet heeft staan onder deze link: http://www.teixeiratech.com/TRX%20450R% ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ...Voor de kit zelf heb ik de Lonestar racing specs gebruikt.
Je kan iig al de ringen van de achterbug en vering doorlassen: (foto is van VOOR het laswerk)
Zorg er voor dat je frame schoon is,CO2 lassen gaat verreweg het beste op blank ijzer. Zit er verf kan je nooit een mooie gelijkmatige las erop leggen. ..Heb je de spullen niet voorhanden(ik ook niet dus), kan je het bij je lokale constructiebedrijf voor een paar tientjes laten lassen. Het voorwerk kan je iig zelf en scheelt je bakken eurie!
Moeilijke stukken kan je het beste eerst van karton of papier maken en als het goed is overtrekken op je plaatstaal.
Door alle stukjes een nummer te geven kan je ze later makkelijk op zijn plek zetten om afgelast te worden. Ik heb alle rechtse stukken gewoon genummerd en alle linkse stukken met een nummer en een"L"gemarkeerd.
Voordat het hele zooitje vastgelast zit in het frame kun je beter alle stukjes met de schuurschijf netjes afwerken. als ze los zijn is dit een fluitje van een cent....zitten ze in je frame is het tobben tot en met
Na een dagje slijpen heb je dit ong op de werkbank liggen
Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
No worries
Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
No worries