Pagina 1 van 1

Uitlaat 96db

Geplaatst: zo 09 jan, 2011 13:49
door stanse
Hallo allemaal,

Ik vroeg me iets af, er word overal gezegd dat er vanaf volgend jaar maar 94db meer mag gemaakt worden,
vorig jaar was dat 96db maar daar werd toch niet veel op gecontroleerd? :?
Nu was mijn vraag of je met een 96db uitlaat echt nergens meer zou kunnen rijden? :roll:

Mvg,
Stanse

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: zo 09 jan, 2011 17:50
door raptordegekste
hallo, dat was mij ook ter oren gekomen.
Ik denk dat dit wat serieuzer wordt genomen bij wedstrijden bijvoorbeeld waar de knmv controleerd.
lijkt me sterk dat elke crossclub bij trainingen met zon decibelmeter gaat controleren.
kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk :oops:

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: zo 09 jan, 2011 19:16
door Tegazo
Weet iemand toevallig vanaf hoeveel meter er gemeten wordt en of dit recht achter of naast de quad gebeurt?

Ik heb een DB meter liggen op m'n werk maar zit uiteraard een zeer groot verschil in vanaf de positie dat gemeten wordt.

Waar is de officiële richtlijn terug te vinden?

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: zo 09 jan, 2011 19:40
door Tegazo
Uiteindelijk toch nog zelf wat gevonden over de meting:

6. Hoe wordt er gemeten?

Uitgangspunt is dat de meting plaatsvindt volgens de dynamische meetmethode. Dat houdt in dat

op een acceleratiepunt langs de baan een geluidsmeter wordt opgesteld, 7,5 meter uit het midden

van de meest gekozen rijbaan. Zie verder de MX reglementen.

Bij de meter staan geluid(club)- officials die bijhouden wat het gemeten geluid is per rijder. Maak

je teveel geluid, dan wordt je door de geluid(club)official uit de baan gehaald en verteld dat je

teveel geluid maakt en dat eerst moet oplossen voordat je weer in de baan mag.

Op officiële wedstrijden zijn clubofficials of bondsofficials belast met geluidmeten.

Bij produceren van te veel geluid krijg je een waarschuwing dan wel een reglementaire straf.

Een club kan er ook, als extra, voor kiezen om een geluidscontainer bij het circuit te plaatsen en

via een extra geluidsmeting in deze container te controleren of jouw motor niet teveel geluid

maakt voordat je in de baan mag.

© 2010 KNMV-MON 2 versie: 22/10/2010

Deze zogenaamde containermet ing is geen officiële meetmethode, maar wel belangrijk voor de club ter voorkoming van overschrijding van de geluidsnorm in de vergunning van de club.

Voorkomen is beter dan genezen .

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 16:20
door sander saes
hallo,

iedere crossclub moet controleren als iedereen gemeten moet worden rijd niemand meer
sommige wel ik zit goed met mijn decibel gelukkig :D
op wedstrijden teveel decibel mag je niet mee rijden

gr sander

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: ma 10 jan, 2011 16:52
door cilinderhead
en als je standaard uitlaat nou teveel herrie maakt en een DB killer hier niet in kan. ( 2 takt. ) ?

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: di 11 jan, 2011 19:24
door kolkie
eventueel een langere demper er op zetten of een demper van een cross/enduro motor, de enduro heeft deze norm al iig vanaf vorig jaar dus er is genoeg op de markt waar je mee onder de geluids norm blijft

René

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: di 11 jan, 2011 19:25
door sander saes
kolkie schreef:eventueel een langere demper er op zetten of een demper van een cross/enduro motor, de enduro heeft deze norm al iig vanaf vorig jaar dus er is genoeg op de markt waar je mee onder de geluids norm blijft

René

niet alle dempers van enduro zijn de norm goed
de moters worden dan te warm dat is het volgende probleem

gr sander

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: di 11 jan, 2011 19:29
door cilinderhead
tja kan... maar dan moet je er nog een vinden die op mijn quad kan, en dat die ook nog is goed blijft lopen. en dan ook eentje die onder de grens komt... :p

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: di 11 jan, 2011 19:35
door sander saes
cilinderhead schreef:voor een gasgas 300?, veel op de markt...? van een enduro? dat is precies de zelfde uitlaat als dat k nu heb.... :lol: dat wordt m niet denk.... :p weet nog niet hoeveel db hij produceert maar k ben bang dat hij er overheen gaat.

Maar wordt wel leuk een grens gesteld, maar kijken niet naar de mensen die hier niet onder Kunnen komen... hoop dat ik der onder zit anders heb ik een probleem :lol:
hallo rick

dat kan best wel mee vallen eerst meten denk ik :D
anders ben ik bang dat je geen goede uitlaat kunt krijgen
gr sander

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: di 15 mar, 2011 22:43
door hansbeens
Geef je ogen op de crossbaan even 3 ronden de kost waar die db meter staat.Bij de vierde ronde gas los op de plek waar die staat ben je er voorbij gas erop.

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: wo 06 apr, 2011 07:33
door ronaldcollignon
Hier in NL word de regel van 94 dB wel toegepast, maar zo te zien rijd jij met een Raptor 250 ??
Ookal haal je van je originele uitlaat de spark-arrestor (stalen filtertje) eruit, dan nog maakt hij maar 92 dB.
Dus dan zit je altijd goed!
Groeten Ronald.

raptordegekste schreef:hallo, dat was mij ook ter oren gekomen.
Ik denk dat dit wat serieuzer wordt genomen bij wedstrijden bijvoorbeeld waar de knmv controleerd.
lijkt me sterk dat elke crossclub bij trainingen met zon decibelmeter gaat controleren.
kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk :oops:

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: zo 24 apr, 2011 16:19
door sander.w
ven de niewuwe hgs uitlaten (de stillen) halen die 94 db ok niet die komen ook gwn met 97 en die worden gwn goed gekeurt :oops: dus je zouw met je uitlaat gwn kunnen blijven rijden joh ik zouw me niet te druk maken

Re: Uitlaat 96db

Geplaatst: ma 09 mei, 2011 22:33
door venzi
96 DB is wel erg laag... wordt er DBa of DBc gemeten dan? want als het DBc is valt het nog hoger uit :P