Pagina 1 van 2

Schakelen Quad

Geplaatst: do 24 mar, 2011 17:42
door Kevswi
Beste,

hoe werkt het schakelen op een quad ?
En de achteruit, hoe zet je die er in ?
Betreft een Raptor 660 uit 2003

Groeten Kevin

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: do 24 mar, 2011 19:47
door micky010
1 is naar beneden en de rest is om hoog schakelen

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: vr 25 mar, 2011 17:24
door XeromeX
en neutraal zit "half" (voor je gevoel) tussen 1 en 2 in

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: za 26 mar, 2011 14:49
door Haagje
Mijn mooie aangepast how to van een andere site :D

Schakelen
1. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwielen kunt verbreken. Wanneer je hem in knijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwielen en de motor --> je staat dus stil.
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
4. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van de achterwielen.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
6. De basis is:
- Wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- Wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraal stand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboard dat aangeeft dat je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
7. Schakelen:
- Zorg ervoor dat je quad gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag. Hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat.
Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen. Laat nu heel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat. Dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap:
. Opschakelen:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word . Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug .
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt .

9. Afremmen en terug schakelen:
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: za 26 mar, 2011 21:14
door kaprins
Mooie uitleg bedankt !

Heeft een 660 btw 5 versnellingen ?

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: zo 27 mar, 2011 11:32
door Boncari
ja

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: vr 01 apr, 2011 20:31
door NillesGilles
De achteruit zit onder de 1ste, die je alleen kunt inschakelen door een ontgrendelings knop te bedienen bij het rechter spatbord.

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: ma 04 apr, 2011 13:06
door Anoniem43235
En lukt het schakelen al een beetje? :D
Gr

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: wo 20 jul, 2011 08:28
door dirt-driver
hey goede beschrijving!
ik heb hem nog maar ens na gelopen of ik het goed deed :crosser:
maar dat gas hou ik er gewoon op bij het schakelen, anders zakt het toerental teveel :p
ooit zet ik een lijmklem op men gashendel, dan heb ik een duim vrij :mrgreen:

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: wo 20 jul, 2011 09:25
door yamahakoppel
@ dirt-driver je doet maar :roll: ofwel begeeft uw versnellingsbak het ofwel uw koppelingsplaten maar iets moet er toch kapot
zodra je uw koppeling in knijpt verhoogd het toerental omdat moter zonder belasting aan het draaien is tandwielen gaan sneller draaien en jij duwt een vitesse hoger waardoor alles eigenlijk trager zou moeten gaan draaien zodra je uw koppeling lost moet alles gelijk afgesteld worden.
met gevolg uw koppeling word harder belast en begint te slippen en als deze bv. niet zou slippen komen al die krachten op uw tandwielen en assen zodat die het ooit wel begeven
ik zou zeggen leert eerst rijden en laat dan uw quad eens na kijken ofwel is koppeling erdoor ofwel is uw cilinder ram op want iets scheeld er wel

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: di 26 jul, 2011 12:20
door dirt-driver
ik heb mijn quad niet gekocht om te kussen, anders zocht ik wel een vriendin.
op de baan geef ik flink gas, en in de garage onderhoud ik hem met liefde.
ik heb eigelijk een liefde/haatverhouding met mijn quad :evil: :crosser:

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: di 26 jul, 2011 17:56
door Jason McCoy
Huh, wat een onzin.

Kopele allen als je optrekt hoor. Omhoog schakelen, gas los en schakelen zonder te koppelen. Dan verlies je minst momentum.
Of idd koppelen en gas erop houden.
Kijk maar wat je t fijnst vind. de boel ploft toch niet hoor.

Heb mn raptor nu 2 en half jaar en met crossen schakel ik altijd op zonder te koppelen. Werkt prima.

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 21:30
door Vaatilover
fijne beschrijving!
ik heb van de week een barossa 250cc gekocht met schakel.
Kan hem woensdag ophalen:)
heb alleen automaat gereden dus hoop dat het lukt.
gaat schakelen met hakken ook? of zijn er geen meiden hier?:P

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 21:51
door Jazzy
Met hakken? Je voeten staan op die steuntjes en moeten dus wel kunnen kantelen, zowel voor het remmen met achter (doe je niet zo vaak) als voor het schakelen. Je moet dus wel goed kunnen bewegen.

Maar als je ijdel bent, je linkerschoen heeft aan de bovenkant best wat te lijden door het omhoogtikken van het schakelpookje. Daarom rij ik ook liever niet op de quad met mijn Van Bommels aan. :)

Re: Schakelen Quad

Geplaatst: ma 31 okt, 2011 09:41
door Lazii
Jazzy heeft gelijk. Het is niet praktisch (denken we, nog nooit geprobeerd :p) en je schoenen zien er van af.
Ik heb ooit eens met mijn witte schoenen gereden, heel de tip zag na afloop zwart.