How to: pcV+Autotune Installeren en instellen.
Geplaatst: di 19 apr, 2011 01:13
Hi tuning fanaten,
Aangezien ik toch bezig ben met met de PcV kan ik net zo goed een Howto maken voor de mensen die interresse hebben en/of vragen over hoe ,wat en waar.
Dit is een voornamelijk op Raptor gebaseerd verhaal maar het principe geld voor alle EFI atv,s hetzelfde.
Let op!, ik ben zelf ook geen expert. dit is mijn ervaring en zegt dus niet dat dit de gouden weg is.
Zoals de meeste wel weten is de powercommander een computer die de hoofdcomputer van de ATV misleid door valse waardes door te sturen zodat de hoofdcomputer hierop reageert en z,n brandstof waardes veranderd zoals wij het graag zien.
Door de waardes aan te passen naar onze zin kunnen we hierdoor een betere Air/fuel Ratio creeren en/of hogere prestaties verkrijgen.
De powercommander veranderd alleen het brandstof percentage en doet niets aan de ontstekingstiming.
dit kan ook maar daar heb je weer een aparte module voor nodig.
0: benodigdheden:
wat basic tools, tyraps en een multimeter.
1: Installatie:
dit is m dan in al z,n glorie, de PCV(links) en Autotune+Wideband sensor(rechts)
Voor de installatie zou ik aanraden om de accu even te ontkoppelen.
je weet maar nooit wat er kan gebeuren
Verwijder de voorste kappen, en daarna de benzinetank zodat je de gasklep goed kunt bereiken.
Verwijder ook het achterkapje waar zich het achterlicht bevind.
Zoek een mooi plaatsje voor de PCV en de Autotune modules, meest voorkomende plekken zijn achterin het gereedschaps bakje
en in het filterhuis.
Een andere plek is ook geen enkel probleem als je maar zorgt dat je er ten alle tijden makkelijk bij kunt om later de pc in te prikken en gegeven te down/uppen.
Leg de kabel van de PCV via de linkerzijde(bakboord)langs de accu steek voorbij de accu over naar de rechterzijde langs de kabels die er al liggen en zorg dat de stekkers bij de TPS(Throttle Position Sensor)en de Fuel Injector uitkomen.
TPS:
Fuel injector:
LETOP!, actuele plaatjes+afmetingen zijn puur ter illustratie en hoeven niet overeen te komen met de echte injectors.
let even op dat de kabels niet tegen de uitlaat komen.
haal nu de stekker uit de Fuel injector en koppel deze aan de 2aderige stekker van de PCV.
Steek nu de andere 2 aderige stekker van de PCV terug aan de Fuel injector.
Herhaal deze stappen ook met de TPS.
Sluit nu de zwarte ader met ringsluiting aan op de - van de accu of op een GOEDE ongelakte ground van het frame.
PCV is ready for action!.
2: Nu de autotune:
leg de kabel met de losse gekleurde aders van de autotune naar de wideband sensor.
Zorg dat de gekleurde aders aan de kant van de module ligt en de koppelstekker aan de sensor zijde afhankelijk waar deze geplaatst is.
Dit is een voorbeeld zoals ik het heb gedaan.
daar zal wel een ander howto gemaakt van worden bij voldoende interresse.
maar de meeste zullen waarschijnlijk dit voorbeeld volgen waar overigens ook niks mis mee is.
let wel op dat je binnen een aantal specs. moet blijven.
+min 15 cm van de uitlaatpoort om aanraking met directe vlammen te voorkomen.
koppel nu de stekker aan de autotune en aan de andere zijde de gekleurde aders in de Autotune module doormiddel van een heel klein schroevendraaiertje.
de kleuren volgorde zijn aangegeven met een sticker op de module zelfvan onderuit gezien:
Wit
Grijs
Zwart
Geel
Rood
Blauw
De module zelf heeft een 2aderige kabel die van geschakelde spanning moet worden voorzien en de makkelijkste manier daarvoor is aftakken van het achterlicht(letop, dit is alleen mogelijk als de verlichting niet uitgeschakeld kan worden tijdens de rit.)
Zoek de kabel van het achterlicht op, plaats de zwarte ader op de (zwarte-) van het achterlicht en de rode op de (+) 12v van het DIMLICHT, niet van het remlicht.
meten is weten zegt men dus zet het contact even aan, zet de meter op 20v gelijkspanning, leg de zwarte meetpen op het kale frame meet met de rode pen op welk van de 3 aders je 12v hebt, dat is het dimlicht.
Hier plaats je de rode ader bij met de meegeleverde snelconnectors.
Het beste blijft altijd om te solderen.
Koppel nu de Autotune module met de PCV met de meegeleverde Canbus koppelkabel in 1 van de beschikbare open poorten.
sluit de andere poort van de Autotune module af met de meegeleverde Canbus Afsluit plug, dit is een kleine zwarte losse stekkertje. gooi deze NIET WEG ander heb je kans dat de module NIET WERKT!
er bestaat nog de mogelijkheid om extra opties te bedraden maar deze worden hier niet besproken.
de enige makkelijk optie is de mapping switch.
met deze schakelaar kun je snel switchen tussen learning mode en je voorgeprogrammeerde map.
3: Als ik niks vergeten ben zijn we nu rond met de bekabeling en kunnen we langzaam gaan testen.
Koppel de accu weer aan en meet gelijk of de spanning hoog genoeg is met contact aan.
dit moet MINIMAAL 12v ZIJN!
Bij 11,8 volt en lager werkt namelijk de Autotune module niet meer met alle problemen van dien.
4: Nu gaan we als eerste de sensor testen.
Haal de sensor uit de uitlaat of kop en hou deze in de normale lucht.
Zet het contact aan en wacht min. 1 minuut.
Druk nu de knop van de autotune 3 sec in.
De led op de module begint snel te knipperen en stopt daarna eventjes, nu knippert het ledje een aantal keer langzaam achter elkaar.
Tel het aantal keer en kijk op het meegeleverde diagram of de hoogte van verblijf(altitude/elevation) overeen komt met het aantal knippers(waarschijnlijk 1 tot 3 keer)
Wijkt deze waarde ver af dan kan de sensor defect/inaccuraat zijn.
Plaats nu de sensor terug in de kop of uitlaat.
5Installeer de laatste software en download plaats de laatste Firmware.
Koppel de Computer aan de PCV met de bijgeleverde kabel en kijk of de PC de PCV goed herkend.
Start het programma en klik op "get map"
Dit is de huidige map die in de PCV staat.
Misschien is dit al goed zo niet, zoek dan een geschikt basis map bijv;(Raptor700.pvm) en laad deze in het programma doormiddel van de knop "open map"
Klik nu links bovenin de kolom op "fuel-table" om de tabellenlijst te zien.
Als je deze map naar je PCV wilt schieten druk je op "send map" en onderin komt te staan of het is gelukt of niet.
6: Vervolgens moeten we de Autotune module aanzetten en dat doen we als volt:
tabje "powercommander tools"/"configure"/"Autotune".
Vink aan; "Autotune enabled"/"required runtime"
Zet in het vakje van de runtime de tijd dat de sensor begint met sampelen van de gegevens.
Iets langer zetten is beter om te zorgen dat de sensor juist registreerd bij een warme motor.
De max enrichment/enleanment trim(%) zijn de max. waardes in % die de autotune module mag veranderen.
Oftewel hiermee zeg je dat de autotune niet meer als bijv. 20% mag afwijken van de huidige brandstofmapping(tabel)
Dit kan zowel rijker als armer zijn.
Ben je klaar druk op "OK".
7: Voor het opstarten is het belangrijk op de TPS sensor te calibreren met het programma.
Dit gebeurt door bovin te drukken op het tabje "powercommander tools"/" calibrate"/"Throttle Calibration".
Met de motor uit contact aan, druk op de "Reset" , open het gas volledig en weer dicht en druk op "OK".
Werkt dit niet dan kun je het handmatig invoeren door de TPS door te meten.
Steek de meetpennen in de bovenste en middelste aansluiting van TPS stekker tewijl deze aangesloten is.
Zet de multimeter 5/10/of 20v gelijkspanning afhankelijk per meter en zet het contact aan.
Als De TPS goed is afgesteld hoort de waarde tussen de 0,68 en 0,72 volt te zitten(raptor 700), typ deze in het min. voltage van de Throttle Calibration menu.
Geef nu volgas, de waarde zal ong tussen 3,60 en 3,90 komen te liggen, typ deze in het max. voltage in het menutje en klik op ok.
8: Nou hehe, eindelijk klaar om te starten.
Contact aan en starten dat kreng!
9: Je krijgt allerlei getalletje aan de rechterzijkant op de pc te zien zoals de RPM/throttle/fuel adj./duty/ maar als het goed is na een mintuutje ofzo ook AFR.
Dit is je Air/Fuel Ratio. als het goed zal deze rond de 13hangen.
14 nog net bij stationair maar niet bij volgas.
Als het goed is zit er bij de basis map van jou ook een target AFR table en trim bij.
Als je hier op drukt linksbovenaan bij je mappings kun je de waardes in de tabel zien die de autotune wilt nastreven.
Zie je deze niet,druk dan even op het tabje "map tools"/"Autotune tables"/"Add tables.
Als het goed is staat alle waardes van de trim nog op "0"
Ga een endje rijden, blijf niet te laag in toeren en ga vlot door alle versnellingen heen, doe dit voor een half uurtje of zo zodat de autotune genoeg tijd krijgt om alles te bekijken.
Sluit de pc weer aan en klik op de trim tab en klik aan"get table"
Als het goed is zie je dat er andere waardes in staan als voorheen.
Dit zijn de brandstof waardes in % die de autotune wilt veranderen.
Ga je hiermee accoord klik dan op "map tools"/"autotune tables"/"accept all trims".
De trims worden nu weggeschreven naar je huidige map.
klik op "send map" en hij wordt weggeschreven naar de PCV.
Vergeet niet de map te saven. dit kan later altijd van pas komen.
10: Herhaal dit een aantal keer en je zal zien dat de trims steeds minder worden.
Nu zou je de min/max enrich/leanment omlaag moeten zetten naar bijv. 5 0f 10 % zodat ie alleen nog maar kleine aanpassingen kan maken en dat betekend dat je dicht bij de opgegeven AFR zou moeten zitten.
Zou je beschikken over een mapping switch dan zou ik adviseren om een paar korte runs te maken doormiddel van de learingmode aan te zetten, nu volgas door alle versnellingen heen jagen en net voor de begrenzer de switch om te zetten.
Deze schrijf je weg, daarna ga je een halfuur/uur toeren om deze vervolgens ook weg te schrijven.
Nu verlaag je de min/max trims naar 5tot10%.
Het beste blijft altijd om toch nog een dynotestje te doen om de waardes te bevestigen.
Als je nog vragen hebt of aanmerkingen stel ze gerust.
Aangezien ik toch bezig ben met met de PcV kan ik net zo goed een Howto maken voor de mensen die interresse hebben en/of vragen over hoe ,wat en waar.
Dit is een voornamelijk op Raptor gebaseerd verhaal maar het principe geld voor alle EFI atv,s hetzelfde.
Let op!, ik ben zelf ook geen expert. dit is mijn ervaring en zegt dus niet dat dit de gouden weg is.
Zoals de meeste wel weten is de powercommander een computer die de hoofdcomputer van de ATV misleid door valse waardes door te sturen zodat de hoofdcomputer hierop reageert en z,n brandstof waardes veranderd zoals wij het graag zien.
Door de waardes aan te passen naar onze zin kunnen we hierdoor een betere Air/fuel Ratio creeren en/of hogere prestaties verkrijgen.
De powercommander veranderd alleen het brandstof percentage en doet niets aan de ontstekingstiming.
dit kan ook maar daar heb je weer een aparte module voor nodig.
0: benodigdheden:
wat basic tools, tyraps en een multimeter.
1: Installatie:
dit is m dan in al z,n glorie, de PCV(links) en Autotune+Wideband sensor(rechts)
Voor de installatie zou ik aanraden om de accu even te ontkoppelen.
je weet maar nooit wat er kan gebeuren
Verwijder de voorste kappen, en daarna de benzinetank zodat je de gasklep goed kunt bereiken.
Verwijder ook het achterkapje waar zich het achterlicht bevind.
Zoek een mooi plaatsje voor de PCV en de Autotune modules, meest voorkomende plekken zijn achterin het gereedschaps bakje
en in het filterhuis.
Een andere plek is ook geen enkel probleem als je maar zorgt dat je er ten alle tijden makkelijk bij kunt om later de pc in te prikken en gegeven te down/uppen.
Leg de kabel van de PCV via de linkerzijde(bakboord)langs de accu steek voorbij de accu over naar de rechterzijde langs de kabels die er al liggen en zorg dat de stekkers bij de TPS(Throttle Position Sensor)en de Fuel Injector uitkomen.
TPS:
Fuel injector:
LETOP!, actuele plaatjes+afmetingen zijn puur ter illustratie en hoeven niet overeen te komen met de echte injectors.
let even op dat de kabels niet tegen de uitlaat komen.
haal nu de stekker uit de Fuel injector en koppel deze aan de 2aderige stekker van de PCV.
Steek nu de andere 2 aderige stekker van de PCV terug aan de Fuel injector.
Herhaal deze stappen ook met de TPS.
Sluit nu de zwarte ader met ringsluiting aan op de - van de accu of op een GOEDE ongelakte ground van het frame.
PCV is ready for action!.
2: Nu de autotune:
leg de kabel met de losse gekleurde aders van de autotune naar de wideband sensor.
Zorg dat de gekleurde aders aan de kant van de module ligt en de koppelstekker aan de sensor zijde afhankelijk waar deze geplaatst is.
Dit is een voorbeeld zoals ik het heb gedaan.
daar zal wel een ander howto gemaakt van worden bij voldoende interresse.
maar de meeste zullen waarschijnlijk dit voorbeeld volgen waar overigens ook niks mis mee is.
let wel op dat je binnen een aantal specs. moet blijven.
+min 15 cm van de uitlaatpoort om aanraking met directe vlammen te voorkomen.
koppel nu de stekker aan de autotune en aan de andere zijde de gekleurde aders in de Autotune module doormiddel van een heel klein schroevendraaiertje.
de kleuren volgorde zijn aangegeven met een sticker op de module zelfvan onderuit gezien:
Wit
Grijs
Zwart
Geel
Rood
Blauw
De module zelf heeft een 2aderige kabel die van geschakelde spanning moet worden voorzien en de makkelijkste manier daarvoor is aftakken van het achterlicht(letop, dit is alleen mogelijk als de verlichting niet uitgeschakeld kan worden tijdens de rit.)
Zoek de kabel van het achterlicht op, plaats de zwarte ader op de (zwarte-) van het achterlicht en de rode op de (+) 12v van het DIMLICHT, niet van het remlicht.
meten is weten zegt men dus zet het contact even aan, zet de meter op 20v gelijkspanning, leg de zwarte meetpen op het kale frame meet met de rode pen op welk van de 3 aders je 12v hebt, dat is het dimlicht.
Hier plaats je de rode ader bij met de meegeleverde snelconnectors.
Het beste blijft altijd om te solderen.
Koppel nu de Autotune module met de PCV met de meegeleverde Canbus koppelkabel in 1 van de beschikbare open poorten.
sluit de andere poort van de Autotune module af met de meegeleverde Canbus Afsluit plug, dit is een kleine zwarte losse stekkertje. gooi deze NIET WEG ander heb je kans dat de module NIET WERKT!
er bestaat nog de mogelijkheid om extra opties te bedraden maar deze worden hier niet besproken.
de enige makkelijk optie is de mapping switch.
met deze schakelaar kun je snel switchen tussen learning mode en je voorgeprogrammeerde map.
3: Als ik niks vergeten ben zijn we nu rond met de bekabeling en kunnen we langzaam gaan testen.
Koppel de accu weer aan en meet gelijk of de spanning hoog genoeg is met contact aan.
dit moet MINIMAAL 12v ZIJN!
Bij 11,8 volt en lager werkt namelijk de Autotune module niet meer met alle problemen van dien.
4: Nu gaan we als eerste de sensor testen.
Haal de sensor uit de uitlaat of kop en hou deze in de normale lucht.
Zet het contact aan en wacht min. 1 minuut.
Druk nu de knop van de autotune 3 sec in.
De led op de module begint snel te knipperen en stopt daarna eventjes, nu knippert het ledje een aantal keer langzaam achter elkaar.
Tel het aantal keer en kijk op het meegeleverde diagram of de hoogte van verblijf(altitude/elevation) overeen komt met het aantal knippers(waarschijnlijk 1 tot 3 keer)
Wijkt deze waarde ver af dan kan de sensor defect/inaccuraat zijn.
Plaats nu de sensor terug in de kop of uitlaat.
5Installeer de laatste software en download plaats de laatste Firmware.
Koppel de Computer aan de PCV met de bijgeleverde kabel en kijk of de PC de PCV goed herkend.
Start het programma en klik op "get map"
Dit is de huidige map die in de PCV staat.
Misschien is dit al goed zo niet, zoek dan een geschikt basis map bijv;(Raptor700.pvm) en laad deze in het programma doormiddel van de knop "open map"
Klik nu links bovenin de kolom op "fuel-table" om de tabellenlijst te zien.
Als je deze map naar je PCV wilt schieten druk je op "send map" en onderin komt te staan of het is gelukt of niet.
6: Vervolgens moeten we de Autotune module aanzetten en dat doen we als volt:
tabje "powercommander tools"/"configure"/"Autotune".
Vink aan; "Autotune enabled"/"required runtime"
Zet in het vakje van de runtime de tijd dat de sensor begint met sampelen van de gegevens.
Iets langer zetten is beter om te zorgen dat de sensor juist registreerd bij een warme motor.
De max enrichment/enleanment trim(%) zijn de max. waardes in % die de autotune module mag veranderen.
Oftewel hiermee zeg je dat de autotune niet meer als bijv. 20% mag afwijken van de huidige brandstofmapping(tabel)
Dit kan zowel rijker als armer zijn.
Ben je klaar druk op "OK".
7: Voor het opstarten is het belangrijk op de TPS sensor te calibreren met het programma.
Dit gebeurt door bovin te drukken op het tabje "powercommander tools"/" calibrate"/"Throttle Calibration".
Met de motor uit contact aan, druk op de "Reset" , open het gas volledig en weer dicht en druk op "OK".
Werkt dit niet dan kun je het handmatig invoeren door de TPS door te meten.
Steek de meetpennen in de bovenste en middelste aansluiting van TPS stekker tewijl deze aangesloten is.
Zet de multimeter 5/10/of 20v gelijkspanning afhankelijk per meter en zet het contact aan.
Als De TPS goed is afgesteld hoort de waarde tussen de 0,68 en 0,72 volt te zitten(raptor 700), typ deze in het min. voltage van de Throttle Calibration menu.
Geef nu volgas, de waarde zal ong tussen 3,60 en 3,90 komen te liggen, typ deze in het max. voltage in het menutje en klik op ok.
8: Nou hehe, eindelijk klaar om te starten.
Contact aan en starten dat kreng!
9: Je krijgt allerlei getalletje aan de rechterzijkant op de pc te zien zoals de RPM/throttle/fuel adj./duty/ maar als het goed is na een mintuutje ofzo ook AFR.
Dit is je Air/Fuel Ratio. als het goed zal deze rond de 13hangen.
14 nog net bij stationair maar niet bij volgas.
Als het goed is zit er bij de basis map van jou ook een target AFR table en trim bij.
Als je hier op drukt linksbovenaan bij je mappings kun je de waardes in de tabel zien die de autotune wilt nastreven.
Zie je deze niet,druk dan even op het tabje "map tools"/"Autotune tables"/"Add tables.
Als het goed is staat alle waardes van de trim nog op "0"
Ga een endje rijden, blijf niet te laag in toeren en ga vlot door alle versnellingen heen, doe dit voor een half uurtje of zo zodat de autotune genoeg tijd krijgt om alles te bekijken.
Sluit de pc weer aan en klik op de trim tab en klik aan"get table"
Als het goed is zie je dat er andere waardes in staan als voorheen.
Dit zijn de brandstof waardes in % die de autotune wilt veranderen.
Ga je hiermee accoord klik dan op "map tools"/"autotune tables"/"accept all trims".
De trims worden nu weggeschreven naar je huidige map.
klik op "send map" en hij wordt weggeschreven naar de PCV.
Vergeet niet de map te saven. dit kan later altijd van pas komen.
10: Herhaal dit een aantal keer en je zal zien dat de trims steeds minder worden.
Nu zou je de min/max enrich/leanment omlaag moeten zetten naar bijv. 5 0f 10 % zodat ie alleen nog maar kleine aanpassingen kan maken en dat betekend dat je dicht bij de opgegeven AFR zou moeten zitten.
Zou je beschikken over een mapping switch dan zou ik adviseren om een paar korte runs te maken doormiddel van de learingmode aan te zetten, nu volgas door alle versnellingen heen jagen en net voor de begrenzer de switch om te zetten.
Deze schrijf je weg, daarna ga je een halfuur/uur toeren om deze vervolgens ook weg te schrijven.
Nu verlaag je de min/max trims naar 5tot10%.
Het beste blijft altijd om toch nog een dynotestje te doen om de waardes te bevestigen.
Als je nog vragen hebt of aanmerkingen stel ze gerust.