Pagina 1 van 2
Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 11:04
door Jeroen1991
Voor wie niet zo technisch aangelegd is heb ik een simpel elektrisch schema gemaakt voor het aansluiten van een stuurschakelaar/pinkers/knipperlichten/grootlicht/dimlicht/lamp/lichten.
Als er iets fout of vergeten is, let me know!
Vragen staat uiteraard vrij (vandaar de groene nummertjes voor makkelijk aanduiden).
Voor de 4 pinkers tegelijk moet je normaal niets extra doen. In je stuurschakelaar zit voor deze knipperlichten namelijk al een een bedrading met 2 diodes (iets wat stroom maar naar 1 kant door laat) aangesloten. Als je dus gewoon de knipperlichten aansluit voor elk apart zal de knop voor 4 knipperlichten automatisch werken omdat die dezelfde draadjes gebruikt en geen extra draden nodig heeft.
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 11:24
door den eddy
Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 11:39
door Jeroen1991
den eddy schreef:Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
Groot gelijk, ik was er al niet zo zeker van want zelf doe ik dat ook nooit, ik gebruik ook altijd parallellschakeling
En dit is aangepast!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 12:07
door Boncari
Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 12:25
door Jeroen1991
Boncari schreef:Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
De 4 pinkers samen?
Leek me persoonlijk wel makkelijk genoeg te interpreteren uit het schema van de pinkers, maar ik zal het toevoegen!
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 14:45
door Boncari
Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je
Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:19
door Jeroen1991
Boncari schreef:Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je
Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Ik heb gebaseerd op onderstaande schakelaar, waar daar 2 verschillende knoppen voor zijn, wat bedoel jij dan?
http://www.optitune.nl/stuurschakelaar- ... 45982.html
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:33
door zati
Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:43
door Jeroen1991
zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best andere bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:44
door zati
Jeroen1991 schreef:zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schema
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:47
door Jeroen1991
zati schreef:Jeroen1991 schreef:zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schema
Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best aparte bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:51
door zati
Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:54
door zati
Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 15:57
door Jeroen1991
zati schreef:Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
Groot gelijk. Someone:
HELP
Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar
Geplaatst: wo 25 mei, 2011 16:01
door Jeroen1991
zati schreef:Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
Dat maakt toch niet uit normaal? Of je nu: Min - Schakelaar - Pinker - Plus of Plus - Schakelaar - Pinker - Min werkt toch allebei?
Heb jij alarmlichten aangesloten? Zo ja, hoe?