Suzuki Z400 / Kawasaki KFX400: Frame
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Suzuki Z400 / Kawasaki KFX400: Frame
Hallo,
Ik ben nieuw in de atv/quad wereld, en ik koop me binnen een week of twee een witte suzuki z400, gehomologeerd voor op de baan in België (eer dat ge dat vindt ).
Wat ik met mijn quad ga doen: wat door de bossen rijden, op de baan, sporadisch eens voor de fun even een parcourtje doen, in de weide (met berg ) rondcrossen, ...
Enfin ja, fun beleven, niet die-hard gaan racen of zo.
Nu lees ik her en der, maar vooral op amerikaanse atv forums dat er problemen zijn met het frame, vooral aan de bevestiging van de voorste schokdempers.
Een klein beetje geambeteerd maar toch niet verslagen, zoek ik nog wat info/ervaringen/meningen ivm deze problemen:
Heeft iemand van jullie al dergelijke problemen gehad of ervan gehoord?
Heb je dat kunnen oplossen? Nieuw frame gekregen of zelf alles verstevigd of beide?
Zou ik er goed aan doen om mijn frame zelf helemaal te verstevigen vanals ik mijn quad heb?
Bedankt!
Ik ben nieuw in de atv/quad wereld, en ik koop me binnen een week of twee een witte suzuki z400, gehomologeerd voor op de baan in België (eer dat ge dat vindt ).
Wat ik met mijn quad ga doen: wat door de bossen rijden, op de baan, sporadisch eens voor de fun even een parcourtje doen, in de weide (met berg ) rondcrossen, ...
Enfin ja, fun beleven, niet die-hard gaan racen of zo.
Nu lees ik her en der, maar vooral op amerikaanse atv forums dat er problemen zijn met het frame, vooral aan de bevestiging van de voorste schokdempers.
Een klein beetje geambeteerd maar toch niet verslagen, zoek ik nog wat info/ervaringen/meningen ivm deze problemen:
Heeft iemand van jullie al dergelijke problemen gehad of ervan gehoord?
Heb je dat kunnen oplossen? Nieuw frame gekregen of zelf alles verstevigd of beide?
Zou ik er goed aan doen om mijn frame zelf helemaal te verstevigen vanals ik mijn quad heb?
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Fré op ma 18 aug, 2003 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ten eerste: welkom op het forum!
Ten tweede, de neef van Hans_Blaster heeft ook een Z400 gehad en ook zn frame gescheurd (bij normaal rijden).
Nu heb ik zelf ook een Suzuki gehad (230) en ook daar was het frame het zwakke punt. Motoren zijn niet kapot te krijgen, het frame wel.....schijnt Suzuki eigen te zijn.
Ik zou inderdaad aanraden om je frame dan wat te verstevigen (ik weet dat B@ckbone dit bij zn Honda 400 gedaan heeft dus misschien heeft hij nog wat tips voor je) ben alleen bang dat je frame er door al dat lassen niet mooi uit zal gaan zien, en je het dan moet laten poedercoaten of iets dergelijks. (tenzij je niets geeft om t uiterlijk)
Aan de andere kant kunnen de mensen met gescheurd frame ook gewoon pech gehad hebben, en zul je dit probleem mogelijk niet tegenkomen. Ik zou m gewoon kopen, en ermee rijden (wel goed frame blijven inspecteren op scheurtjes) en als je problemen tegenkomt op die plekken het frame verstevigen.
In ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe quad!
Ten tweede, de neef van Hans_Blaster heeft ook een Z400 gehad en ook zn frame gescheurd (bij normaal rijden).
Nu heb ik zelf ook een Suzuki gehad (230) en ook daar was het frame het zwakke punt. Motoren zijn niet kapot te krijgen, het frame wel.....schijnt Suzuki eigen te zijn.
Ik zou inderdaad aanraden om je frame dan wat te verstevigen (ik weet dat B@ckbone dit bij zn Honda 400 gedaan heeft dus misschien heeft hij nog wat tips voor je) ben alleen bang dat je frame er door al dat lassen niet mooi uit zal gaan zien, en je het dan moet laten poedercoaten of iets dergelijks. (tenzij je niets geeft om t uiterlijk)
Aan de andere kant kunnen de mensen met gescheurd frame ook gewoon pech gehad hebben, en zul je dit probleem mogelijk niet tegenkomen. Ik zou m gewoon kopen, en ermee rijden (wel goed frame blijven inspecteren op scheurtjes) en als je problemen tegenkomt op die plekken het frame verstevigen.
In ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe quad!
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
tnx!
het zijn dus niet enkel dwaze geruchten van mensen die er niets van kennen (zoals ik daarnet een handelaar aan de telefoon heb gehad )!
@ B@ckbone:
zou je eens wat tips kunnen geven / kleine how-to? Zelf heb ik de beschikking over TIG en aanverwanten.
Gewoon stalen driehoekjes maken en een beetje slim redeneren en die er dan tegen "plakken"?
Hoe het frame er dan zal uitzien hangt af van hoe goed je kan lassen.
En mag ik dat herschilderen? Of moet ik speciale coatingtechnieken gebruiken?
tnx a lot!
het zijn dus niet enkel dwaze geruchten van mensen die er niets van kennen (zoals ik daarnet een handelaar aan de telefoon heb gehad )!
@ B@ckbone:
zou je eens wat tips kunnen geven / kleine how-to? Zelf heb ik de beschikking over TIG en aanverwanten.
Gewoon stalen driehoekjes maken en een beetje slim redeneren en die er dan tegen "plakken"?
Hoe het frame er dan zal uitzien hangt af van hoe goed je kan lassen.
En mag ik dat herschilderen? Of moet ik speciale coatingtechnieken gebruiken?
tnx a lot!
Voor zover ik weet reed hij alleen asfalt. Had zelfs goldspeeds eronder. In ieder geval nix extreems.Fré schreef:
Heeft hij er eens mee gesprongen? of gewoon altijd zandweggetjes zonder hobbels?
Of deed hij niet mee met races?
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
omg...
dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid dat hij bepaalde roestplekjes niet heeft opgemerkt en dus ook niet verzorgd... ?
Heb vandaag ook nog een kfx 400 van 2003 weten te vinden hier in de buurt, en tkan zijn dat ik die ga kopen. Dan kan ik er toch "the Green Machine" tegen zeggen
Maar wat wel vast staat is dat ik die gevaarlijke plaatsen op het frame goed in het oog zal houden!
dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid dat hij bepaalde roestplekjes niet heeft opgemerkt en dus ook niet verzorgd... ?
Heb vandaag ook nog een kfx 400 van 2003 weten te vinden hier in de buurt, en tkan zijn dat ik die ga kopen. Dan kan ik er toch "the Green Machine" tegen zeggen
Maar wat wel vast staat is dat ik die gevaarlijke plaatsen op het frame goed in het oog zal houden!
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Roest kijkt niet naar de leeftijd van de machine hoor, dat is het hem juist:Teunie schreef:Roest op een machine van enkele maanden oud? Nee dat denk ik niet.
als dat metaal daar vermoeid geraakt, dan gaat de verf wat lossen, en bovendien is vermoeid metaal zeer roestgevoelig. Er beginnen zich microscheurtjes te vormen, en eventueel een grotere, en dat begint dan te roesten.
Als je dat niet nauwlettend in het oog houdt dan heb je het natuurlijk zitten
Van harte welkom op de forums, en gedraag je wel anders wordt je net als ik gebanned
Ik heb gehoord dat de 2004 modellen van de kawasukicat nieuwe frames hebben, van een sterker materiaal. Maar dat weet ik niet zeker.
Mijn neef zijn KFX400 is na een paar maand zo'n beetje uit elkaar gevlogen. Ook het frame naar de klote, maar hij heeft nu een KFX700.
Ik heb gehoord dat de 2004 modellen van de kawasukicat nieuwe frames hebben, van een sterker materiaal. Maar dat weet ik niet zeker.
Mijn neef zijn KFX400 is na een paar maand zo'n beetje uit elkaar gevlogen. Ook het frame naar de klote, maar hij heeft nu een KFX700.
Laatst gewijzigd door Ice op ma 18 aug, 2003 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
The diffrence between men and boys, is the price of their toys.
Houd het achter as ook in de gaten, daar heb ik ook al wat verhalen van gehoord.
En ik moet je er wel op wijzen dat er al een dodelijk ongeluk is gebeurt met een Z400 toen het frame brak. Dat las ik ergens, maar kan best zijn dat dat een lul verhaal is.
http://forums.atvconnection.com/message ... 344726.cfm
Net als dit, ook een maf verhaal.
En ik moet je er wel op wijzen dat er al een dodelijk ongeluk is gebeurt met een Z400 toen het frame brak. Dat las ik ergens, maar kan best zijn dat dat een lul verhaal is.
http://forums.atvconnection.com/message ... 344726.cfm
Net als dit, ook een maf verhaal.
The diffrence between men and boys, is the price of their toys.
Geen zorgen, Fré. Er moet een goede reden zijn wil iemand gebanned worden.Ice schreef:Van harte welkom op de forums, en gedraag je wel anders wordt je net als ik gebanned
Volgens mij hebben de nieuwe modellen een aangepast frame, maar ik weet niet zo direct of het frame een dikkere wanddikte heeft, het van andere materiaal is gemaakt of dat er verstevigingen aan het bestaande frame zijn aangebracht. Feit is dat het ontstaan van scheuren in het frame bij het eerste modeljaar wel een bekend probleem is.
It's ok to NOT like Banshees. I never liked the kids who beat me up either.
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
nene hoor, ik ben nie bang
kzit op veel fora, en ben thuis met een minimum aan manieren opgevoed
Over the subject:
wel nu zit ik nog met het volgende probleem:
Ik zal moeten kiezen:
1) ofwel las ik de boel al na mijn eerste paar testritjes.
-> Geen kans (of toch veel minder als mijn werk in orde is) op problemen met het frame.
-> Geen garantie mocht er dan toch iets gebeuren.
-> Werk op maximum 1 dag klaar, in de voormiddag lassen en slijpen, in de namiddag spuiten en verf laten drogen en terug monteren.
2) Ik begin met verstevigen vanaf dat de verf op die plaatsen begint los te komen.
-> Geen wachttijd, 1 dag werk en ik kan weer op de baan, met een beter dan nieuw frame.
-> net iets minder sterk dan een nieuw frame dat versterkt is, wegens de vermoeiing van het metaal.
3) ofwel begin ik maar met lassen en modifyen als ik mijn eerste frame gebroken heb, naar de fabriek heb gestuurd en een ander heb gekregen.
-> Ik kan tijd verliezen (met een kapot frame kan je nu eenmaal moeilijk rijden, en wie weet hoe lang duurt het voor ik een nieuw frame in garantie heb, dat dan nog moet verstevigd worden)
-> Ik rijd iets minder gerust, omdat ik veel met het frame-probleem in mijn hoofd zit.
kzit op veel fora, en ben thuis met een minimum aan manieren opgevoed
Over the subject:
wel nu zit ik nog met het volgende probleem:
Ik zal moeten kiezen:
1) ofwel las ik de boel al na mijn eerste paar testritjes.
-> Geen kans (of toch veel minder als mijn werk in orde is) op problemen met het frame.
-> Geen garantie mocht er dan toch iets gebeuren.
-> Werk op maximum 1 dag klaar, in de voormiddag lassen en slijpen, in de namiddag spuiten en verf laten drogen en terug monteren.
2) Ik begin met verstevigen vanaf dat de verf op die plaatsen begint los te komen.
-> Geen wachttijd, 1 dag werk en ik kan weer op de baan, met een beter dan nieuw frame.
-> net iets minder sterk dan een nieuw frame dat versterkt is, wegens de vermoeiing van het metaal.
3) ofwel begin ik maar met lassen en modifyen als ik mijn eerste frame gebroken heb, naar de fabriek heb gestuurd en een ander heb gekregen.
-> Ik kan tijd verliezen (met een kapot frame kan je nu eenmaal moeilijk rijden, en wie weet hoe lang duurt het voor ik een nieuw frame in garantie heb, dat dan nog moet verstevigd worden)
-> Ik rijd iets minder gerust, omdat ik veel met het frame-probleem in mijn hoofd zit.
Ik zou persoonlijk gewoon de quad kopen en er zo mee gaan rijden. (er vanuit gaande dat voorgaande problemen opgelost zijn door de fabrikant) Gaat er toch iets stuk, dan garantie proberen te claimen. Lukt dat niet kun je alsnog gaan lassen.
Maar het is jouw keuze uiteraard. Veel succes!
Maar het is jouw keuze uiteraard. Veel succes!
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
overal in de boekskes staat:
12 maand garantie voor commercieel gebruik, 24 maand voor particulieren, zoals de meesten van ons hier.
Das toch al 2 jaar, niet slecht zou ik zeggen
Er is natuurlijk een kleine kans dat het net na die 2 jaar verkeerd loopt, maar ja, shit happens, dan zal ik het kapotte frame moeten herstellen ipv een nieuw te vragen en dat te versterken.
btw, ik kan geen 3 weken langer wachten op mijn kawa 2004, maar ik weet hier nog een 2003 staan.
Dus het zal wel degelijk de 2003, eventueel met zijn kinderziekten, worden.
En naar het schijnt zijn de 2004's geen haar verbeterd.
Maja, naar het schijnt... er schijnt zo veel dezer dagen...
12 maand garantie voor commercieel gebruik, 24 maand voor particulieren, zoals de meesten van ons hier.
Das toch al 2 jaar, niet slecht zou ik zeggen
Er is natuurlijk een kleine kans dat het net na die 2 jaar verkeerd loopt, maar ja, shit happens, dan zal ik het kapotte frame moeten herstellen ipv een nieuw te vragen en dat te versterken.
btw, ik kan geen 3 weken langer wachten op mijn kawa 2004, maar ik weet hier nog een 2003 staan.
Dus het zal wel degelijk de 2003, eventueel met zijn kinderziekten, worden.
En naar het schijnt zijn de 2004's geen haar verbeterd.
Maja, naar het schijnt... er schijnt zo veel dezer dagen...