How to achteras en/of lagers vervangen raptor 660
Geplaatst: ma 14 nov, 2011 16:44
het vervangen van de achteras en of lagers van een raptor 660
je begint dus met de 2 kleine borginbusjes op de contramoer
daarna zet je de quad in de 1ste versnelling,de parkeerrem erop en een riempje ofzo aan de voorrem(als je alleen bent)
je pakt de sleutel 50 met een lange pijp erop en draai de moer los en daarna de moer aan de remhub.
als dat allemaal los is kun je de quad op een bokje zetten en de wielen +hubs eraf halen
je kunt nu je asmoeren er ook afschuiven
daarna haal je de kabel van de parkeerrem los en draai je de achterrem eraf (LET OP REM NIET ALS JE REM LOS IS VAN DE SCHIJF)
je kunt nu ook je remschijfhub eraf schuiven
draai nu de spanbouten van je ashuis los (bovenzijde)
draai ook moeren van het huis los rechterkant boven en onder
(ik laat mijn ketting zitten want khad geen zin om die eraf te halen!!)
je moet nu op je achteras tikken of tewel slaan met een lekkere bankhamer LET OP!! sla niet op je draadeinde van de as
ik heb hiervoor een dik wandige pijp gebruikt die over je draad schuift
je slaat nu je as vanaf de remschijfkant naar je tandwielkant eruit !!!!
als je as eruit is haal je de 2 draadeinden uit je as/lagerhuis
als je dan aan de rechter achterkant kijk zie je
ALS JE ALLEEN EEN NIEUWE ACHTERAS STEEK HOEF JE NIET VERDER TE LEZEN EN ALLES IN OMGEKEERDE VOLGORDE IN ELKAAR POEFEN!
we gaan hier verder voor de lagers vervangen
het lager/ashuis bestaat uit 2delen!
!!!!SLA NOOIT MET EEN HAMER DIRECT OP HET ALU.!!!!! DENK EERST NA!
je kan nu 2 dingen doen:
1: je pakt een pijp die tegen de binnen rand valt van het huis( let wel op dat je het aluminium niet beschadigd!)
2: je pakt een pijp die precies op je lager past!(doe dit alleen als je de lagers gaat vernieuwen!!!)
is het gelukt dan heb je dit resultaat
haal nu de keerringen eruit.(ik heb ze eruit geknipt want er komen toch nieuwe in.)
dan kijk je direct op je lagers
maak rond de lagers goed schoon voor je ze eruit perst anders beschadig je de binnen rand
lagers S'morgens in de vriezer gelegd op het werk
om een uur of 12 mijn lagerhuis verwarmd tot 100 graden +/- oude lagers 2x tikken en ze schoven er zo uit
binnen kant goed ontvetten en schoonmaken.
weer beetje warm maken , lagers uit de vriezer en een beetje loctite op de buitenring en leg ze er maar in!
vergeet de binnenbus niet!!!!
Laat het boeltje maar rustig afkoelen dan kun je de keerringen erin steken.
let wel op dat al het vocht is verdampt(van de diepvries lagers ) anders leg m een nachtje op de kachel.
vanaf hier kun je weer omgekeerd alles in elkaar poefen.
tot zover hoop ik dat ik mede 660 rijders kan helpen
je begint dus met de 2 kleine borginbusjes op de contramoer
daarna zet je de quad in de 1ste versnelling,de parkeerrem erop en een riempje ofzo aan de voorrem(als je alleen bent)
je pakt de sleutel 50 met een lange pijp erop en draai de moer los en daarna de moer aan de remhub.
als dat allemaal los is kun je de quad op een bokje zetten en de wielen +hubs eraf halen
je kunt nu je asmoeren er ook afschuiven
daarna haal je de kabel van de parkeerrem los en draai je de achterrem eraf (LET OP REM NIET ALS JE REM LOS IS VAN DE SCHIJF)
je kunt nu ook je remschijfhub eraf schuiven
draai nu de spanbouten van je ashuis los (bovenzijde)
draai ook moeren van het huis los rechterkant boven en onder
(ik laat mijn ketting zitten want khad geen zin om die eraf te halen!!)
je moet nu op je achteras tikken of tewel slaan met een lekkere bankhamer LET OP!! sla niet op je draadeinde van de as
ik heb hiervoor een dik wandige pijp gebruikt die over je draad schuift
je slaat nu je as vanaf de remschijfkant naar je tandwielkant eruit !!!!
als je as eruit is haal je de 2 draadeinden uit je as/lagerhuis
als je dan aan de rechter achterkant kijk zie je
ALS JE ALLEEN EEN NIEUWE ACHTERAS STEEK HOEF JE NIET VERDER TE LEZEN EN ALLES IN OMGEKEERDE VOLGORDE IN ELKAAR POEFEN!
we gaan hier verder voor de lagers vervangen
het lager/ashuis bestaat uit 2delen!
!!!!SLA NOOIT MET EEN HAMER DIRECT OP HET ALU.!!!!! DENK EERST NA!
je kan nu 2 dingen doen:
1: je pakt een pijp die tegen de binnen rand valt van het huis( let wel op dat je het aluminium niet beschadigd!)
2: je pakt een pijp die precies op je lager past!(doe dit alleen als je de lagers gaat vernieuwen!!!)
is het gelukt dan heb je dit resultaat
haal nu de keerringen eruit.(ik heb ze eruit geknipt want er komen toch nieuwe in.)
dan kijk je direct op je lagers
maak rond de lagers goed schoon voor je ze eruit perst anders beschadig je de binnen rand
lagers S'morgens in de vriezer gelegd op het werk
om een uur of 12 mijn lagerhuis verwarmd tot 100 graden +/- oude lagers 2x tikken en ze schoven er zo uit
binnen kant goed ontvetten en schoonmaken.
weer beetje warm maken , lagers uit de vriezer en een beetje loctite op de buitenring en leg ze er maar in!
vergeet de binnenbus niet!!!!
Laat het boeltje maar rustig afkoelen dan kun je de keerringen erin steken.
let wel op dat al het vocht is verdampt(van de diepvries lagers ) anders leg m een nachtje op de kachel.
vanaf hier kun je weer omgekeerd alles in elkaar poefen.
tot zover hoop ik dat ik mede 660 rijders kan helpen