Pagina 1 van 2
Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 09:55
door petieken
Zonder choke krijg ik mijn Z400 van 2004 niet gestart. Zolang ik de choke open houd blijft hij mooi draaien maar vanaf ik hem toezet valt hij stil. Ook als ik gas geef met de choke open valt hij stil. Bij minste beetje gas valt het toerental al omlaag en na 2 seconden ligt hij stil. Heb al gestart zonder luchtfilter, zelfde probleem.
Iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken?
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 10:32
door HendrixB
Je trekt hoogstwaarschijnlijk ergens valse lucht. Neem een busje deo/haarlak en spuit eens rond de rubbers van het inlaattraject. Als hij dan meer toeren maakt weet je hoe laat het is
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 21:48
door mx jake
stationair sproeier zal wel dicht zitten
even je carb schoon maken
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: zo 27 mei, 2012 22:46
door Jason McCoy
Heb zo ding vacuum carb? Anders zou je die eerst even kunnen ontluchten.
Denk dat dat het is. Of idd valse lucht
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 14:37
door mx jake
leg eens uit hoe je een vacum carb moet ontluchten
misschien leer ik hier nog wat
en loopt je quad een stuk beter als je carb ontlucht is
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 14:45
door Jason McCoy
Onder de carb zit een schroef cq boutje. Die kun je uit je vlotterbakje schroeven.
Benzine kraan open. bout er uit. 10 seconden laten lopen en terwijl de benzine er uitstroomt de bout weer terug schroeven.
Dus NIET tussendoor je benzinekraan dicht zetten.
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 15:44
door Jazzy
Benzine stroomt in de carburateur door zwaartekracht, niet door een vacuum. Er mogen dus best luchtbelletjes in de leiding zitten, als dat is wat je bedoelt.
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 16:11
door Jason McCoy
Nee dat is een heel foute gedachte!!! Een quad is geen brommertje he.
Als je bij een vacuum carb lucht in je carb hedt loopt is niet of zodra je gas geeft gaat i uit.
Bij een normale carb gaat de benzine klep open en stroomt de benzine naar je cilinder.
Bij een quad en veel 4 takt blokken met carb zijn het vacuum carbs.
Daar geef je gas en doordat je zuiger een vacuum trekt gaat de benzine stromen.
Je ziet als je de carb open schroeft dan ook een rubber membraan zitten.
Zit er lucht in je carbs dan stroomt er lucht ipv benzine. En tja lucht brand zo slecht.
Ofwel een vacuum carb mag absoluut geen lucht hebben.
Er kan lucht in komen doordat de benzine op is, verdampt is of de quad op de kop heeft gelegen etc.
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 20:40
door mx jake
jij krijgt de wissel-bokaal voor het meest onnozele verhaal
ga eerst je huiswerk maar eens doen
bij een vacum carb word de gasschijf door vacum en een membraam omhoog getrokken
heeft niets met brandstof te maken
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 21:24
door Jazzy
Nee, dat klopt echt niet. Bij brommers, motoren, quads en dergelijke zakt de benzine door de zwaartekracht naar beneden de carburateur in naar de vlotterbak. De vlotterstand bepaalt of de toevoer wordt afgesloten of juist opengezet, afhankelijk van het peil in de vlotterbak. De lucht die door de kelk stroomt omdat deze aan wordt gezogen door de zuiger zorgt voor onderdruk, wat tot gevolg heeft dat er benzine aan wordt gezogen vanuit de vlotterbak. Zodra deze in de luchtstroom terecht komt vormt deze het brandstof-lucht mengsel.
En vacuum carburatuer trekt de de gasschuif verder omhoog als het toerental toeneemt.
Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: wo 30 mei, 2012 22:42
door petervee
Ik gok op vervuiling in de carburateur.
Maak ze ff lekker schoon en dan kun je in ieder geval weer wat uitsluiten
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: do 31 mei, 2012 13:05
door Jason McCoy
Jaja jullie gaan helemaal uitleggen hoe een carb werkt. Ik weet ook wel hoe t werkt maar probeer dat even snel en vereenvoudigd uit te leggen zodat ook nog iemand er iets van begrijpt.
Maar lucht in een vacuum carb werkt niet. Dan doet t ding zn werk niet en loopt i of niet of slecht
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: do 31 mei, 2012 14:18
door Jazzy
Jason McCoy schreef:
Maar lucht in een vacuum carb werkt niet. Dan doet t ding zn werk niet en loopt i of niet of slecht
Leg dan eens uit wat vacuum precies met benzine, lucht en het brandstofkraantje te maken heeft want ik snap echt niet wat je bedoelt.
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: do 31 mei, 2012 21:32
door Jason McCoy
De meest simple carburateur is niet meer dan een buis met daarin een vernauwing waarin zich een sproeier bevindt en een gasklep die de hoeveelheid lucht regelt die er door stroomt. In de vernauwing (venturi) moet de lucht sneller gaan stromen en neemt dan benzinedeeltjes mee uit de daar geplaatste sproeier. Het probleem van deze "basic" carburateur is dat de sproeier maar voor een klein toeren gebied geseleceerd kan worden en dat de carburateur in andere toerentalgebieden dus eigenlijk een verkeerd mengsel geeft. Je kunt twee of drie sproeiers met elk hun eigen toeren gebied bedenken maar zels dan heeft iedere sproeier zijn eigen optimum toerental en blijven er toerentallen over die precies tussen twee sproeiers invallen. Je kunt er natuurlijk nog een tiental sproeiers bij zetten maar dan krijg je een gasfabriek die niet meer af te stellen is. Een variable sproeier die de juiste hoeveelheid benzine levert lijkt een mooie oplossing van ons probleem, maar bedenk dan wel dat met de gas klep half open er minder lucht stroom terwijl de vernauwing net zo groot blijft, waardoor de lucht minder versneld en de benzinedeeltje minder makkelijk meeneemt. De vacuum carburateur berust op het principe dat met behulp van een beweegbare zuiger een variable vernauwing wordt gemaakt. Door deze constructie onstaat er een constante onderdruk (vacuüm) boven één centrale sproeier. Vandaar dan de vacuum carburateur ook wel Constant Vacuüm carburateur wordt genoed. In de centrale sproeier steekt een conische naald waardoor ook de sproeier variable wordt. Het geheel wordt gestuurd door het motorvacuum, is er veel vacuum (hoog toerental) gaat de olie gedempte zuiger omhoog waardoor er een grotere opening onstaat, en wordt de konische naald mee omhoog getrokken zodat de sproeier opening groter wordt en er meer benzine richting inlaat gaat. Heb je dus lucht in je vacuum zitten dan is het mengsel fout in het toerengebied waarin je je bevindt. Ofwel je quad stoot en hikt, is er teveel lucht dan loopt i helemaal niet.
Re: Suzuki LT-Z400 wil niet draaien zonder choke
Geplaatst: do 31 mei, 2012 21:49
door jumper2110
Jason McCoy schreef:. Ofwel je quad stoot en hikt, is er teveel lucht dan loopt i helemaal niet.
Even een zijsprong mss, maar dat heb ik dus precies wel een klein beetje aan de hand met mijn LTZ.. Niet veel maar ik voel het wel.. Kan ik dat zelf oplossen ook al ken ik er nix van?