FMF factory 4.1 + FMF Mega Bomb met auto tune
Geplaatst: ma 09 jul, 2012 15:58
Ik heb al een hele tijd een fmf uitlaatlijn maar heb ze nooit kunnen testen door diverse problemen met de quad en de powercommander. Vandaag heb ik de eerste tests kunnen doen en ik moet zeggen aan power is er geen tekort !
Product
De jongens van fmf leveren echt mooi vakwerk. Alles is zeer mooi afgewerkt en alles wat je nodig hebt voor de montage wordt meegeleverd incl. een berg fmf stickers.
De uitlaat is zo licht als een veertje. Heel de fmf lijn weegt iets meer als de originele voorbocht dus dat scheelt al een heel pak in gewicht(de originele demper weegt al een heel pak!) . Het is dus perfect voor van het overgewicht van de LTR af te geraken.
Montage
Super simpel, is zo gefixt. De uitlaat bestaat uit 3 delen wat de montage nog vergemakkelijkt. De demper wordt op zijn plaats gehouden door 2 veren met een rubbertje zodat je geen vervelende ratelgeluiden krijgt. Er wordt wel geen nieuwe dichtingsring meegeleverd voor aan de cilinder, hiervoor heb ik de originele gebruikt.
Best ook voor dat je de quad voor de eerste keer start heel de uitlaat even afkuisen , anders krijg je lelijke plekken op de uitlaat die er niet makkelijk afgaan.
Eerste test zonder PC V en autotune
De eerste keer dat ik de quad starte schrok ik wel, er ontwaakte precies een boze draak in mijn garage. De uitlaat maakt wel veel 'lawaai' maar je hoort precies dat er power inzit. FMF beweert dat je met de megabomb 1.5 db minder lawaai moet hebben dus zonder megabomb is hij nog een stukje luider.
De eerste test zonder pc V en autotune stelde me eigenlijk hard teleur. Ploffen als een gek en onderin niets maar dan ook niets van power. Enkel op middel hoge en hoge toeren was er power in overvloed, de overgang was ook niet goed.
Tweede test met PC V en autotune
De eerste run was van hetzelfde laken een broek. Omdat de autotune eerst alles moet meten en dan pas suggesties gaat maken. Ik heb de AFR op 13,2 gezet en beginnen rijden. Een half uur gespeeld en dan al de wijzigingen die de autotune aangaf aanvaard. Het werd al veel beter onderin zat de power goed en in de rest van het toerengebied ook. Maar omdat je met de maximale aanpassing van 20% zal het waarschijnlijk nog wel beter worden na enkele runs.
Ik heb ook getest met de 94DB-insert en je merkt niet echt dat hij minder power heeft, hij is wel een heel pak stiller. Hierdoor heb je nergens geen problemen meer
Voor - en nadelen
Voordelen
-Veel meer koppel
-Mooie sound
-Erg laag gewicht
Nadelen
-Geluid, maar is makkelijk op te lossen door de 94 DB-insert
Foto's
Product
De jongens van fmf leveren echt mooi vakwerk. Alles is zeer mooi afgewerkt en alles wat je nodig hebt voor de montage wordt meegeleverd incl. een berg fmf stickers.
De uitlaat is zo licht als een veertje. Heel de fmf lijn weegt iets meer als de originele voorbocht dus dat scheelt al een heel pak in gewicht(de originele demper weegt al een heel pak!) . Het is dus perfect voor van het overgewicht van de LTR af te geraken.
Montage
Super simpel, is zo gefixt. De uitlaat bestaat uit 3 delen wat de montage nog vergemakkelijkt. De demper wordt op zijn plaats gehouden door 2 veren met een rubbertje zodat je geen vervelende ratelgeluiden krijgt. Er wordt wel geen nieuwe dichtingsring meegeleverd voor aan de cilinder, hiervoor heb ik de originele gebruikt.
Best ook voor dat je de quad voor de eerste keer start heel de uitlaat even afkuisen , anders krijg je lelijke plekken op de uitlaat die er niet makkelijk afgaan.
Eerste test zonder PC V en autotune
De eerste keer dat ik de quad starte schrok ik wel, er ontwaakte precies een boze draak in mijn garage. De uitlaat maakt wel veel 'lawaai' maar je hoort precies dat er power inzit. FMF beweert dat je met de megabomb 1.5 db minder lawaai moet hebben dus zonder megabomb is hij nog een stukje luider.
De eerste test zonder pc V en autotune stelde me eigenlijk hard teleur. Ploffen als een gek en onderin niets maar dan ook niets van power. Enkel op middel hoge en hoge toeren was er power in overvloed, de overgang was ook niet goed.
Tweede test met PC V en autotune
De eerste run was van hetzelfde laken een broek. Omdat de autotune eerst alles moet meten en dan pas suggesties gaat maken. Ik heb de AFR op 13,2 gezet en beginnen rijden. Een half uur gespeeld en dan al de wijzigingen die de autotune aangaf aanvaard. Het werd al veel beter onderin zat de power goed en in de rest van het toerengebied ook. Maar omdat je met de maximale aanpassing van 20% zal het waarschijnlijk nog wel beter worden na enkele runs.
Ik heb ook getest met de 94DB-insert en je merkt niet echt dat hij minder power heeft, hij is wel een heel pak stiller. Hierdoor heb je nergens geen problemen meer
Voor - en nadelen
Voordelen
-Veel meer koppel
-Mooie sound
-Erg laag gewicht
Nadelen
-Geluid, maar is makkelijk op te lossen door de 94 DB-insert
Foto's