Pagina 1 van 2

Steekas Z400

Geplaatst: vr 08 okt, 2004 21:39
door FOR FUN
kan ik mijn steekas(lange bout die je swingarm aan je kader laat scharnieren) veranderen zonder dat ik mijn vering of iet anders moet demonteren?Bij controle bleek dat de kop van de bout gewoon afgebroken is,mij was al wel opgevallen dat de kop er al eens terug opgelast geweest is(was 2 maanden oud toen ik hem gekocht heb) iets dat volgens mij toch niet fabrieksuit is.

Geplaatst: za 09 okt, 2004 00:43
door Domi
is inderdaad niet normaal :?

Re: Steekas Z400

Geplaatst: za 09 okt, 2004 09:15
door keesie
FOR FUN schreef:kan ik mijn steekas(lange bout die je swingarm aan je kader laat scharnieren) veranderen zonder dat ik mijn vering of iet anders moet demonteren?Bij controle bleek dat de kop van de bout gewoon afgebroken is,mij was al wel opgevallen dat de kop er al eens terug opgelast geweest is(was 2 maanden oud toen ik hem gekocht heb) iets dat volgens mij toch niet fabrieksuit is.
is het een suzuki :?

Geplaatst: za 09 okt, 2004 12:35
door Fré
ja dat gaat, maar het zal je heel wat moeite kosten, maw heel wat hamer-, wriemel-, leuter- en vloekwerk. Gebruik wel materiaal dat de bout niet beschadigt (bv koperen pin met tuitje dat in die holle bout past).

Hef ook de achterwielen heel lichtjes op zodat die niet belast wordt met het gewicht van de quad.

Die holle bout durft inderdaad nog wel eens breken naar het schijnt, je vervangt hem dus beter door een volle (laten maken).

Geplaatst: za 09 okt, 2004 14:29
door Robby
normaalgeen enkel probleem om die eruit te slaan zeker omdat ie nog niet zo oud is, zet je quad ergens op dat ie 2-3cm van de grond staat en is een fluitje van een cent

Geplaatst: za 09 okt, 2004 15:06
door FOR FUN
thanks guy's,heb zopas een nieuwe besteld zou dinsdag binnen zijn,volgens Vranken zou de as van model 2004 dezelfde zijn, heb deze zien staan daar en de as bekeken, en het verwonderd mij niet dat de bout daar net afbreekt.In de kop van de bout is er precies een gat ingeboord ,en dat betekent dat men daar een zwak punt créeerd.Wat daar het nut van is begrijp ik niet goed.Ik laat wel iets weten als hij geplaatst is.

Geplaatst: za 09 okt, 2004 16:40
door Fré
tis niet alleen in de kop, maar de volledige bout is hol.

reden: gewichtsbesparing

Geplaatst: za 09 okt, 2004 17:31
door JAN15-10
maar de volledige bout is hol.
Dacht dat ze zo`n draadpijpje alleen bij lampenkappen gebruikte om kabeltje door te voeren. :twisted:

Slordig om op zo`n belangrijk punt zoiets te gebruiken :shock: :?

Jan 8)

Geplaatst: za 09 okt, 2004 20:55
door FOR FUN
Amaai,daar gaan ze nogal gewicht mee uitsparen,ga dat toch controleren als de oude bout eruit is ben jij zeker Fré dat ie hol is?

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 08:36
door Fré
bij de mijne kan ik er toch doorkijken ja :)

Nee, daar sparen ze niet veel gewicht mee uit, maar alle beetjes helpen. Als ze dergelijke gewichtsbesparingen kunnen doen op een 10-tal plaatsen, dan is de hele quad toch al 2 kg lichter.
En af en toe probleempjes heb je nu eenmaal met dat "edge engineering".

Dat is bijvoorbeeld het verschil tussen een Z en een Warrior.

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 21:25
door Robby
die holle assen zijn wel makkelijk, kan je draad in tappen 2smeernippeltjes op, 2gaatjes in de as boren en daar een groefje indraaien en je kan hem helemaal doorsmeren zonder probs.

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 21:29
door FOR FUN
Weet er soms iemand op hoeveel kilo dat ik de moer moet vastzetten?

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 21:30
door Robby
zo hard mogelijk gewoon, die smeerlappen komen steeds los. ook beetje loctite aan de moer doen

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 21:31
door FOR FUN
Goed gezien maar sorry ik ga de bout nu nog niet zwakker maken dan hij is door er gaatjes in te boren,maar nogmaals echt goed gezien.

Geplaatst: zo 10 okt, 2004 21:35
door Robby
normaal breken die zomaar niet ze, volgens mij ergens fabrieksfout ofzo ze.