quad aanhanger van yamahakoppel
Geplaatst: ma 30 jul, 2012 21:56
				
				zoals jullie weten zit ik al even met het gedacht om een kleine aanhanger te maken voor achter de quad   als ik op vakantie ga om tent en campingmateriaal mee te nemen
 als ik op vakantie ga om tent en campingmateriaal mee te nemen 
voor mijn raptor topic niet te overbelasten heb ik besloten om een project te openen enkel voor de aanhanger
hier enkele foto's hoe ik mijn eerste plannen bedacht heb eerst alles los tegen elkaar gezet zodat ik een beeld had van hoe of wat het ging worden



eerste gedacht was om met 8" velgen te werken maar omdat ik dan in de problemen kwam met mijn wielhub en de draagarm toch maar terug op 6" velgen gegaan en deze omgekeerd gemonteerd
na wat te meten en bekijken is het zelfs mogelijk om een 8" velg te monteren met spoorverbreders
  met spoorverbreders 
onlangs even een ruw frame gebouwd wat met de loop van de tijd nog wat ingekort en aangepast wordt ook even de scharnierpunten erop gepunt en alles op hoogte gezet om de veer ophanging te bekijken
is een veer van honda camino heb ze met hopen liggen verschillende hoogtes en sterktes en met regelbare voorspanning voor als hem later goed geladen is

eerste gedacht was de wielen in het midden van de bak en dus het scharnierpunt meer naar voor. maar als je dan kijkt hoe hem veert, moet dus het scharnierpunt in het midden komen en door de draagarm komt dus het wiel 20cm meer naar achter.
eerste zicht misschiens niet mooi maar als je naar de bouw kijkt van de topkoffer zie je dat die vanachter meer laadruimte heeft en zal het gewicht meer naar achter liggen en om toch genoeg druk op de achter wielen van de quad te krijgen heb ik besloten om het scharnierpunt 5cm meer naar achter te zetten gelijk nu op de foto
even een vooraanzicht van de ophanging

zit nu een spoorverbreder tussen zodat ik later mijn 8" velg er nog op krijg morgen eens bekijken hoe het staat zonder de spoorverbreder
voor veiligheids redenen wordt alles geremd gemaakt. officieel mag je maar max de helft van het voertuig gewicht trekken dus 180kg maakt 90kg sleeplast als ik dan al aan 50kg eigengewicht kom voor de aanhanger mag ik officieel dus niet meer gewicht laden in de remork wat je eigenlijk in een rugzak zou krijgen 
 
maar ik vind dat zo een aanhanger wel iets uniek is en met wat geluk rijd dat best stabiel met 100kg geladen dus wie niet waagt niet wint
ik zal het verloop hier wat up to date houden ben nog maar aan het experimenteren, morgen hoop ik hem volledig op zijn wielen te krijgen zodat ik kan zien hoe dat hij veert desnoods hefbomen verlengen of inkorten doe dit na mijn uren op het werk omdat ik daar het nodige materiaal heb. alleen hopen dat madam niet gaat klagen na een paar dagen ze was al blij dat ik nu maar 12u per dag werk onder het bouwverlof
			 als ik op vakantie ga om tent en campingmateriaal mee te nemen
 als ik op vakantie ga om tent en campingmateriaal mee te nemen voor mijn raptor topic niet te overbelasten heb ik besloten om een project te openen enkel voor de aanhanger
hier enkele foto's hoe ik mijn eerste plannen bedacht heb eerst alles los tegen elkaar gezet zodat ik een beeld had van hoe of wat het ging worden



eerste gedacht was om met 8" velgen te werken maar omdat ik dan in de problemen kwam met mijn wielhub en de draagarm toch maar terug op 6" velgen gegaan en deze omgekeerd gemonteerd
na wat te meten en bekijken is het zelfs mogelijk om een 8" velg te monteren
 met spoorverbreders
  met spoorverbreders onlangs even een ruw frame gebouwd wat met de loop van de tijd nog wat ingekort en aangepast wordt ook even de scharnierpunten erop gepunt en alles op hoogte gezet om de veer ophanging te bekijken
is een veer van honda camino heb ze met hopen liggen verschillende hoogtes en sterktes en met regelbare voorspanning voor als hem later goed geladen is

eerste gedacht was de wielen in het midden van de bak en dus het scharnierpunt meer naar voor. maar als je dan kijkt hoe hem veert, moet dus het scharnierpunt in het midden komen en door de draagarm komt dus het wiel 20cm meer naar achter.
eerste zicht misschiens niet mooi maar als je naar de bouw kijkt van de topkoffer zie je dat die vanachter meer laadruimte heeft en zal het gewicht meer naar achter liggen en om toch genoeg druk op de achter wielen van de quad te krijgen heb ik besloten om het scharnierpunt 5cm meer naar achter te zetten gelijk nu op de foto
even een vooraanzicht van de ophanging

zit nu een spoorverbreder tussen zodat ik later mijn 8" velg er nog op krijg morgen eens bekijken hoe het staat zonder de spoorverbreder
voor veiligheids redenen wordt alles geremd gemaakt. officieel mag je maar max de helft van het voertuig gewicht trekken dus 180kg maakt 90kg sleeplast als ik dan al aan 50kg eigengewicht kom voor de aanhanger mag ik officieel dus niet meer gewicht laden in de remork wat je eigenlijk in een rugzak zou krijgen
 
 maar ik vind dat zo een aanhanger wel iets uniek is en met wat geluk rijd dat best stabiel met 100kg geladen dus wie niet waagt niet wint

ik zal het verloop hier wat up to date houden ben nog maar aan het experimenteren, morgen hoop ik hem volledig op zijn wielen te krijgen zodat ik kan zien hoe dat hij veert desnoods hefbomen verlengen of inkorten doe dit na mijn uren op het werk omdat ik daar het nodige materiaal heb. alleen hopen dat madam niet gaat klagen na een paar dagen ze was al blij dat ik nu maar 12u per dag werk onder het bouwverlof

 
   
  ook had ik even zitten kijken om met bv een lange remleiding tot een 2de rempedaal op de nerfs te werken maar ook veel werk om deze leiding met pedaal elke keer terug van mijn quad te halen er bestaat geen snelwisselsysteem voor olie remmen denk ik
 ook had ik even zitten kijken om met bv een lange remleiding tot een 2de rempedaal op de nerfs te werken maar ook veel werk om deze leiding met pedaal elke keer terug van mijn quad te halen er bestaat geen snelwisselsysteem voor olie remmen denk ik  