kinderquad: hoe moet verlichting werken?
Geplaatst: ma 13 aug, 2012 15:47
Hallo,
Ik heb recent een kleine quad (chinees?) overgenomen waar geen leven meer in zat.
Eerst bleek de accu helemaal leeg (< 1 V spanning op de klemmen), en niet meer op te laden. Vervolgens klemmen op een autobatterij gezet. Het enige wat werkte was het remlicht als contact + remsensor op staan.
Ik ben dan begonnen met de kappen en brandstoftank eraf te halen om de bekabeling te controleren. Wat allereerst opviel was dat draden per kleur met tape samengekleefd leken (bij nader inzien bleken de kabels per kleur samen gesoldeerd te zijn onder deze tape). Is dat iets wat te verwachten valt bij deze chinese quads, of wijst dit erop dat de vorige eigenaar al wat geëxperimenteerd zou hebben? (Ik noem zo'n gesoldeerde bundel verder een cluster) Is het aan te raden om deze gesoldeerde verbindingen zo te laten, of beter met een soort connectoren te werken?)
Vervolgens heb ik bij gebrek aan een handleiding of elektrische schema's geprobeerd de logica in de bekabeling te doorgronden.
Hierbij stuit ik op enkele vragen over het verlichtingscircuit.
1) is het mogelijk dat de koplampen (dim en grootlicht) enkel moeten werken als de motor draait (misschien om batterij te sparen)? Ik vind geen rechtstreekse verbinding tussen de lampen en de pluspool van de accu. De spanning lijkt te moeten komen van de gele cluster die ook verbinding maakt met de motor (ontstekingsspoel) en de spanningsregelaar. Als de motor niet draait, krijg ik met de huidige aansluitingen nooit spanning op de gele cluster. Is het normaal dat de spanningsregelaar geen spanning doorlaat als de motor stil staat, of is dit een aanwijzing dat deze regelaar (of de spoel) kapot is?
2) als ik met een brugje wel spanning breng op de gele cluster (heb voor de zekerheid de koppeling met motorspoel én met spanningsregelaar dan wel losgekoppeld), kan ik met de verlichtingsschakelaar op stand 1 het dimlicht en het remlicht laten branden. Op stand 2 brandt enkel het grootlicht en niet het remlicht of het dimlicht. is dit zoals het hoort?
3) op de verlichtingsschakelaar komen 3 draadjes aan: zwart (maakt verbinding met de gele cluster, zie hierboven), bruin (maakt verbinding met de witte cluster die verder verbinding maakt naar dimlicht, grootlicht en remlicht) en blauw (maakt verbinding met grootlicht)
Op stand 2 wordt contact gemaakt tussen zwart en blauw, op stand 1 contact tussen zwart en bruin. Tot zover alles logisch, maar op stand 0 maakt zwart contact met zowel bruin als blauw en toch branden er dan geen lampen (als ik de gele cluster, dus de zwarte aansluiting op schakelaar op spanning zet) ???
Ik hoop dat het bovenstaande wat duidelijk uitgelegd is, en dat jullie me kunnen duidelijk maken wat normaal is en wat niet...
Ik kijk uit naar reacties...
Ik heb recent een kleine quad (chinees?) overgenomen waar geen leven meer in zat.
Eerst bleek de accu helemaal leeg (< 1 V spanning op de klemmen), en niet meer op te laden. Vervolgens klemmen op een autobatterij gezet. Het enige wat werkte was het remlicht als contact + remsensor op staan.
Ik ben dan begonnen met de kappen en brandstoftank eraf te halen om de bekabeling te controleren. Wat allereerst opviel was dat draden per kleur met tape samengekleefd leken (bij nader inzien bleken de kabels per kleur samen gesoldeerd te zijn onder deze tape). Is dat iets wat te verwachten valt bij deze chinese quads, of wijst dit erop dat de vorige eigenaar al wat geëxperimenteerd zou hebben? (Ik noem zo'n gesoldeerde bundel verder een cluster) Is het aan te raden om deze gesoldeerde verbindingen zo te laten, of beter met een soort connectoren te werken?)
Vervolgens heb ik bij gebrek aan een handleiding of elektrische schema's geprobeerd de logica in de bekabeling te doorgronden.
Hierbij stuit ik op enkele vragen over het verlichtingscircuit.
1) is het mogelijk dat de koplampen (dim en grootlicht) enkel moeten werken als de motor draait (misschien om batterij te sparen)? Ik vind geen rechtstreekse verbinding tussen de lampen en de pluspool van de accu. De spanning lijkt te moeten komen van de gele cluster die ook verbinding maakt met de motor (ontstekingsspoel) en de spanningsregelaar. Als de motor niet draait, krijg ik met de huidige aansluitingen nooit spanning op de gele cluster. Is het normaal dat de spanningsregelaar geen spanning doorlaat als de motor stil staat, of is dit een aanwijzing dat deze regelaar (of de spoel) kapot is?
2) als ik met een brugje wel spanning breng op de gele cluster (heb voor de zekerheid de koppeling met motorspoel én met spanningsregelaar dan wel losgekoppeld), kan ik met de verlichtingsschakelaar op stand 1 het dimlicht en het remlicht laten branden. Op stand 2 brandt enkel het grootlicht en niet het remlicht of het dimlicht. is dit zoals het hoort?
3) op de verlichtingsschakelaar komen 3 draadjes aan: zwart (maakt verbinding met de gele cluster, zie hierboven), bruin (maakt verbinding met de witte cluster die verder verbinding maakt naar dimlicht, grootlicht en remlicht) en blauw (maakt verbinding met grootlicht)
Op stand 2 wordt contact gemaakt tussen zwart en blauw, op stand 1 contact tussen zwart en bruin. Tot zover alles logisch, maar op stand 0 maakt zwart contact met zowel bruin als blauw en toch branden er dan geen lampen (als ik de gele cluster, dus de zwarte aansluiting op schakelaar op spanning zet) ???
Ik hoop dat het bovenstaande wat duidelijk uitgelegd is, en dat jullie me kunnen duidelijk maken wat normaal is en wat niet...
Ik kijk uit naar reacties...