kinderquad: startmotor heeft onvoldoende power
Geplaatst: wo 15 aug, 2012 21:03
Hallo,
Mijn kinderquadje als opknap-projectje stelt me opnieuw voor veel twijfels...
Nadat de bekabeling amateuristisch en slordig uitgevoerd bleek, ben ik met bang hart naar de motor beginnen kijken.
Ik heb eerst de benzineslangen en benzinefilter vervangen (slangen waren hard en bros geworden)
Vervolgens auto-accu aangesloten (oude was helemaal leeg) en proberen starten.
bij starten via startrelais begon soms wel, en soms niet de startmotor te draaien. Als hij al draaide was dat zeer moeizaam zeer kort.
Ik heb dan de startmotor eraf gehaald. (Is het trouwens normaal dat ik geen weerstand meet tussen aansluitklem en lichaam van de startmotor? )
Als ik spanning rechtstreeks op de startmotor breng (+ op aansluitklem; min of massa op metaal van startmotor) begint deze te draaien en neemt blijkbaar vrij veel stroom (mijn draadjes 0.75 carré werden warm).
Als ik spanning via het startrelais op de startmotor wil brengen (wel met de originele dikkere kabels), krijg ik alleen getik van het relais, en geen beweging in de startmotor. Mag ik hieruit concluderen dat het startrelais kapot is? is dit bij de brommerhandelaar te krijgen, of is dit iets speciaal voor quad's?
Daarna heb ik de startmotor teruggeplaatst. Ik vond wel dat er vrij veel speling op het aandrijfkettingetje zit. 1 van de zwarte kunststof kettingspanblokjes was redelijk uitgesleten. Waar kan ik dit eventueel aankopen?
Met de startmotor terug op z'n plaats heb ik terug proberen starten (via draadje rechtstreeks aan pluspool, dus startrelais omzeild)), en dat ging opnieuw zeer moeizaam (misschien was mijn draadje te dun om voldoende stroom dus vermogen door te laten? de startmotor wil wel draaien, maar geraakt niet rond.
Als ik de bougie eruit haal, lukt het wel om de motor rond te krijgen. Duim plaatsen op bougiegat, en startmotor blokkeert weer...
Nog wat algemene info: De autoaccu die ik gebruik heeft een spanning van 12.4 V (
Tijdens het starten (met losgekoppelde startmotor) heb ik ongeveer 5.8 V gemeten...
Ik maak m'n testdraden en kabels momenteel met eenvoudige klemmetje vast op de accupolen.? Kan het zijn dat er door een te klein contactoppervlak te weinig stroom kan getrokken worden?
Wie wil me op weg zetten voor de volgende stappen ?
Mijn kinderquadje als opknap-projectje stelt me opnieuw voor veel twijfels...
Nadat de bekabeling amateuristisch en slordig uitgevoerd bleek, ben ik met bang hart naar de motor beginnen kijken.
Ik heb eerst de benzineslangen en benzinefilter vervangen (slangen waren hard en bros geworden)
Vervolgens auto-accu aangesloten (oude was helemaal leeg) en proberen starten.
bij starten via startrelais begon soms wel, en soms niet de startmotor te draaien. Als hij al draaide was dat zeer moeizaam zeer kort.
Ik heb dan de startmotor eraf gehaald. (Is het trouwens normaal dat ik geen weerstand meet tussen aansluitklem en lichaam van de startmotor? )
Als ik spanning rechtstreeks op de startmotor breng (+ op aansluitklem; min of massa op metaal van startmotor) begint deze te draaien en neemt blijkbaar vrij veel stroom (mijn draadjes 0.75 carré werden warm).
Als ik spanning via het startrelais op de startmotor wil brengen (wel met de originele dikkere kabels), krijg ik alleen getik van het relais, en geen beweging in de startmotor. Mag ik hieruit concluderen dat het startrelais kapot is? is dit bij de brommerhandelaar te krijgen, of is dit iets speciaal voor quad's?
Daarna heb ik de startmotor teruggeplaatst. Ik vond wel dat er vrij veel speling op het aandrijfkettingetje zit. 1 van de zwarte kunststof kettingspanblokjes was redelijk uitgesleten. Waar kan ik dit eventueel aankopen?
Met de startmotor terug op z'n plaats heb ik terug proberen starten (via draadje rechtstreeks aan pluspool, dus startrelais omzeild)), en dat ging opnieuw zeer moeizaam (misschien was mijn draadje te dun om voldoende stroom dus vermogen door te laten? de startmotor wil wel draaien, maar geraakt niet rond.
Als ik de bougie eruit haal, lukt het wel om de motor rond te krijgen. Duim plaatsen op bougiegat, en startmotor blokkeert weer...
Nog wat algemene info: De autoaccu die ik gebruik heeft een spanning van 12.4 V (
Tijdens het starten (met losgekoppelde startmotor) heb ik ongeveer 5.8 V gemeten...
Ik maak m'n testdraden en kabels momenteel met eenvoudige klemmetje vast op de accupolen.? Kan het zijn dat er door een te klein contactoppervlak te weinig stroom kan getrokken worden?
Wie wil me op weg zetten voor de volgende stappen ?