Pagina 1 van 4

Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 21:53
door janssuh
Hey allemaal!

Ben nieuw op het forum hier en zal wellicht (als alles doorgaat) dan ook vaker hier te vinden zijn ;)

Nadat ik afgelopen jaar op vakantie ben geweest en voor het eerst quad heb gereden door de bergen etc. was ik meteen helemaal verliefd. Ben dan dus ook van plan om zelf nu een quad te gaan kopen.

Mijn oog is gevallen op de Yamaha Raptor 350R.
Voor mij lijkt dit de meest geschikte quad op dit moment gezien ik wel van een uitdaging hou, hij moet een beetje pittig zijn want ik wil niet dat hij me na een jaar als ik meer ervaring heb al gaat vervelen omdat ik "harder" wil.

Op dit moment heb ik nog niets aangeschaft en ben ik op het internet nog even wat informatie bij elkaar aan het verzamelen.
Jullie zijn de experts dus alle tips en zaken wat belangrijk zijn en waar ik als "nieuweling" misschien overheen kijk zijn van harte welkom!

Hartelijk bedankt alvast van wellicht een trouwe bezoeker in de toekomst ;)!

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 21:55
door Jason McCoy
Welkom!

Heb je meer ervaring met motoren enzo?
Zelf vind ik de 350 een super machine.
Wat je zegt klopt wel een beetje, maar aan alle vermogens ga je na een tijdje wennen. Das altijd een probleem

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:00
door janssuh
Dat klopt inderdaad..
Heb altijd een scooter gehad en daar wou ik ook altijd harder mee, die ervaring heb ik dus idd ook al.

Ik heb even snel snel op het internet gezocht en wat me opviel is dat er maar barweinig 2e hands raptors te koop zijn en denk dat de 700 nét een stapje te groot is als eerste quad :p.
250 lijkt me daarintegen weer net iets te weinig gezien ik er ook af en toe de weg mee op wil.

Ik kan ook nergens iets van specificaties vinden over de topsnelheid? Hoe zit dit bij een 350R ongeveer >

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:08
door Jason McCoy
Ah top snelheden zijn wel oke. Loopt denk ik wel tegen de 120.
Een 250 doet er niet veel voor onder maar is een iets kleiner model.
Een 700 is wel te doen hoor. gewoon even rustig aan wennen.

Maar ligt ook een beetje aan hetgeen je uit wilt geven

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:14
door janssuh
Oke tnx daar heb ik al iets aan..
Ik dacht dat de 250 echt wel wat zou schelen die 100cc.. maar gezien ik zelf niet al te groot ben (1.66) is dat misschien nog niet eens zo'n slechte overweging dan als het echt niet zoveel scheelt? Maarja van de andere kant, mij kennende wil ik toch weer altijd wat harder dus..

Waar ik vooral aan moet wennen denk ik is het schakelen, dat heb ik nog nooit gedaan.
Wellicht de meest stomme vraag die ooit gesteld is hier :P maar hoe werkt dat bij deze quad precies?
Aan de linkerkant en dan 1x omlaag trappen is z'n 1 en dan omhoog drukken ga je de versnellingen in en moet je dan ook telkens de koppeling op je stuur induwen?

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:39
door Jason McCoy
hahaha, ook schakelen is ervaring opdoen.
In theorie idd 1 naar beneden en dan de rest omhoog. De vrij zit dan dus tussen de 1 en de 2.
Altijd bij op en omlaag schakelen de koppeling gebruiken.

Als je meer ervaring hebt dan zul je gaan zien dat je ook kunt opschakelen zonder koppeling. Dan moet je alleen je gas even dicht draaien.
Ik zelf schakel vaak door gas vol open te houden en dan even de koppeling te gebruiken. Maar dat is net wat je wilt.
Tevens heb je ook nog als je m helemaal getuned hebt een onderdeel wat een quick shifter heet. Dan schakelen je zonder koppeling en zonder gas dicht te doen. De quad zet dan zelf even de ontsteking dicht waardoor je een fraktie van een moment hebt dat je kunt schakelen. Dat is alleen wel in een ver gevorderd stadium van tuning meestal.

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 07:11
door Jeroen1991
topsnelheid van 120? standaard?
dat haal ik maar net uit men 660 met andere tandwielverhouding (16-40) :?

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 09:00
door blockie
Hoi,

Ik heb zelf net enkele weken een quad, trouwens ook mijn eerste.
Wel heb ik besloten gelijk voor de 700 te gaan.

Je went vrij snel aan het vermogen en je moet de machine toch leren kennen.
Het zou zonde zijn een lichtere versie te kopen en dan achteraf spijt te krijgen.
Althans zo dacht/denk ik erover.

Ik heb nog geen spijt gehad van mijn keuze.
Gewoon rustig aan doen en de quad leren kennen dan moet het wel goedkomen denk ik.

Succes met je vraagstuk :)

Gr,
Martin

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 17:20
door janssuh
Hmm oke das ook wel fijn om te horen..
Helemaal gezien de quad die ik op het oog had al is verkocht :(.. vind dat er maar weinig 2e hands te koop zijn maar we
zoeken weer even verder!

tnx allemaal in elk geval alvast voor de informatie!

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 18:00
door Jason McCoy
Een 350 topt wel tegen de 120 volgens mij hoor.
Vind 120 voor een 660 wel sloom eigenlijk.
Je hebt in mijn ogen ook een heel apparte tandwielverhouding.

Voor 1 tand groter betekent dat je in theorie een achtertandwiel hebt die 3 tanden kleiner is.
Dus jou tandwiel verhouding is nagenoeg een zinloze verhouding.

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 19:51
door erikalbring
raptor 350 zal maximaal 110 halen als ie helemaal standaard is, een 250 zal rond de 80 liggen helemaal standaard, raptor 700 heeft standaard een top van 120 ongeveer

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 19:53
door Jason McCoy
een 700 is standaard begrenst op 128

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 20:04
door blockie
80-90 rijden is wel lekker maar 110 of 120 is niet echt prettig hoor.
Althans dat is mijn mening op dit moment :oops:
Op een (nog) niet verlaagde raptor 700 en (nog) zonder stuurdemper.

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 20:12
door Jason McCoy
Hoezo niet prettig?
Ik rijd op enduro banden nog gewoon 140 en dat rijd prima. Qua rijdden merk ik geen verschil met 100 rijden eigenlijk.

Re: Aantal standaard vragen

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 20:14
door erikalbring
jouw enduro banden zij ook net ff wat hoger als de normalen maten voor straatbanden, en constant in de hoge toeren rijden lijk mij niet echt prettig