Pagina 1 van 1

Onderhoud Ketting

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 12:21
door Fré
Heb even gezocht naar een topic die hierover handelde, maar niet direct te vinden, dus maak ik maar een nieuwe:

Gisteren in de gietende regen gereden (als ik wíl rijden dan zál ik ook rijden ;)) in de weide bij mijn oom (hij met zijn warrior, ik met mijn Z) en nadien met de tuinslang afgespoten.

Nu heb ik vanmorgen gezien dat er zich op de ketting minieme spoortjes van roest gevormd hebben.
Ik direct karton uitgehaald, onder mijn quad in de garage gezwierd, de bus wd40 erbij genomen, goed wat vodden en dan maar vrolijk op mijn ketting gesprayed en ingewreven (roest afgewreven).

De ketting voelt nog altijd vettig aan (van dat dik plakkerig vet dat er in het begin op zit, denk ik, kan ook zijn dat de beweging van de schakels zo smooth "vettig" gaat door de o-ringen), maar ja, die wd40 lost ook wat vet op hé, dus nu is mijn vraag:

heb ik dat goed gedaan?
Wat moet ik er nu aansmeren van vet?
wapenCLP met teflon? of koolstofvet? en dan goed afkuisen?

maw wat moet ik doen om mijn ketting te plezieren, of wat doen jullie?


tnx!!!

PS: gisteren fotootjes en video gemaakt van de quad, maar heb het nog niet op mijn pc staan.

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 12:49
door No Limit W-tec
Nooit ketting afspuiten met hogedruk ! Enkel met harde borstel afvegen. Geen WD40 gebruiken maar kettingspray van Denicol. Dat is de beste, oa sponsor van Joel Smets. www.denicol.com

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 13:31
door Fré
wel ik heb nu het volgende gedaan:
eerst met die wd40 het roest eraf gedaan en drooggewreven, en dan met speciale teflon kettingspray de ketting gesmeerd.

waarom niet met wd40? in het suzuki boekje raden ze aan om het vuil met kerosine (reinigend + smerend effect) eraf te doen.
en wd40 heeft ongeveer dezelfde eigenschappen (maar nog beter imho), dus zou ik denken het is ok?
Als zekerheid heb ik dan maar alles weer ingevet met teflonvet, eens zachtjes een rondje gereden op de oprit, en het overtollige teflonvet er met een doek afgewreven.

Heb dit ook met de warrior van mijn oom gedaan, daar hing toch wel nog heel wat meer roest aan :s

maar als blijkt dat dit niet de ideale manier is dan zal ik dat niet meer doen.
kweet wel graag waarom juist dat het niet ideaal is :)

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 14:19
door Hanzie
gewoon ketting ff drogen nadat je quad gepoetst hebt, dan inspuiten met gewone kettingspray die je in een winkel (autoshop ofzo) wel vindt, en wat navegen met een handdoek...

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 14:28
door Fré
Hans_blaster schreef:gewoon ketting ff drogen nadat je quad gepoetst hebt
dat is in ieder geval een must! en dat hebben we gisteren niet gedaan (ja we kunnen moeilijk de quad föhnen me dunkt...), want het regende buiten dat het goot!

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 14:52
door Hanzie
je krijgt altijd wel een beetje roestwater op je ketting en kettingplaat, ik drog m'n ketting meestal niet af, de dag erna ff afvegen en dan inspuiten. ik heb wynn's kettinglube, kun je in een autoshop krijgen.

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 16:59
door Daan
Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 17:26
door Fré
Daan schreef:Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.
en waar haal je dat?

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 19:38
door Ludovic 250
de mous van putoline oil echt heel goed en laat geen sporen na, dringt goed door in de ketting

Geplaatst: vr 29 aug, 2003 20:56
door Daan
Fré schreef:
Daan schreef:Ik gebruik HKS van Czech Ing. (een of andere Duitse producent). Het is een van de duurste kettingsprays, maar werkt perfect. Het droogt op (waardoor vuil niet hecht en niet alles onder gespetterd word), blijft smeren en vormt een roestwerende laag. Ik heb nooit problemen met roestvorming op de ketting.
en waar haal je dat?
Bij een motordealer bij me in de buurt (De Valkenier in Barneveld). Ik had al op het net gezocht, maar kon deze spray op het net niet zo snel vinden.