Pagina 1 van 1
cvt transmissie
Geplaatst: vr 02 nov, 2012 13:39
door gerritxl
hallo mensen,
ik vraag mij het volgende af:
de meeste quads hebben een cvt overbrenging als automaat, is dat net zoiets als bij een scooter( v-snaar op poelies die van diameter veranderen) of is dat een echte cvt met stalen duwband schakels zoals bij autos?
ik vraag dat omdat ik denk dat bij een quad van 500 cc of hoger, het vermogen eigenlijk te groot is om met een rubber snaar te worden overgebracht.
wat is trouwens het vermogen van bv een yamaha kodiac 400?
Re: cvt transmissie
Geplaatst: vr 02 nov, 2012 13:43
door Jazzy
In grote lijnen is de CVT op een quad te vergelijke met die op een bromscooter, behalve dat hij een stuk zwaarder is uitgevoerd. De riem is gewoon van rubber en alleen bij de allerzwaarste modellen met een 800 of 1000cc motor zijn er wel eens issues met riemen die snel slijten. Maar dat hangt ook heel erg van het gebruik af.
Een Kodiak 400 heeft 26 PK.
Re: cvt transmissie
Geplaatst: vr 02 nov, 2012 15:43
door gerritxl
wat weegt zo,n kadiak?
dus in zo,n cvt zitten op de krukas ook centrifugaal gewichten die voor het opschakelen zorgen?
zijn die snaren luchtgekoeld?
hoe zit het met de 4x4, ik geloof meestal een starre achteras zonder diff, en een inschakelbare vooras met diff en locker?
hebben ze ook een lage gearing?
Re: cvt transmissie
Geplaatst: vr 02 nov, 2012 17:09
door Jazzy
Wat een Kodiak weegt kun je zelf net zo goed met Google uitzoeken, dat hoef ik toch niet voor je te doen?
Een CVT is een CVT, alleen de uitvoering kan een beetje verschillen maar het principe blijft het zelfde. Ik weet niet wat je bedoelt met een luchtgekoelde snaar, er is niet echt sprake van koeling van de CVT en riem verder.
Wat 4x4 betreft moet je gewoon per model even bij de site van de fabrikant kijken omdat dit erg verschilt per fabrikant, per model en soms per modeljaar.
Re: cvt transmissie
Geplaatst: vr 02 nov, 2012 20:25
door gerritxl
ik vermoedde dat jij het gewicht zou weten, sorry hoor.
de snaren bij scooters zijn altijd luchtgekoeld door een ventilator op de krukaspoelie, ivm de hitteontwikkeling in de primaire kast.
ik vroeg me af hoe dat bij een quad gebeurde.....
bedankt voor je reacties.
Re: cvt transmissie
Geplaatst: za 03 nov, 2012 10:45
door Jazzy
gerritxl schreef:ik vermoedde dat jij het gewicht zou weten, sorry hoor.
Op zich geen probleem hoor, het is maar even een hint. Dingen als gewicht en vermogen kun je prima zelf vinden door het in Google te typen. Ik wist ook niet hoeveel vermogen een Kodiak heeft maar als je dan "Kodiak 400 horsepower" in Google typt wordt het wel duidelijk.
Die koeling wat je beschrijft noemen ze volgens mij geforceerde luchtkoeling.
Re: cvt transmissie
Geplaatst: za 03 nov, 2012 11:28
door Ardjuh
PK's moet je er zelf is rondje op gaan rijden, is zeker bij 4x4 heel moeilijk om te zeggen hoeveel pk
het heeft en hoe het rijd.
De nieuwe zwaardere modellen hebben injectie + veel meer pk rond de 70, maar die meer pk's is niet op het
achterwiel maar af blok vaak
voor de achterwielen blijft vaak maar iets van 45 pk over.
CVT zal bij kodiak 400 geen probleem zijn, uiteraard zijn alle cvt's lucht gekoeld... het systeem is in
basis precies hetzelfde als een scooter overbrenging... alleen het formaat is anders.
Technical Specifications (kodiak 400):
Wheelbase (in/mm) 48.5 / 1231.9
Dry Weight (lbs/kg) 547 / 248.1
Fuel Capacity (gal/l) 4 / 15.1
http://www.atv.com/specs/yamaha/utility ... o-4x4.html