Nieuw of tweedehands?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
KoenH
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 feb, 2013 10:04

Nieuw of tweedehands?

Bericht door KoenH »

Hallo,

Ik wil mij een qaud aanschaffen vooral om te gebruiken in de Ardennen.
Mijn budget is 6000 tot 7000 Euro.
Nu vraag ik mij af zou ik gaan voor een nieuwe maar minder duure qaud of een betere tweedehands qaud?
Waar zit het verschil in een merk als TGB waar een nieuwe 6000 Euro kost en de bekendere merken waar je toch alvlug 10.000 euro moet neertellen?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de meer krachtigere motoren 600cc, 700cc.
Alle info word zeer gewaardeerd.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door Jazzy »

Hier op het forum maken we voor het gemak graag onderscheid tussen A, B en C-merken. Bij de A-merken horen Yamaha, Suzuki, Kawasaki en in de iets duurdere klasse Can-am, Arctic Cat en Polaris. TGB is een merk wat onder de B-merken valt, daaronder verstaan we een prima prijs/kwaliteitverhouding en dus een goede keus voor een beperkt budget.

Het verschil zit het hem in de gebruikte materialen en onderdelen, afwerking, dealerorganisatie, verkrijgbaarheid van onderdelen en acesoires, etc. Verder loopt innovatie wat achter, bij de A-merken bijvoorbeeld doet stuurbekrachtiging zijn intrede maar is bij TGB nog niet verkrijgbaar. Zelfde geldt voor de zwaardere motoren, luchtvering, uitgebeide dasboards, etc. Het verschil is dus te merken over de hele linie, je krijgt uiteindelijk waar je voor betaalt. Het verschil met de C-merken is dat daar de kwaliteit en betrouwbaarheid zo zwaar achter blijft dat we die hier niet aanraden.

Om je vraag het beste te beantwoorden zou je eigenlijk eens langs een dealer moeten rijden die beiden heeft staan. Beter nog is een proefrit op een quad uit beide klasses, dan merk je het verschil zelf wel en kun je beter bepalen of de TGB goed genoeg is. Ben benieuwd naar je ervaring trouwens, heb zelf nog nooit met een TGB gereden.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
lejeune
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 57
Lid geworden op: za 21 okt, 2006 21:56

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door lejeune »

beter een tweedehands A merk dan een nieuw B of C merk is mijn visie.
een visie die niet door iedereen gedeelt wordt en waar wel wat reactie op zal komen.
microtractors
uw officiële yamaha en polaris quad dealer voor Belgisch Limburg.
GROTE OPENDEURDAGEN OP19 en 20 oktober MET TAL VAN PROMOTIES OP TWEEDEHANDS QUADS EN OP NIEUWE STOCK QUADS!!MIS DIT NIET!!
staf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 146
Lid geworden op: do 04 aug, 2005 20:50
Locatie: ham

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door staf »

Je kan ook ens kijken bij Kymco.
Ze hebben tegenwoordig ook een 700 model en schijnen een goede prijs kwaliteit te hebben.
Hier een test van het 500cc model met IRS.
http://www.youtube.com/watch?v=luE44ZBNoFY" onclick="window.open(this.href);return false;.
Als je voor een tweedehandsquad gaat kijken,neem dan iemand mee die verstand heeft van quad's.
Er zijn mensen die een nieuw a-merk op een half jaar de vernieling inrijden.
Wat niet wegneemt dat je tweedehands soms voor een mooie prijs een a-merk quad kan aanschaffen.
Soms is het voor sommige mensen toch niet wat ze verwachtten en willen dan die quad zo snel mogelijk van de hand om iets anders te kopen.
En dan kan je al eens een zaakje doen.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door Jazzy »

lejeune schreef:beter een tweedehands A merk dan een nieuw B of C merk is mijn visie.
een visie die niet door iedereen gedeelt wordt en waar wel wat reactie op zal komen.
Ik ben het met je eens maar sommige mensen kopen liever een nieuwe quad omdat ze bijvoorbeeld slechte ervaring met een gebruikte hebben. Kan ik wel een beetje inkomen, je moet wel net mazzel hebben.

Persoonlijk dieptepunt was een Raptor 660 uit 2001, wat een rampenbak. Maar heb ook een paar gebruikte A-merk quads gehad die helemaal top waren, onder andere een Raptor 350 en mijn huidige Can-am Outlander.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door xSky »

Ik zou je een tweedehands A-merk aanraden. Maar weet je wel zeker dat je meteen 600 à 700cc wil rijden? Je kan ook beginnen met 400 à 500cc. Dan kun je later altijd nog eens upgraden, want als je nieuw bent in de quadwereld, moet je toch rustig aan beginnen (tenminste, dat is aan te raden). Als je dus bijvoorbeeld een Grizzly 450 koopt (421cc), heb je een nieuwe quad én een A-merk. De Grizzly 450 kost ongeveer 7500-7800 euro nieuw.
Laatst gewijzigd door xSky op do 07 feb, 2013 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door Jason McCoy »

Dat is voor een ieder anders denk ik. Ik heb namelijk jarenlang met mijn 660 gereden en nooit ook maar 1 probleem gehad. Dus je moet het ook wel een beetje treffen. Maar dat is altijd met 2e hands. Ook een nieuwe machine kan zo kapot gaan natuurlijk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door Pindapotje »

Je zou ook eens hier naar kunnen kijken,(wel iets boven budget, maar misschien staat er ergens een showroom model :mrgreen: )
http://www.bikez.com/motorcycles/cf_mot ... 0_2012.php
Zelf nog nooit mee gereden, (wel iemand gehoord die er één heeft en erg tevreden is tot nu toe)
Een complete machine voor dat geld €8999,= incl. met V-twin, lier, verlengd, tweezitter......
Laatst gewijzigd door Pindapotje op do 07 feb, 2013 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
J!$
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 18 mei, 2010 16:52

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door J!$ »

xSky schreef:Ik zou je een tweedehands A-merk aanraden. Maar weet je wel zeker dat je meteen 600 à 700cc wil rijden? Je kan ook beginnen met 400 à 500cc. Dan kun je later altijd nog eens upgraden, want als je nieuw bent in de quadwereld, moet je toch rustig aan beginnen (tenminste, dat is aan te raden). Als je dus bijvoorbeeld een Grizzly 450 koopt (421cc), heb je een nieuwe quad én een A-merk. De Grizzly 450 kost ongeveer 7500-7800 euro nieuw.


Onzin, ik rij nu een jaar een Grizzly 700. Hiervoor had ik nog nooit eerder quad gereden. Heb ook nooit scooters of iets dergelijks gehad.
Als je rustig rijd kan er niks geks gebeuren. (mijn eerste keer was een testritje van een halve km, 2de keer dat ik op een quad reed was dat gelijk 40km om deze thuis te krijgen)
Yamaha Grizzly 700 2007
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door xSky »

J!$ schreef:
xSky schreef:Ik zou je een tweedehands A-merk aanraden. Maar weet je wel zeker dat je meteen 600 à 700cc wil rijden? Je kan ook beginnen met 400 à 500cc. Dan kun je later altijd nog eens upgraden, want als je nieuw bent in de quadwereld, moet je toch rustig aan beginnen (tenminste, dat is aan te raden). Als je dus bijvoorbeeld een Grizzly 450 koopt (421cc), heb je een nieuwe quad én een A-merk. De Grizzly 450 kost ongeveer 7500-7800 euro nieuw.


Onzin, ik rij nu een jaar een Grizzly 700. Hiervoor had ik nog nooit eerder quad gereden. Heb ook nooit scooters of iets dergelijks gehad.
Als je rustig rijd kan er niks geks gebeuren. (mijn eerste keer was een testritje van een halve km, 2de keer dat ik op een quad reed was dat gelijk 40km om deze thuis te krijgen)
Ik zeg ook niet dat het totaal af te raden is, maar het is wel verstandig het quadrijden 'op te bouwen'. En dat bedoelde ik in dit geval voor het aantal cc's. Misschien kun je dan beter met iets minder cc's beginnen. Niet voor het quadrijden zelf, maar zodat je een nieuw A-merk kan kopen. Op die manier sluit 'rustig opbouwen' mooi aan bij een nieuwe quad van een A-merk. Snap je? :)
(Met 'rustig aan beginnen' bedoelde ik dus ook niet dat je dan per se met 400cc zou moeten beginnen, maar gewoon rustig aan rijden, precies zoals jij ook zegt)
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door AC67 »

ik citeer jezelf even:
Onzin, ik rij nu een jaar een Grizzly 700. Hiervoor had ik nog nooit eerder quad gereden. Heb ook nooit scooters of iets dergelijks gehad.
Als je rustig rijd kan er niks geks gebeuren. (mijn eerste keer was een testritje van een halve km, 2de keer dat ik op een quad reed was dat gelijk 40km om deze thuis te krijgen)[/quote]einde citaat

ik vind dat je wel hard ageert tegen een goed bedoeld advies,
wat is nu 1 jaar rijden?niet veel in mijn ogen en 40km is een kakeindje,een rit op een mooie dag kan makkelijk 200 km zijn,voor de echte rijders.
het gaat niet wat je denkt te kunnen maar wat je werkelijk kan en daar zit vaak heel wat verschil in.Jij kan denken veilig te rijden maar er zijn nog meer mensen op de weg en die heben misschien niet zoveel ervaring als jij :evil:en als die gek gaan doen moet jij wel weten wat er gebeurt met je quad en met een grote zware quad kan je gauw bekeken in de sloot wakker worden.
ook omdat je aangeeft dat je nooit eerder op 2 wielers gezeten hebt maakt het zo dat je vrij weinig ervaring hebt.
Ik zou zeggen:doe niet eigenwjs en begin wat lichters te rijden,ik weet het niet zeker maar ik denk dat meer als drie kwart van de forumleden zo begonnen zijn.
Maar ja,je kan kopen wat jij wilt en dat recht heb je natuurlijk,als je er maar gelijk goede beschermende kleding bij koopt en een helm.
Laatst gewijzigd door AC67 op do 07 feb, 2013 16:33, 3 keer totaal gewijzigd.
xSky
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 23 jan, 2009 17:11
Locatie: Nederland

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door xSky »

dutchmoose schreef:Onzin, ik rij nu een jaar een Grizzly 700. Hiervoor had ik nog nooit eerder quad gereden. Heb ook nooit scooters of iets dergelijks gehad.
Als je rustig rijd kan er niks geks gebeuren. (mijn eerste keer was een testritje van een halve km, 2de keer dat ik op een quad reed was dat gelijk 40km om deze thuis te krijgen)
ik vind dat je wel hard ageert tegen een goed bedoeld advies,
wat is nu 1 jaar rijden?niet veel in mijn ogen en 40km is een kakeindje,een rit op een mooie dag kan makkelijk 200 km zijn,voor de echte rijders.
het gaat niet wat je denkt te kunnen maar wat je werkelijk kan en daar zit vaak heel wat verschil in.Jij kan denken veilig te rijden maar er zijn nog meer mensen op de weg en die heben misschien niet zoveel ervaring als jij :evil:en als die gek gaan doen moet jij wel weten wat er gebeurt met je quad en met een grote zware quad kan je gauw bekeken in de sloot wakker worden.
ook omdat je aangeeft dat je nooit eerder op 2 wielers gezeten hebt maakt het zo dat je vrij weinig ervaring hebt.
Ik zou zeggen:doe niet eigenwjs en begin wat lichters te rijden,ik weet het niet zeker maar ik denk dat meer als drie kwart van de forumleden zo begonnen zijn.
Maar ja,je kan kopen wat jij wilt en dat recht heb je natuurlijk,als je er maar gelijk goede beschermende kleding bij koopt en een helm.[/quote]
Dat probeerde ik ook duidelijk te maken ;)
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door AC67 »

J!$ schreef:Hallo allemaal,

Mijn vader en ik hebben sinds 2 weken een yamaha grizzly 700. Bevalt ons prima alleen hebben we wegbanden nodig. Nu liggen er mudlite xtr op, niet echt geschikt voor op de harde weg.
Wat zijn goede allround banden?
Bandmaat voor: 27*9-14
Bandmaat achter: 27*11-14
Graag zouden we dezelfde velgen gebruiken.


Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag.



Alvast bedankt!

als ik dit bericht van je vind van midden vorig jaar,16 juli 2012, waarin je meld dat je net 2 weken een grizzly hebt heb je dus nog niet eens een jaar ervaring op de 700 dus weet wat je schrijft.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door AC67 »

p.s ik heb niet geschreven dat ik het onzin vond maar het ging even mis met het citeren,
lejeune
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 57
Lid geworden op: za 21 okt, 2006 21:56

Re: Nieuw of tweedehands?

Bericht door lejeune »

Jazzy schreef:
lejeune schreef:beter een tweedehands A merk dan een nieuw B of C merk is mijn visie.
een visie die niet door iedereen gedeelt wordt en waar wel wat reactie op zal komen.
Ik ben het met je eens maar sommige mensen kopen liever een nieuwe quad omdat ze bijvoorbeeld slechte ervaring met een gebruikte hebben. Kan ik wel een beetje inkomen, je moet wel net mazzel hebben.

Persoonlijk dieptepunt was een Raptor 660 uit 2001, wat een rampenbak. Maar heb ook een paar gebruikte A-merk quads gehad die helemaal top waren, onder andere een Raptor 350 en mijn huidige Can-am Outlander.

je kan ook een tweedehands kopen in die prijsklasse bij een handelaar en zo er ook een jaar garantie op krijgen.
microtractors
uw officiële yamaha en polaris quad dealer voor Belgisch Limburg.
GROTE OPENDEURDAGEN OP19 en 20 oktober MET TAL VAN PROMOTIES OP TWEEDEHANDS QUADS EN OP NIEUWE STOCK QUADS!!MIS DIT NIET!!
Plaats reactie