Pagina 1 van 2

stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: do 21 mar, 2013 20:23
door bkk
mijn tgb blade 425 wil best wat herrie maken, en nu wil ik hem wat stiller hebben

wat zijn goede opties?

- db killer
- andere demper
- gehele uitlaatsysteem uit personenauto

optie 3 lijkt me best leuk, personenauto's zijn lekker stil, en als ik iets neem van een 4 cilinder 1600 cc zou je verwachten dat alles even groot is

400 cc 1 cilinder x 8000 toeren = 4 cilinder 1600 cc ( 400 cc per cilinder ) bij 2000 toeren

of zit ik er nou helemaal naast?

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: do 21 mar, 2013 20:31
door erikalbring
ik weet niet of je weet dat het uitlaatsysteem van een auto heel anders is als dat van een quad? gaat dus niet passen, als je een standaard uitlaat hebt zou ik me geen zorgen maken, veel stiller ga je m niet krijgen

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: do 21 mar, 2013 20:47
door Yair
Kolpin heeft daar een oplossing voor.

http://www.kolpinpowersports.com/stealt ... haust.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: do 21 mar, 2013 20:48
door Ardjuh
Zie hierboven dus ^^
Om 4x4 fluister stil te maken zetten ze soms een extra demper achter de bestaande demper.. voor veel quads zijn die kits standaard te koop. Dan hoor je eigenlijk alleen nog maar de motor lopen. :wink:

Maar als je toch aan het hobbieen gaat, zou ik een ktm 990 standaard demper set pakken, kosten de wereld,
is rvs. Zijn vrij lange dempers 1 daarvan moet je quad al stuk stiller krijgen.

Auto demper gaat je weinig brengen, te lomp en niet voor gemaakt...

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 12:07
door dutchgun
Wel eens van tegendruk gehoord ??
Een uitlaat moet een bepaalde tegendruk geven om de motor goed te laten lopen ivm de mix benzine/lucht (mager/vet)
Ga je experimenteren met uitlaten; moet je mengsel aangepast worden. Te mager lopende motoren gaan stuk.
Ergo: als je met een uitlaat aan het klooien gaat, doe het goed en pas ook het mengsel aan. Anders: kaboem; weer een motor in de vernieling.

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 12:59
door Ardjuh
dutchgun schreef:Wel eens van tegendruk gehoord ??
Een uitlaat moet een bepaalde tegendruk geven om de motor goed te laten lopen ivm de mix benzine/lucht (mager/vet)
Ga je experimenteren met uitlaten; moet je mengsel aangepast worden. Te mager lopende motoren gaan stuk.
Ergo: als je met een uitlaat aan het klooien gaat, doe het goed en pas ook het mengsel aan. Anders: kaboem; weer een motor in de vernieling.
Is het je op gevallen dat het een 4-takt is?

Het hele verhaal van tegendruk en goed lopen geld namelijk alleen voor 2-takt motoren, als je daar geen tegendruk hebt gaat je mengsel gelijk weer je uitlaat in... 4-takt geld hoe sneller de lucht eruit is met des te minder weerstand des te beter/minder verliezen. :wink:

En afstellen is beetje open deur, als je wat motorisch veranderd dan moet je hem vaak weer opnieuw af stellen... En hele verhaal met je kaboem... over het algemeen genomen als je van een luide naar stille gaat staat die te rijk, dan loopt je motor niet aan puin maar stopt die er op gegeven moment mee omdat alles onder het roet zit, te arm lopen dan word die te heet... :idea:

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 13:17
door Jason McCoy
Ardjuh, je weet dat dat niet helemaal klopt.
Waarom zou je anders als je je quad opvoert een andere uitlaat nemen?
Tussen het 1 en ander zit wel degelijk verschil.

Het verhaal over het roet daarmee spreek je jezelf ook tegen. Maar dat klopt wel. T is wel te doen denk ik

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 13:47
door dutchgun
Koop een after market "sportuitlaat" en je zult van de fabrikant de opdracht krijgen om de motor te voorzien van andere sproeiers. En dat doen ze niet om de benzine boeren een handje te helpen. Mager afgestelde motoren (4 takten) gaan uiteindelijk KABOEM
Je verhaal van 2 takt - 4 takt ...............geloof er maar in en de motor gaat KABOEM.

Hetzelfde verhaal met sport luchtfilter. Zet die maar op de 4 takt en pas niets aan: KABOEM.
Kretologie noemen ze dat............het klok / klepel verhaal.

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 15:22
door Pindapotje
dutchgun schreef:Koop een after market "sportuitlaat" en je zult van de fabrikant de opdracht krijgen om de motor te voorzien van andere sproeiers. En dat doen ze niet om de benzine boeren een handje te helpen. Mager afgestelde motoren (4 takten) gaan uiteindelijk KABOEM
Je verhaal van 2 takt - 4 takt ...............geloof er maar in en de motor gaat KABOEM.

Hetzelfde verhaal met sport luchtfilter. Zet die maar op de 4 takt en pas niets aan: KABOEM.
Kretologie noemen ze dat............het klok / klepel verhaal.
Lijkt wel Al Qaida hier :lol:

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: vr 22 mar, 2013 15:46
door Ardjuh
Jason McCoy schreef:Ardjuh, je weet dat dat niet helemaal klopt.
Waarom zou je anders als je je quad opvoert een andere uitlaat nemen?
Tussen het 1 en ander zit wel degelijk verschil.

Het verhaal over het roet daarmee spreek je jezelf ook tegen. Maar dat klopt wel. T is wel te doen denk ik
Klopt, maar dat komt omdat we DB limieten hebben, die heb ik ff buiten beschouwing gelaten... :p

Met roet spreek ik mezelf niet tegen, een motor die te arm loopt word te heet... te heet dan smeert de olie minder en smelten de onderdelen aan elkaar vast. "vastloper". Als die te rijk staat, krijg je een on volledige verbranding en dus roet aanslag. Als er maar genoeg op je kleppen en bougie zit... gaat die vanzelf steeds slechter lopen totdat die uiteindelijk helemaal niet meer start/loopt. In theorie zou je hem schoon kunnen maken en weer dan doet die het weer (uiteraard krijg je ook wel wat iets meer slijtage...). Een 2de uitlaat erop plaatsen, is extra verblijftijd in demping, is extra weerstand = minder brandstof nodig, is te rijk... is dus niet "motor kaboem", maar slecht lopen... dat word je eerder zat dan dat je "motor kaboem" zegt. :D

Een "sport" uitlaat heeft minder tegen druk, dus meer richting wat ik zei (geen uitlaat)... zo snel mogelijk met zo min mogelijk weerstand "naar buiten". Kijk maar naar die dragsters... Minder tegendruk = minder weerstand = meer vermogen = meer brandstof nodig, logisch toch?

Echter om je geluid nog enigsinds te harden te maken heb je een uitlaat/demper nodig en dempen van geluid dus een geluidsgolf doe je door de verblijftijd in een behuizing/dempende omgeving te verlengen... dat kan door je demper
langer te maken, of door te zorgen voor meer tegendruk (DB killer).

@dutchgun
Met sport filter hoeft ook niet eens zo te zijn... als je uitlaat zo geknepen is dat er niet meer lucht doorheen kan maakt een sport filter nauwelijks verschil. Ga maar is rennen en door rietje uit ademen en door je neus in... en daarna rennen met neus dicht en alleen door rietje ademen. :wink:

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: za 23 mar, 2013 08:25
door bkk
bedankt voor alle reacties

mijn blade heeft een dubbele uitlaat, dus om er nou 2 van die kolpin stealth's op te gaan zetten lijkt me een beetje overdreven, geeft alleen helemaal weinig extra tegendruk dus verwacht dan geen technische problemen

maar in welke mate is een personenautomotor 4 cilinder 1600 cc na het spruitstuk anders dan 1 cilinder 400 cc op 4 x het toerental? geeft net zoveel plofjes, en ze zijn toch even groot?

ik wil gewoon beschaaft om 22:30 thuis kunnen komen in een woonwijk

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: za 23 mar, 2013 09:45
door Ardjuh
Is die ooit wel stil geweest? Zoja dan kan het zijn dat die gevuld was met demperwol... (dat is nu weg).

Eeen 1600 auto demper kun je niet vergelijken met 1 cilinder quad demper. Auto loopt van voor tot
achter en zitten vaak meerdere dempers / kath enzo tussen.

Kun je je dempers eraf halen? Zoja hoe lang zijn ze? We hebben hier nog wel standaard raptor dempers
liggen. Die zitten kwa geluid goed... als je wat meer foto's en maten hebt van de dempers kan ik
wat gaan zoeken voor je. :p

Ziet het er zoiets uit? :D
Afbeelding

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: za 23 mar, 2013 11:54
door dutchgun
Ben redelijk thuis in het motoren verhaal............met name op ATV. (mag ook wel na dik 40 jaar)
Hoe een sportuitlaat uiteindelijk bij een dragracer terecht komt........ik weet het niet. Kretologie.
Volgens die regel: TGB + open uitlaat + meer benzine = meer PK en/of snelheid ???? Droom maar verder.

Waarom een vrij scherpe reactie van mij ?? Omdat het allemaal gebracht word als: zo is het en niet anders. En laat dat nou net niet zo zijn. Er worden dingen verteld die niets, maar dan ook niets met de vraagstelling te maken hebben. Er komen dB killers in het verhaal..........die heeft de TGB niet.

Mijn verhaal is enkel als je voor de cilinder of achter de cilinder iets gaat veranderen, je het mengsel MOET aanpassen om de zaak heel te houden. En volgens ADJEH hoeft dat niet. Nou, succes ermee.

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: za 23 mar, 2013 12:47
door Ardjuh
dutchgun schreef:Ben redelijk thuis in het motoren verhaal............met name op ATV. (mag ook wel na dik 40 jaar)

Mijn verhaal is enkel als je voor de cilinder of achter de cilinder iets gaat veranderen, je het mengsel MOET aanpassen om de zaak heel te houden. En volgens ADJEH hoeft dat niet. Nou, succes ermee.
Heb je 40 jaar nodig om een open deur in te trappen, niet te komen met een oplossing en geen enkel voorbeeld/feit weten te noemen? :lol: Dat lukt mij zelfs niet met me paar jaar....

Re: stille uitlaat voor tgb blade

Geplaatst: za 23 mar, 2013 13:01
door dutchgun
De oplossing stond al in het eerste antwoord.................

Jij begon over een KTM uitlaat...........en de rest is historie.